Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

DINGELING: Da Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned, besluttede Dansk Blindesamfund at ringe til samtlige 7.000 medlemmer for at høre, hvad organisationen kunne gøre for dem. "De her samtaler er så værdifulde, at det er svært at sætte ord på," fortæller en regionskonsulent. Her er Dansk Blindesamfunds lavpraktiske håndtering af coronakrisen.

Med en svagtseende eller blind medlemsskare, hvor to tredjedele er rundet 70 år, stod Dansk Blindesamfund med en særlig udfordring, da Danmark lukkede ned 11. marts, og afstand mellem mennesker blev et krav. De fleste af deres ældre medlemmer var de facto sat i isolation, for ledsagerordninger og planlagte besøg blev sat på hold. 

“Vi spurgte os selv, hvad kan vi gøre for vores medlemmer lige nu? Og her var det mest naturlige at gribe knoglen og bare få ringet ud til medlemmerne, så det besluttede vi,” siger Helle Riley, der er en ud af  fem socialrådgivere i Dansk Blindesamfund, hvor hun er daglig leder 10 af 43 lokale konsulenter, der siden 11. marts har ringet medlemmerne op for at tilbyde hjælp og støtte.

Samtaler på to timer
Her har samtalerne drejet sig om alt fra ensomhed til helt lavpraktisk at overtage kontakten til kommunen, for at sikre indkøbsordninger, pleje eller økonomisk støtte. Alle Dansk Blindesamfunds konsulenter er selv enten blinde eller svagsynede. Så de ved derfor, hvordan det er at være synshandicappet i en svær situation som nu. 

“Når vi ringer op, kan en samtale vare alt fra fem minutter til to timer. Den menneskelige nærkontakt er så vigtig for os alle sammen i den her tid. Det er vigtigt for os, at samtalen med det enkelte medlem er nærværende, og at medlemmet oplever, at vi har den tid, der skal til i forhold til den enkelte,” siger Helle Riley og uddyber:

“Coronasituationen har bestemt været grobunden for rigtig mange kreative og smarte løsninger for at imødegå isolation og ensomhed. Men at vi aktivt tager kontakt til vores medlemmer, er for os en naturlig kerneopgave, som vi ved, har en helt unik og større betydning for vores medlemmer, end man måske lige tror, og som nok så meget velfærdsteknologi ikke er svaret på,” siger Helle Riley.

Den menneskelige relation som metode
Hun har ikke tal på, hvor mange gange hun er blevet rørt af en historie fra konsulenterne, der fortæller om alt fra nye fællesskaber for ældre, der vil vise samfundssind ved at give afkald på hjemmehjælp. Og samtalerne giver så meget tilbage til både organisationen og det enkelte medlem, fortæller hun.

“Det at tale med et andet menneske er kernen i det, der flytter noget. Og det er kernen i det sammenhold og fællesskab, som skal være der i en relation mellem foreningen og medlemmerne. Samtalerne med vores medlemmer bliver så værdifulde, at det er svært at sætte ord på. Den menneskelig relation er det, der skal bære os gennem krisen,” siger Helle Riley.

Kommuneknas blev til kreative løsninger
For regionskonsulenten og resten af organisationen har det været et spørgsmål om at skabe tryghed og støtte for medlemmerne. Som ugerne er gået, er de 43 konsulenter kommet et godt stykke ned i medlemslisterne.

“Overordnet set har der været knaster i kommunerne, til de lige fandt deres ben. Men de fleste steder har der været en velvilje til at finde kreative løsninger de steder, hvor det var nødvendigt for medlemmet. Mange får selvfølgelig megen hjælp og støtte fra deres familie og øvrige netværk, men vi har også mange medlemmer, som enten ikke har så meget familie og netværk, eller som bor langt væk fra deres nærmeste,” siger Helle Riley.

“De fleste medlemmer har derfor været utrolig glade for at blive ringet op. Nogen har været næsten grædefærdige af taknemmelighed og giver udtryk for, at det har betydet meget, at nogen tænker på dem. Særligt at vi sætter os ind i deres situation og prøver at hjælpe med at finde løsninger. Det giver tryghed, og det bryder også isolationen og ensomheden,” siger Helle Riley.

Ingen smarte spørgeskemaer, tak
Med 7.000 medlemsopkald foran sig ville det måske for mange være nærliggende at få lavet noget data eller analyse på opkaldene, så medlemmernes svar bagefter kunne gøre organisationen klogere på dets medlemmer. Da vi stiller Helle Riley spørgsmålet over telefonen, griner hun først og slår så over i en mere alvorlig tone.

“Vi har ikke lavet et indviklet spørgeskema, og vi har ikke ønsket en oversigt over, hvor mange der har sagt hvad. Det har ikke været ideen. Alle samtaler er blevet registreret i vores medlemssystem, men vores konsulenter er ikke statistikere. Det har handlet om at være et medmenneske og lægge et øre til,” siger socialrådgiveren og regionskonsulenten. 

"Det er opgaven, så længe vi er ramt af corona"
Helle Riley og hendes kolleger bad 11. marts deres konsulenter om at begynde med at ringe til de medlemmer, hvor konsulenten havde en formodning om, at der var behov for en samtale.

Hvornår har I været medlemslisten igennem og kan krydse opgaven af?

