Danmission erkender lovbrud: "Nu samler vi op på løse ender"

LOVBRUD: Danmission har ikke overholdt arbejdsmiljølovens krav om arbejdspladsvurderinger. Organisationen lover ændringer og vil læse op på lovgivningen. Det er en ren tilståelsessag, fortæller pressechefen.

Ledelsen i organisationen Danmission har forsømt at lave en lovpligtig arbejdspladsvurdering (APV) blandt organisationens 62 lønnede medarbejdere. Det er et brud på arbejdsmiljøloven, og det erkender organisationen i et interview med Altinget.

“Det er en ærgerlig fejl.”

Ordene kommer fra Michael Trinskjær, kommunikationschef i organisationen Danmission. Han er træt af, at organisationen ikke har fået lavet den lovpligtige APV de seneste tre år.

“Det er simpelthen en ærgerlig fejl, at vi ikke har fået opdateret arbejdspladsvurderingen inden for tidsrammen. Det er normalt noget, vi har tjek på,” siger Michael Trinskjær fra Danmission, der arbejder for at styrke den globale kirke og bekæmpe fattigdom gennem deres engagement i Danmark og 12 andre lande.

Det vigtigste redskab
Det er et lovkrav, at alle organisationer og virksomheder med ansatte skal lave en skriftlig APV. Det er et simpelt, men vigtigt værktøj, der hjælper med at identificere problemer i arbejdsmiljøet og udpege løsninger, fortæller professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, Peter Hasle.

“APV’en er sådan set det vigtigste redskab, som loven giver arbejdsgiveren til at sikre, at man har styr på arbejdsmiljøet,” siger Peter Hasle.

Derfor er Michael Trinskjær også ærgerlig over, at hans organisation ikke har styr på APV'en.

“Det er en ærgerlig forglemmelse, for vi har en veletableret arbejdsmiljøorganisation og en løbende dialog med medarbejderne om forskellige aspekter af arbejdsmiljøet,” siger kommunikationschefen og tilføjer.

“Sidst vi havde tilsyn fra Arbejdstilsynet fik vi en grøn smiley, som man kun får, når man har en gyldig arbejdspladsvurdering. Derfor er det brandærgerligt, at vi har misset at få den opdateret inden for tidsfristen.”

Men I har fået ny ledelse og sammenlagt to afdelinger. Skulle det ikke have givet anledning til at kigge på jeres arbejdsmiljø?

Danmission tilstår
“Det er jo en ren tilståelsessag, når vi har konstateret, at vi har misset at få lavet en opdatering i det her tilfælde. Så er det jo klart, at når vi går i gang med at lave en ny APV, så får vi samlet op på de løse ender, der må være.”

De 62 medarbejdere hos Danmission har derfor ikke haft mulighed for at udtrykke en eventuel utilfredshed med deres arbejde gennem den lovpligtige APV, og det beklager Michael Trinskjær. Han fortæller, at organisationen specifikt har prioriteret de udsendte medarbejdere og deres sikkerhed højt.

“Danmission har haft stort fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed for udsendte og rejsende medarbejdere. Det er vi i hus med, og nu følger så fokus på arbejdsmiljøet blandt de ansatte i Danmark,” siger Michael Trinskjær og lover, at organisationens næste APV vil blive gennemført i starten af 2018.

Hvem har ansvaret?
I har 3.000 frivillige medarbejdere i organisationen og i jeres butikker. Indgår de frivillige i den kommende APV?

“Vi har 82 butikker, og alle butikker laver egne APV'er, og det gør de løbende.”

Du siger ikke, at de har lavet en APV, men at de er forpligtet til det?

“Butikkerne er forpligtet til selv at lave en APV, men til syvende og sidst er det organisationens ansvar. Men vi har ikke kendskab til, at de ikke har lavet det."

Siger du, at du ved, at jeres butikker har lavet en APV?

“Det går vi ud fra, for alle er blevet bedt om at lave APV.”

, , ,

Forrige artikel Operation Dagsværk overholder ikke lovkrav om arbejdspladsvurdering Operation Dagsværk overholder ikke lovkrav om arbejdspladsvurdering Næste artikel Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven
Gode råd: Sådan afholder civilsamfundet events under corona

Gode råd: Sådan afholder civilsamfundet events under corona

INSPIRATION: At skabe arrangementer kan synes umuligt under coronakrisen, men det kan faktisk godt lade sig gøre. Civilsamfundets Videnscenter har fundet seks opfindsomme eksempler på events, der blev afholdt med succes i 2020.

Ældre Sagen: Her er vores erfaringer med Ældretelefonen

Ældre Sagen: Her er vores erfaringer med Ældretelefonen

DEBAT: Ældretelefon opstod under nedlukningen i foråret. Nu handler det om at se tilbage, lytte, tilpasse og afvikle, så vi kan skabe en bæredygtig tjeneste, der skaber værdi for vores brugere, skriver Christina Madsen.

Psykiatrifonden: Sådan skaber vi tryghed for bekymrede brugere

Psykiatrifonden: Sådan skaber vi tryghed for bekymrede brugere

DIALOG: Psykisk sårbare har været ekstra udsatte under corona, og det har gjort det svært at skabe trygge rammer for dem, fortæller Psykiatrifonden. En dedikeret projektleder har dog fundet en krævende, men succesfuld løsning på problemet.

Fem organisationer: Her er, hvad vi lærte af 2020

Fem organisationer: Her er, hvad vi lærte af 2020

Q&A: Lukkede grænser, nedlukning og digital omstilling har defineret 2020. Men året bød også på et boom i frivillighed og fællesskab, ekstra puljer, borgerrettighedsprotester og ikke mindst globalt sammenhold. Læs her, hvad fem af de største NGO’er tager med fra det forgangne år.