Ny temadebat: Hvordan balancerer ngo'er deres kommercielt orienterede aktiviteter med etiske hensyn?

De kommende uger har Altinget Civilsamfund inviteret ngo'er, eksperter og andre aktører til at debattere, hvordan ngo'er kan formidle deres arbejde og engagere sig i de nødvendige kommercielt orienterede aktiviteter, uden at tilsidesætte etikken.

Altinget Civilsamfund vil de kommende uger inviterer ngo'er, eksperter og andre aktører til at diskutere, hvordan ngo'er kan engagere sig i kommercielt orienterede aktiviteter på en ansvarlig og etisk måde.
Altinget Civilsamfund vil de kommende uger inviterer ngo'er, eksperter og andre aktører til at diskutere, hvordan ngo'er kan engagere sig i kommercielt orienterede aktiviteter på en ansvarlig og etisk måde.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Cindy Shummontien Green

Det er blevet december, og julen står for døren. Rundt omkring i landet bliver der for alvor prædiket om gavmildhed, barmhjertighed og næstekærlighed. 

Og denne særlige ånd har bevågenhed hos ngo'erne, som i denne tid skruer helt op for de kommercielle aktiviteter i håb om at høste indtjening – en indtjening, der er nødvendig for at kunne hjælpe de mindst privilegerede mennesker i ind- og udland. Og for kritikere lugter årstidens ekstra knald på indsamlingsaktiviteter i nogen grad af udnyttelse og grænser til smagløshed.  

Fra organisationernes side af bordet arbejdes der hver dag hårdt for at skabe en bedre verden - det koster penge, og derfor er en knivskarp og lige til grænsen markedsføring og andre kommercielt orienterede aktiviteter nødvendig. Eller hvad?

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00