“Der er stadig nogle, vi ikke har kunnet få fat i. Men alle arbejder på den her opgave og fortsætter med at ringe rundt. Det er opgaven, så længe vi er ramt af corona, og vi ikke kan besøge vores medlemmer,” siger Helle Riley

Forrige artikel Lær for Livet: Udsatte børn får ekstra skolehjælp under coronakrisen Lær for Livet: Udsatte børn får ekstra skolehjælp under coronakrisen Næste artikel Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv
“Digital terapi” gav DIGNITY nyt indblik i torturofres hverdagsliv

“Digital terapi” gav DIGNITY nyt indblik i torturofres hverdagsliv

BEST PRACTISE: Under coronakrisen omstillede DIGNITY, Dansk Institut mod Tortur, sine aktiviteter, så blandt andet terapiforløb kunne gennemføres digitalt. Det kom der en række uforudsete fordele ud af. Men digitale løsninger er ikke et quick-fix, lyder det også fra direktør Rasmus Grue Christensen. 

Sådan skaber du det gode digitale event

Sådan skaber du det gode digitale event

GODE RÅD: Med coronavirus som underliggende sundhedsrisiko kan vi ikke mødes, som vi plejer. Derfor flyttes civilsamfundets konferencer, workshops og andre faglige events over på digitale platforme. Anna Porse Nielsen, der er direktør i rådgivningsfirmaet Seismonaut og ekspert i oplevelsesøkonomi, giver her sine bedste råd til den digitale transformation. 

Sådan skabte Nordea-fonden nærvær og atmosfære på webinar

Sådan skabte Nordea-fonden nærvær og atmosfære på webinar

BEST PRACTISE: Da Nordea-fonden i sidste uge samlede forskere og fagfolk til et webinar om forældreskab, blev der bygget studie og investeret i en digital platform, der samler folk bag hver sin computerskærm. Også når coronavirus covid-19 engang er under kontrol, vil webinarer være et format, Nordea-fonden bruger. 

Sådan bekæmper du seksuel chikane i din organisation

Sådan bekæmper du seksuel chikane i din organisation

GUIDE: Den seneste tid har vist, at seksuel krænkende adfærd findes i alle brancher, og heller ikke civilsamfundet kan sige sig fri. Her fortæller chefkonsulent i Dansk Erhverv Tina Buch Olsson, hvad man som organisation bør gøre for at bekæmpe sexisme. 

 Forebyg sexisme og overgreb i ungdomsforeninger

Forebyg sexisme og overgreb i ungdomsforeninger

GODE RÅD: En ny TV2-dokumentar fortæller om gruopvækkende episoder, hvor unge kvinder er blevet krænket verbalt og udsat for fysiske overgreb på kurser, møder og ved fester i en række danske ungdomspartier. Har ungdomsforeninger styr på samværspolitikken? Dansk Ungdoms Fællesråd giver her svar og gode råd. 

Dansk Flygtningehjælp: Sexisme er stadig underrapporteret

Dansk Flygtningehjælp: Sexisme er stadig underrapporteret

SEXISME: Siden 2008 har Dansk Flygtningehjælp arbejdet målrettet på at forebygge og håndtere seksuelle overgreb i den store organisation, der forgrener sig til 40 forskellige lande. Men seksuelle krænkelser er stadig et underrapporteret problem, vurderer generalsekretær Charlotte Slente.

Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

BANKGEBYRER: Der kan være flere tusinde kroner at spare ved at vælge den rette bank. I denne prissammenligning kan du finde bankerne med de laveste priser og få overblik over, hvilke gebyrer du især skal holde øje med.

5 ting at tænke over, før I vælger bank

5 ting at tænke over, før I vælger bank

GODE RÅD: Bankgebyrer kan svinge med mange tusinde kroner fra bank til bank. Det kan derfor godt betale sig at overveje, om jeres forening har valgt den rette. Her får I gode råd til, hvad I skal overveje, når I vælger bank.

Her er det gratis at oprette en foreningskonto

Her er det gratis at oprette en foreningskonto

BANKKONTO: Nogle banker tager tusindvis af kroner i oprettelsesgebyr. Andre gør det noget billigere. Her får du overblik over, hvor det er gratis at oprette en foreningskonto.

Trin-for-trin: Sådan skruer du en borgersamling sammen

Trin-for-trin: Sådan skruer du en borgersamling sammen

GUIDE: Rundt om i verden eksperimenterer kommuner og nationale regeringer med borgersamlinger og borgerting. I Danmark har vi først lige budt demokratiformen velkommen. Rådgivningsvirksomheden We Do Democracy introducerer her begreber og form. 

I Albertslund går 36 borgere til demokrati dette efterår

I Albertslund går 36 borgere til demokrati dette efterår

BORGERSAMLING: Albertslund vil gerne lokke 10.000 nye borgere til kommunen de næste 10 år. Men hvordan skal Albertslund udvikle sig, så der er plads og fællesskaber til alle? Det svar forsøger 36 udvalgte borgere over 16 år, der alle sidder i Albertslunds første borgersamling, at komme frem til hen over efteråret. 

Tre nedslag i europæiske borgerting

Tre nedslag i europæiske borgerting

RUNDTUR: Tilliden til politikere er dalende. Som modsvar eksperimenterer man rundt om i verden med borgerting og borgersamlinger, der har til formål at bringe de politiske beslutninger tættere på borgernes ønsker. Her har du tre eksempler fra Europa.