Podcast: Ildsjæle er virkelig irriterende og hysteriske – når de bliver udsat for forkert ledelse

SEKTOR 3: Hvordan leder man ildsjæle? Det er temaet for dette afsnit af podcasten Sektor 3. Gæsterne er forsker og forfatter Helle Hein og generalsekretær for Røde Kors Anders Ladekarl.  

Abonner i iTunes | Soundcloud | RSS-feed

Ildsjæle er primadonnaer, og det skal man holde sig for øje som leder i organisationer, der har mange ildsjæle ansat.

Den melding kommer fra forsker og forfatter til flere bøger, heriblandt 'Primadonnaledelse', Helle Hein.

”Primadonnaer er grundlæggende virkelig irriterende og hysteriske, når de bliver udsat for forkert ledelse. Men når de bliver udsat for fornuftig ledelse, er de blide som lam,” siger hun i andet afsnit af Altingets podcast om ledelse i civilsamfundet, Sektor 3.  

Helle Hein understreger, at udtrykket primadonna er kærligt ment. En primadonna er i hendes begrebsverden et menneske, som er dybt engageret i en højere sag og opfatter sit arbejde som et kald.

Den livsindstilling gør denne type medarbejdere til en gave, når blot man som leder formår at motivere dem, forklarer hun.

”Fornuftig ledelse vil være, at man stiller sig op på ølkassen og kommer med en meningsskabende fortælling om, hvilken forskel vi gør. Det er simpelthen det væsentligste ledelsesredskab overhovedet,” siger Helle Hein og tilføjer:

”Min erfaring er, at der er så mange ledere, der forsømmer netop det.”

Den køber Anders Ladekarl ikke. Som generalsekretær for Dansk Røde Kors er han topchef for en hel organisation fuld af ildsjæle. Og langt størsteparten af hans ledelse foregår fra ølkasser i form af medier, sociale medier og fysiske platforme.

”80 procent af min ledelse er kommunikation om, hvorfor vi er der, og hvilken forskel vi gør. Så det der why er en vigtig ledelsesting at gøre klart for medarbejderne,” siger Anders Ladekarl.

Han pointerer, at en organisation som Røde Kors er i konstant bevægelse. Og det nødvendiggør en konstant kommunikation med medarbejderne.

”Det er vigtigt at vise, hvad det næste why er – hvad er det næste mål, vi skal nå. Og det ændrer sig hele tiden. Det er supervigtigt at få kommunikeret,” siger Anders Ladekarl.

Diskussionen om, hvordan man leder ildsjæle – og undgår, at ilden brænder ud – fortsætter i podcasten Sektor 3. Abonner på serien i iTunes, eller hør den på Soundcloud.  

Abonner i iTunes | Soundcloud | RSS-feed

Forrige artikel Andreas Kamm: Der er ingen forskel på ledelse i civilsamfundet og andre steder Andreas Kamm: Der er ingen forskel på ledelse i civilsamfundet og andre steder Næste artikel Podcast: Ledelse i krydsfeltet mellem godhed og industri Podcast: Ledelse i krydsfeltet mellem godhed og industri
Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

KRISEHJÆLP: Poul Due Jensens Fond har til en vis grad måttet lægge mantraer om god processtyring til side for lynhurtigt at kunne støtte coronarelaterede projekter. Når året er omme vil cirka 75 procent af pengene være gået til projekter relateret til coronakrisen. Kim Nøhr Skibsted giver her indblik i, hvordan krisehåndtering ser ud fra maskinrummet i en fond.

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

CORONALÆRING: Erhvervskvinden Stine Bosse ser tilbage på tre måneders krisehåndtering i diverse bestyrelser. Hun ser et civilsamfund med behov for flere fusioner, mindre greenwashing og meget mere fokus på virksomhedspartnerskaber med reel impact for begge parter. Og så er det i øvrigt slut med nemme penge og dovne bestyrelser, mener hun.

Bliv sponsor

Bliv sponsor

BIDRAG: Støt Civilsamfundets Videnscenters arbejde med at kapacitetsopbygge og sikre videndeling i det danske civilsamfund.

Videnscenteret Live

Videnscenteret Live

VÆR MED: Styrk dit netværk til vores åbne arrangementer, hvor vi debatterer emner, der er aktuelle for civilsamfundet.

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

UNDER PRES: Censur, overvågning, indskrænkning af forsamlingsfrihed og tilbageholdelse af aktivister. Coronakrisens undtagelsestilstande har presset civilsamfundet i mange dele af verden og indskrænket civilsamfundets globale råderum. Mandeep Tiwana, som er programchef i den globale alliance af civilsamfundsorganisationer, Civicus, giver her en overflyvning. 

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

EN HJÆLPENDE HÅND: At lave informationskampagne eller drive egentlige sygehuse og sundhedsklinikker i udviklingslande er ikke noget, man bare lige gør. Og slet ikke når en krise raser. Her fortæller Dansk Røde Kors om at navigere i en verdensomspændende pandemi og giver gode råd, hvis du vil gøre en forskel ude i verden.

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

MØDELEDELSE: Møderne er rykket online, og tekniske vanskeligheder og sociale barrierer skal håndteres rundtom i det civile Danmark. Civilsamfundets Videnscenter har derfor bedt en professionel mødeledeler om hans bedste bud på god virtuel mødeledelse i en coronatid. Så hæng på, og bliv dus med alt fra energizers til break-outs og dyk ned i den store guide om virtuelle møder.

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

BEST PRACTICE: Forvaltningen i Aalborg Kommune fik hurtigt politisk opbakning til at komme økonomisk trængte foreninger og ngo’er til hjælp under coronakrisen. Lær her af, hvordan Aalborg Kommune tackler de udfordringer, covid-19 har medført for civilsamfundet.

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

DINGELING: Da Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned, besluttede Dansk Blindesamfund at ringe til samtlige 7.000 medlemmer for at høre, hvad organisationen kunne gøre for dem. "De her samtaler er så værdifulde, at det er svært at sætte ord på," fortæller en regionskonsulent. Her er Dansk Blindesamfunds lavpraktiske håndtering af coronakrisen.