Danmission erkender lovbrud: "Nu samler vi op på løse ender"

LOVBRUD: Danmission har ikke overholdt arbejdsmiljølovens krav om arbejdspladsvurderinger. Organisationen lover ændringer og vil læse op på lovgivningen. Det er en ren tilståelsessag, fortæller pressechefen.

Ledelsen i organisationen Danmission har forsømt at lave en lovpligtig arbejdspladsvurdering (APV) blandt organisationens 62 lønnede medarbejdere. Det er et brud på arbejdsmiljøloven, og det erkender organisationen i et interview med Altinget.

“Det er en ærgerlig fejl.”

Ordene kommer fra Michael Trinskjær, kommunikationschef i organisationen Danmission. Han er træt af, at organisationen ikke har fået lavet den lovpligtige APV de seneste tre år.

“Det er simpelthen en ærgerlig fejl, at vi ikke har fået opdateret arbejdspladsvurderingen inden for tidsrammen. Det er normalt noget, vi har tjek på,” siger Michael Trinskjær fra Danmission, der arbejder for at styrke den globale kirke og bekæmpe fattigdom gennem deres engagement i Danmark og 12 andre lande.

Det vigtigste redskab
Det er et lovkrav, at alle organisationer og virksomheder med ansatte skal lave en skriftlig APV. Det er et simpelt, men vigtigt værktøj, der hjælper med at identificere problemer i arbejdsmiljøet og udpege løsninger, fortæller professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, Peter Hasle.

“APV’en er sådan set det vigtigste redskab, som loven giver arbejdsgiveren til at sikre, at man har styr på arbejdsmiljøet,” siger Peter Hasle.

Derfor er Michael Trinskjær også ærgerlig over, at hans organisation ikke har styr på APV'en.

“Det er en ærgerlig forglemmelse, for vi har en veletableret arbejdsmiljøorganisation og en løbende dialog med medarbejderne om forskellige aspekter af arbejdsmiljøet,” siger kommunikationschefen og tilføjer.

“Sidst vi havde tilsyn fra Arbejdstilsynet fik vi en grøn smiley, som man kun får, når man har en gyldig arbejdspladsvurdering. Derfor er det brandærgerligt, at vi har misset at få den opdateret inden for tidsfristen.”

Men I har fået ny ledelse og sammenlagt to afdelinger. Skulle det ikke have givet anledning til at kigge på jeres arbejdsmiljø?

Danmission tilstår
“Det er jo en ren tilståelsessag, når vi har konstateret, at vi har misset at få lavet en opdatering i det her tilfælde. Så er det jo klart, at når vi går i gang med at lave en ny APV, så får vi samlet op på de løse ender, der må være.”

De 62 medarbejdere hos Danmission har derfor ikke haft mulighed for at udtrykke en eventuel utilfredshed med deres arbejde gennem den lovpligtige APV, og det beklager Michael Trinskjær. Han fortæller, at organisationen specifikt har prioriteret de udsendte medarbejdere og deres sikkerhed højt.

“Danmission har haft stort fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed for udsendte og rejsende medarbejdere. Det er vi i hus med, og nu følger så fokus på arbejdsmiljøet blandt de ansatte i Danmark,” siger Michael Trinskjær og lover, at organisationens næste APV vil blive gennemført i starten af 2018.

Hvem har ansvaret?
I har 3.000 frivillige medarbejdere i organisationen og i jeres butikker. Indgår de frivillige i den kommende APV?

“Vi har 82 butikker, og alle butikker laver egne APV'er, og det gør de løbende.”

Du siger ikke, at de har lavet en APV, men at de er forpligtet til det?

“Butikkerne er forpligtet til selv at lave en APV, men til syvende og sidst er det organisationens ansvar. Men vi har ikke kendskab til, at de ikke har lavet det."

Siger du, at du ved, at jeres butikker har lavet en APV?

“Det går vi ud fra, for alle er blevet bedt om at lave APV.”

, , ,

Forrige artikel Operation Dagsværk overholder ikke lovkrav om arbejdspladsvurdering Operation Dagsværk overholder ikke lovkrav om arbejdspladsvurdering Næste artikel Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven
Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

KRISEHJÆLP: Poul Due Jensens Fond har til en vis grad måttet lægge mantraer om god processtyring til side for lynhurtigt at kunne støtte coronarelaterede projekter. Når året er omme vil cirka 75 procent af pengene være gået til projekter relateret til coronakrisen. Kim Nøhr Skibsted giver her indblik i, hvordan krisehåndtering ser ud fra maskinrummet i en fond.

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

CORONALÆRING: Erhvervskvinden Stine Bosse ser tilbage på tre måneders krisehåndtering i diverse bestyrelser. Hun ser et civilsamfund med behov for flere fusioner, mindre greenwashing og meget mere fokus på virksomhedspartnerskaber med reel impact for begge parter. Og så er det i øvrigt slut med nemme penge og dovne bestyrelser, mener hun.

Bliv sponsor

Bliv sponsor

BIDRAG: Støt Civilsamfundets Videnscenters arbejde med at kapacitetsopbygge og sikre videndeling i det danske civilsamfund.

Videnscenteret Live

Videnscenteret Live

VÆR MED: Styrk dit netværk til vores åbne arrangementer, hvor vi debatterer emner, der er aktuelle for civilsamfundet.

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

UNDER PRES: Censur, overvågning, indskrænkning af forsamlingsfrihed og tilbageholdelse af aktivister. Coronakrisens undtagelsestilstande har presset civilsamfundet i mange dele af verden og indskrænket civilsamfundets globale råderum. Mandeep Tiwana, som er programchef i den globale alliance af civilsamfundsorganisationer, Civicus, giver her en overflyvning. 

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

EN HJÆLPENDE HÅND: At lave informationskampagne eller drive egentlige sygehuse og sundhedsklinikker i udviklingslande er ikke noget, man bare lige gør. Og slet ikke når en krise raser. Her fortæller Dansk Røde Kors om at navigere i en verdensomspændende pandemi og giver gode råd, hvis du vil gøre en forskel ude i verden.

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

MØDELEDELSE: Møderne er rykket online, og tekniske vanskeligheder og sociale barrierer skal håndteres rundtom i det civile Danmark. Civilsamfundets Videnscenter har derfor bedt en professionel mødeledeler om hans bedste bud på god virtuel mødeledelse i en coronatid. Så hæng på, og bliv dus med alt fra energizers til break-outs og dyk ned i den store guide om virtuelle møder.

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

BEST PRACTICE: Forvaltningen i Aalborg Kommune fik hurtigt politisk opbakning til at komme økonomisk trængte foreninger og ngo’er til hjælp under coronakrisen. Lær her af, hvordan Aalborg Kommune tackler de udfordringer, covid-19 har medført for civilsamfundet.

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

DINGELING: Da Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned, besluttede Dansk Blindesamfund at ringe til samtlige 7.000 medlemmer for at høre, hvad organisationen kunne gøre for dem. "De her samtaler er så værdifulde, at det er svært at sætte ord på," fortæller en regionskonsulent. Her er Dansk Blindesamfunds lavpraktiske håndtering af coronakrisen.