Oxfam Ibis går live 1. maj

INSPIRATION: Fælledparken i København bliver underlig tom, når kalenderen viser 1. maj. Men Oxfam Ibis har besluttet at holde fast i den gamle tradition om at mødes og fejre den internationale kampdag. Denne gang via telefoner, tablets og computere.

At 1. maj i Fælledparken bliver aflyst, afholder ikke ngo’en Oxfam Ibis fra at fejre den internationale kampdag og sætte kritisk lys på ulighed. 

Det var egentlig meningen, at Oxfam Ibis skulle optræde på hovedscenen foran de mange tusinde mennesker, der normalt indtager Fælledparken 1. maj. Men den plan forpurrer coronavirus covid-19, der har fået arrangørerne til at aflyse. 

“Vi havde tænkt over, hvilke budskaber vi gerne vil ud med, og synes, det var ærgerligt, at arrangementet blev aflyst på grund af coronavirus. Så vi satte os for at gøre det på en anden måde,” forklarer pressechef Per Bjerre.

Skitsen til konceptet i Fælledparken er dog lagt på hylden. Andre virkemidler er nødvendige, når man ikke længere skal tale til store folkemængder siddende på tæpper i græsset, men i stedet række ud til en målgruppe, der ser med fra mobiltelefoner, computere og tablets. 

"Det skal foregå i et tempo og i en stil, så folk bliver hængende"
“Vi søger inspiration alle steder fra lige nu. Eksempelvis fra de danske musikere, der giver gratis koncert. Vi takker nej til virtuelle paneldebatter, for det skal foregå i et tempo og i en stil, så folk bliver hængende. Tanken er også, at det meget gerne må være underholdende. Derfor kunne man godt forestille sig, at vi har en komikertype som vært og facilitator.”

Den danske gren af Oxfam Ibis kan ikke prale af, at de er særligt fremme i skoene, når det handler om tekniske løsninger, facilitering, og hvad der virker, når vi mødes på nye, virtuelle platforme. Derfor står man midt i en læringsproces, som først og fremmest handler om at udtænke et program, som kan fungere. 

Mange ideer er stadig i luften, og det kan også være, at man vil invitere andre organisationer med, forklarer pressechef Per Bjerre. Sikkert er det dog, at arrangementet vil være stramt planlagt til en begrænset tidsperiode, og at folk, der ser med, skal inviteres til at deltage. 

“Vi ved, at vi skal være meget skarpe i det, vi gerne vil kommunikere. Derudover skal folk have mulighed for at deltage, eksempelvis via afstemninger. Vi er nok også ovre i noget, hvor man sætter en stafet videre til andre,” siger Per Bjerre. 

Et nyt succeskriterie
Ud over at få den gode idé til et arrangement har ambitionen om at holde en virtuel 1. maj rejst tekniske spørgsmål, som organisationen ikke normalt skal forholde sig til. For en live-streaming, der går ud til mange mennesker på én gang, stiller krav til servere og teknisk backup. Hvis ikke den slags er på plads, risikerer eventet at blive et flop. Derfor har Oxfam Ibis også tænkt sig at lægge indholdet på en af de store platforme, der kan trække mange besøgende på én gang. 

“Det vil da være fantastisk, hvis mange mennesker har tænkt sig at være med. Men vores succeskriterium er ikke et bestemt antal besøgende. Vores store kriterium er, at vi prøver at skabe noget nyt, at vi får vores budskab ud, og at vi rammer nogle, både med indhold og at de føler sig godt underholdt.”

Forrige artikel Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation Næste artikel Ungdomstilbuddet KBH+ holder åbent, selvom dørene er låst Ungdomstilbuddet KBH+ holder åbent, selvom dørene er låst
Fem organisationer: Her er, hvad vi lærte af 2020

Fem organisationer: Her er, hvad vi lærte af 2020

Q&A: Lukkede grænser, nedlukning og digital omstilling har defineret 2020. Men året bød også på et boom i frivillighed og fællesskab, ekstra puljer, borgerrettighedsprotester og ikke mindst globalt sammenhold. Læs her, hvad fem af de største NGO’er tager med fra det forgangne år.

Sådan kommer du i gang med corporate volunteering

Sådan kommer du i gang med corporate volunteering

FRIVILLIG I ARBEJDSTIDEN: En stærk fortælling, fleksibilitet og forståelse er vigtigt, når du skal overbevise en virksomhed om at investere tid i dit projekt. Læs med og lær, hvordan du skaber corporate volunteering.

Tre eksempler på corporate volunteering

Tre eksempler på corporate volunteering

INSPIRATION: Mentorordninger, undervisning og en hel fridag til at være frivillig. Corporate volunteering kommer i mange modeller og afskygninger. Her er tre eksempler på, hvordan erhvervslivet hjælper civilsamfundet.

Projekter skal turde tænke som virksomheder for at skabe forankring

Projekter skal turde tænke som virksomheder for at skabe forankring

FORANKRING: I civilsamfundet er man ofte så fokuseret på sin opgave, at man først tænker på forankring, kort tid før fondsmidlerne løber ud. Projekter skal se fremad og turde være mere som en forretning, siger organisatorer bag webinar om forankring.