Danmission erkender lovbrud: "Nu samler vi op på løse ender"

LOVBRUD: Danmission har ikke overholdt arbejdsmiljølovens krav om arbejdspladsvurderinger. Organisationen lover ændringer og vil læse op på lovgivningen. Det er en ren tilståelsessag, fortæller pressechefen.

Ledelsen i organisationen Danmission har forsømt at lave en lovpligtig arbejdspladsvurdering (APV) blandt organisationens 62 lønnede medarbejdere. Det er et brud på arbejdsmiljøloven, og det erkender organisationen i et interview med Altinget.

“Det er en ærgerlig fejl.”

Ordene kommer fra Michael Trinskjær, kommunikationschef i organisationen Danmission. Han er træt af, at organisationen ikke har fået lavet den lovpligtige APV de seneste tre år.

“Det er simpelthen en ærgerlig fejl, at vi ikke har fået opdateret arbejdspladsvurderingen inden for tidsrammen. Det er normalt noget, vi har tjek på,” siger Michael Trinskjær fra Danmission, der arbejder for at styrke den globale kirke og bekæmpe fattigdom gennem deres engagement i Danmark og 12 andre lande.

Det vigtigste redskab
Det er et lovkrav, at alle organisationer og virksomheder med ansatte skal lave en skriftlig APV. Det er et simpelt, men vigtigt værktøj, der hjælper med at identificere problemer i arbejdsmiljøet og udpege løsninger, fortæller professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, Peter Hasle.

“APV’en er sådan set det vigtigste redskab, som loven giver arbejdsgiveren til at sikre, at man har styr på arbejdsmiljøet,” siger Peter Hasle.

Derfor er Michael Trinskjær også ærgerlig over, at hans organisation ikke har styr på APV'en.

“Det er en ærgerlig forglemmelse, for vi har en veletableret arbejdsmiljøorganisation og en løbende dialog med medarbejderne om forskellige aspekter af arbejdsmiljøet,” siger kommunikationschefen og tilføjer.

“Sidst vi havde tilsyn fra Arbejdstilsynet fik vi en grøn smiley, som man kun får, når man har en gyldig arbejdspladsvurdering. Derfor er det brandærgerligt, at vi har misset at få den opdateret inden for tidsfristen.”

Men I har fået ny ledelse og sammenlagt to afdelinger. Skulle det ikke have givet anledning til at kigge på jeres arbejdsmiljø?

Danmission tilstår
“Det er jo en ren tilståelsessag, når vi har konstateret, at vi har misset at få lavet en opdatering i det her tilfælde. Så er det jo klart, at når vi går i gang med at lave en ny APV, så får vi samlet op på de løse ender, der må være.”

De 62 medarbejdere hos Danmission har derfor ikke haft mulighed for at udtrykke en eventuel utilfredshed med deres arbejde gennem den lovpligtige APV, og det beklager Michael Trinskjær. Han fortæller, at organisationen specifikt har prioriteret de udsendte medarbejdere og deres sikkerhed højt.

“Danmission har haft stort fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed for udsendte og rejsende medarbejdere. Det er vi i hus med, og nu følger så fokus på arbejdsmiljøet blandt de ansatte i Danmark,” siger Michael Trinskjær og lover, at organisationens næste APV vil blive gennemført i starten af 2018.

Hvem har ansvaret?
I har 3.000 frivillige medarbejdere i organisationen og i jeres butikker. Indgår de frivillige i den kommende APV?

“Vi har 82 butikker, og alle butikker laver egne APV'er, og det gør de løbende.”

Du siger ikke, at de har lavet en APV, men at de er forpligtet til det?

“Butikkerne er forpligtet til selv at lave en APV, men til syvende og sidst er det organisationens ansvar. Men vi har ikke kendskab til, at de ikke har lavet det."

Siger du, at du ved, at jeres butikker har lavet en APV?

“Det går vi ud fra, for alle er blevet bedt om at lave APV.”

, , ,

Forrige artikel Operation Dagsværk overholder ikke lovkrav om arbejdspladsvurdering Operation Dagsværk overholder ikke lovkrav om arbejdspladsvurdering Næste artikel Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven
Trygfonden kaster redningskrans til sociale virksomheder i knibe

Trygfonden kaster redningskrans til sociale virksomheder i knibe

LÅNEGARANTI: Med en lånegaranti på 20 millioner kroner spænder Trygfonden et sikkerhedsnet ud under kriseramte sociale virksomheder. Det vil forhindre konkurser, men branchen har stadig brug for hjælp fra staten, mener Selveje Danmark. 

Ungdomstilbuddet KBH+ holder åbent, selvom dørene er låst

Ungdomstilbuddet KBH+ holder åbent, selvom dørene er låst

INSPIRATION: Med live-yoga, fjernundervisning i musikredigering samt indkøb og uddeling af store mængder hackysacks forsøger ungdomstilbuddet Askovfonden KBH+ at række ud til sin målgruppe under coronakrisen. På de virtuelle mødesteder bliver det hurtigt tydeligt, om det, du gør, virker eller ej, siger direktør Stine Hamburger.

Oxfam Ibis går live 1. maj

Oxfam Ibis går live 1. maj

INSPIRATION: Fælledparken i København bliver underlig tom, når kalenderen viser 1. maj. Men Oxfam Ibis har besluttet at holde fast i den gamle tradition om at mødes og fejre den internationale kampdag. Denne gang via telefoner, tablets og computere.

Gode råd: Kriser kræver klar kommunikation

Gode råd: Kriser kræver klar kommunikation

GUIDE: En krise stiller krav til god ledelse og klar kommunikation. Undgå at bevæge dig ud i spekulationer, og husk vigtige mellemregninger, lyder rådene blandt andet fra Kragelund Kommunikation, der har mere end 20 års erfaring i krisekommunikation.

Tidligere generalsekretær: Fem corona-råd til civilsamfundets ledere

Tidligere generalsekretær: Fem corona-råd til civilsamfundets ledere

DEBAT: Medier og politikere har alt for lidt fokus på, hvordan virus og karantæne kan ramme ngo'er, foreninger, højskoler og efterskoler. Tidligere generalsekretær i Unicef, Steen M. Andersen, kommer her med fem punkter, der kan hjælpe ledelsen gennem coronakrisen.

Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen

Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen

DEBAT: De fleste fonde har i dag større formue, bedre ledelse og andre samarbejdsrelationer i dag set i forhold til finanskrisen 2008-2009. Men hvordan den nuværende krise kommer til at påvirke fondene, kommer an på recessionens dybde og længde, skriver Markus Bjørn Kraft.

Sådan håndterer din forening eller civilsamfundsorganisation coronakrisen

Sådan håndterer din forening eller civilsamfundsorganisation coronakrisen

GUIDE: Store dele af Danmark er lukket ned for at forhindre covid-19 i at sprede sig. Den nye situation rejser en række spørgsmål for civilsamfundet: Hvordan mødes vi digitalt? Hvordan kommunikerer vi klart? Og hvad gør vi med generalforsamlinger og andre frister, vi under normale omstændigheder skal overholde? Få en del af svarene her. 

Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation

Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation

ERFARINGER: Covid-19 har for alvor sat sit præg på vores samfund, og store dele af befolkningen mødes ikke længere på job, i skoler eller i fritiden. Her fortæller Danske Gymnastik- og Idrætsforeningers formand, Charlotte Bach Thomassen, hvordan man som stor civilsamfundsorganisation navigerer i en krisesituation. Vi begynder fortællingen om de otte tumultariske døgn fredag 6. marts, hvor statsministeren gradvist lukker vores samfund ned.