Red Barnet og Oxfam Ibis indgår partnerskab om børns uddannelse

DUET: Fremover gør Red Barnet Oxfam Ibis følgeskab, så de sammen står for en uddannelseskampagne, der når ud til 180.000 danske skolebørn. Sammen kan vi få pengene til at række længere, lyder det.

180.000 danske skolebørn modtager undervisning fra kampagnen Hele Verden i Skole.
180.000 danske skolebørn modtager undervisning fra kampagnen Hele Verden i Skole.Foto: Colourbox
Rasmus Dahl Løppenthin

Oxfam Ibis har inviteret Red Barnet med ombord, så de to ngo'er fremover kører kampagnen Hele Verden i Skole sammen.

"Red Barnet kan en hel masse i forhold til børn og børns rettigheder, som gør, at vi synes, det er et fantastisk match," siger Per Bjerre, der er leder af organisationens public engagement-afdeling.

Hele Verden i Skole er en del af en verdensomspændende kampagne, som sætter fokus på børns vilkår og uddannelse. Helt centralt i kampagnen står verdensmål fire, der handler om kvalitetsuddannelse.

I Danmark har man oprettet en online platform og en undervisningsbog, som omkring 8.000 danske skolelærere benytter i undervisningen af i alt 180.000 skolebørn. I år har man fokus på Colombianske børns rettigheder og muligheder for skolegang.

Det er i forhold til de børn, der går i skole nu, vi skal lave forandringerne, hvis vi skal gennemføre verdensmålene.

Helle Gudmandsen
Chef for uddannelse og unge i Red Barnet

"Vi synes, det er en rigtig vigtig kampagne, fordi danske børn får en øget bevidsthed om, hvordan børn i andre lande har det," siger Helle Gudmandsen, der er chef for Uddannelse og Unge i Red Barnet.

Vil nå ud til flere børn
Det er imidlertid ikke en gratis indsats. Selvom mange leverandører giver særdeles gode priser til blandt andet tryk af bøgerne, der uddeles gratis, koster det omkring en million kroner at drive kampagnen.

"Og vi har oplevet faldenede støtte fra Danida. Så nu går vi sammen med Red Barnet for at deles om udgifterne og udbredelsen. Så kan vi få pengene til at række længere," siger Per Bjerre.

Står det til organisationerne, får man også behov for flere ressourcer. Selvom mere end 8.000 danske skolelærere bruger undervisningsmaterialet fra kampagnen, når man kun omkring hvert femte barn med kampagnen. Og det vil man gerne lave om på.

"Vi vil gerne ud til endnu flere børn. Det er der ingen tvivl om. Det er i forhold til de børn, der går i skole nu, vi skal lave forandringerne, hvis vi skal gennemføre verdensmålene," siger Helle Gudmandsen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Bjerre

Fhv. direktør for Public Engagement, Oxfam Ibis
Journalist, Danmarks Journalisthøjskole

Helle Gudmandsen

Chef for International Uddannelse, Red Barnet

0:000:00