Rundspørge: Corona giver økonomiske hovedbrud og sætter skub i digital omstilling
CORONAEFFEKTEN: Skandinaviske ngo'er er blevet ramt på pengepungen og har måttet foretage en digital omstilling på grund af krisen, viser undersøgelse fra konsulenthus.
Rasmus Dahl Løppenthin
JournalistCorona har tvunget de skandinaviske foreninger til at blive langt mere digitale, ligesom krisen har været en økonomisk mavepuster.
Den konklusion kommer formentlig ikke bag på så mange læsere, men nu har konsulenthuset Groupcare forsøgt at underbygge konklusionerne med data.
De har lavet en rundringning til deres godt 60 kunder inden for civilsamfundet og har fået 33 besvarelser.
Stikprøven viser, at omkring hver fjerde allerede har oplevet negative økonomiske konsekvenser af krisen, mens hver anden frygter, at de vil blive ramt på pengepungen.
"Der er jo flere foreninger, som har et indtægtsgrundlag fra blandt andet kurser og netværk, og de er hårdt ramt. Og det er stadig lidt uigennemskueligt for dem, i hvor høj grad de kan søge støtte," siger Lisbeth Bekker, der er direktør i Groupcare.
Det er ikke alle, der har haft succes med at foretage en digital turnaround i lyntempo.
"De skal have omlagt en stor del af deres aktiviteter til at være digitale og samtidig sikre, de får en kvalitet, så medlemmerne vil betale. Og det koster. Både på indtægtsgrundlaget og i forhold til at investere i omstillingen," siger Lisbeth Bekker.
Stort digitalt potentiale
En mindre del af de adspurgte har imidlertid formået at tænke hurtigt. 28 procent har rykket aktiviteter online, mens 53 planlægger at gøre det. Og det kan blive en gevinst, som også har en langsigtet effekt, vurderer Lisbeth Bekker.
“Hvis man er i Jylland eller på Færøerne, behøver man ikke tage en lang rejsedag til København for en aktivitet, som tager nogle få timer. Det giver nogle helt nye muligheder,” siger Lisbeth Bekker og fortsætter:
"Vi har også selv afviklet aktiviteter digitalt. Og vi kan se, at hvor vi før var 35, som mødtes fysisk, så er vi måske 60 nu. Fordi formatet lægger op til kortere arrangementer, og fordi du når en langt bredere gruppe."
Hun fortæller samtidig, at krisen har tvunget Groupcare til at servicere kunder digitalt, og det har givet en vigtig læring.
“Vi har en stor kunde i Sverige med 1.300 lokalforeninger. Og der ville jeg før krisen sige, at det slet ikke kunne lade sig gøre at rulle en løsning ud for dem uden hele tiden at være der, mødes og sparre. Men det har vi nu set, at det har kunnet lade sig gøre digitalt,” siger hun.
De fysiske møde er afgørende og vil heller ikke kunne undværes i fremtiden, forsikrer hun. Men hun tror, at coronakrisen har skabt en forandring, der vil bestå.
"Jeg kan sige for mig selv, at jeg før krisen havde omkring 100 rejsedage om året til Norge og Sverige. Og det kommer jeg ikke til at have fremadrettet," siger Lisbeth Bekker.