Det lærer du i undervisningsforløbet

MÅLGRUPPE & INDHOLD: Undervisningsforløbet “Sådan hjælper frivillige bedst flygtninge med at lære dansk” henvender sig både til dig, der allerede er frivillig, og til dig, der ønsker at blive det. Forløbets indhold, øvelser og værktøjer er baseret på erfaringer fra hele Europa.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Hvis du gerne vil lave frivilligt arbejde for flygtninge i det område, hvor du bor, kan du finde inspiration, gode råd og hjælp i dette undervisningsforløb.  

Målgruppe 
Undervisningsforløbet henvender sig både til dig, der allerede er frivillig, og til dig, der gerne vil være frivillig, men ikke ved, hvor du skal begynde. Det henvender sig til frivillige, der arbejder med en organisation, og til frivillige, der ønsker at organisere aktiviteter, der ledes af de frivillige selv. Forløbet er kort sagt for alle, der – uden at få løn for det – ønsker at give noget af deres tid til at støtte flygtninge i at lære dansk. 

Det får du ud af forløbet

  • Værktøjer, som støtter dig i at få mest muligt ud af dit frivillige arbejde, så det bliver så effektivt og nyttigt som muligt  
  • Overblik over nyttig viden om sprogtilegnelse
  • Metoder til at støtte flygtninge i at lære sprog
  • Øvelser, som giver dig mulighed for at reflektere over dine holdninger, færdigheder og tilgange  
  • Ideer til aktiviteter og innovativ sprogstøtte baseret på erfaringer fra hele Europa. 

Sådan bruger du undervisningsmaterialet  
Du kan tage hele undervisningsforløbet fra A til Z eller plukke de moduler ud, som du synes er mest relevante for dig netop nu. Det kan være en god idé med mellemrum at vende tilbage til undervisningsmaterialet eller dele af det, så din praksis bliver ved med at udvikle sig. 

Her kan du få overblik over indholdet i undervisningsforløbet og plukke de elementer ud, som er mest relevante for dig. 

Sådan er undervisningsforløbet blevet til   
Undervisningsmaterialet er baseret på materialer udviklet fra 2017-2019 i et samarbejde mellem Dansk Flygtningehjælp (Danmark), Caritas der Erzdiözese Wien (Østrig), CVO Volt (Belgien), EFA London (England) og Ibis (Tyskland).

Projektet er støttet af Den Europæiske Unions program Erasmus+ (se mere på www.volunteersinlanguagelearning.eu). Altinget har i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp bearbejdet det danske undervisningsmateriale, og Altinget har det fulde redaktionelle ansvar for indholdet. 

Du finder den fulde danske version af undervisningsmaterialet på www.altomintegration.dk, der er din indgang til Dansk Flygtningehjælps viden om sprog og integration.  

Kom videre til første del i modul 1 her: Fire fordele ved at involvere frivillige i sprogundervisning af flygtninge

Eller vend tilbage til indholdsfortegnelsen her.

Forrige artikel Fire fordele ved at involvere frivillige i sprogundervisning af flygtninge Fire fordele ved at involvere frivillige i sprogundervisning af flygtninge Næste artikel Indhold i undervisningsforløbet: Sådan hjælper frivillige bedst flygtninge med at lære dansk  Indhold i undervisningsforløbet: Sådan hjælper frivillige bedst flygtninge med at lære dansk
Ekspert om at afskedige en frivillig: Det skal gøres ordentligt og værdigt

Ekspert om at afskedige en frivillig: Det skal gøres ordentligt og værdigt

I den nye udgave af antologien ”Samtaler der kræver mod” bevæger Center for Frivilligt Socialt arbejde sig ind på et område, som har relevans langt ud over de foreninger, som driver socialt arbejde – nemlig hvordan man ”fyrer” en frivillig, som ikke fungerer, og ikke mindst, hvordan man gør det på en ordentlig måde.

Han udgiver digte til fordel for udsatte børn. Selv ville han ønske, han var blevet fjernet fra sit barndomshjem

Han udgiver digte til fordel for udsatte børn. Selv ville han ønske, han var blevet fjernet fra sit barndomshjem

Trods synlige tegn på vold og vanrøgt blev drengen Jimmy Gørtz og hans bror aldrig fjernet fra deres dybt alkoholiske far. På mirakuløs vis voksede Jimmy Gørtz op og blev topleder, terapeut, frivilligleder og forfatter. Senest er han sprunget ud som digter. Selvom meget er blevet bedre siden hans egen barndom, mener han, at systemet stadig kan lære af den smerte, han blev forvoldt som barn.

Frie Grønne skabte mobiliseringsmirakel i Vollsmose, mens Liberal Alliance blev de unges foretrukne parti. Begge succes’er kalder sig mere bevægelse end politisk kampagne

Frie Grønne skabte mobiliseringsmirakel i Vollsmose, mens Liberal Alliance blev de unges foretrukne parti. Begge succes’er kalder sig mere bevægelse end politisk kampagne

I Vollsmose fik Frie Grønne 27,8 procent af stemmerne – mod 0,9 procent i resten af landet. For mens valgfesten udeblev på landsplan, fik partiet vendt op og ned på det politiske landskab i flere af landets udsatte boligkvarterer ved folketingsvalget i november. Og hvis unge vælgere skulle bestemme, var Liberal Alliance landets blevet landets største parti. Læs her, hvordan de to partier gjorde det umulige.

Mangfoldigheden halter bagefter i civilsamfundet

Mangfoldigheden halter bagefter i civilsamfundet

En ny undersøgelse foretaget af Groupcare viser, at kun cirka hver fjerde forening eller organisation herhjemme arbejder målrettet med inklusion og diversitet. Det tyder også på, at det danske civilsamfund halter bagud, når vi sammenligner os med Sverige og Norge.

Marie blev aktivist, da hun stod i vuggestuen: ’Det lå ikke i blodet, men da mærkede jeg på min egen krop, at noget var helt galt’

Marie blev aktivist, da hun stod i vuggestuen: ’Det lå ikke i blodet, men da mærkede jeg på min egen krop, at noget var helt galt’

At være aktivist er under et valg er et ’altabsorberende monster’. Men at være det under to valg og tiden imellem er kaotisk, opslidende og en proces, der får folk til at brænde sammen. Så hvorfor står en mor til to endnu en gang og pakker banners og hoodies ud med den ene hånd og sms’er med journalister med den anden, imens nattesøvn er en by i Rusland og penge altid er en mangelvare?