Folkemødeplanlægning: Her er, hvad du skal huske hvornår

DEADLINES: Skal jeres organisation være arrangør på Folkemødet? Så er det vigtigt at planlægge i god tid. Her får du overblik over de vigtigste deadlines og gode råd til, hvad du skal huske hvornår.

Med den bidende novembervind fygende om ørerne tænker du måske, at der er endog meget lang tid til juni, solskinsø og Folkemøde. Men hvis din organisation ønsker at arrangere et event til Folkemødet 2019, så er det en god idé at tage hul på forberedelserne allerede nu.

Deadlinen for ansøgninger om stade- og bådpladser til Folkemødet er eksempelvis allerede overskredet. Men det betyder heldigvis ikke, at løbet er kørt. Der er nemlig andre muligheder såsom at booke sig ind i et af Folkemødets eventtelte, afholde et pop-up-event i festivalområdet eller indgå en aftale med lokale bornholmere om leje af et lokale eller lignende.  

Nedenfor får du et overblik over de vigtigste deadlines, du skal huske som arrangør på Folkemødet 2019. Men først får du fire gode råd fra Foreningen Folkemødet til, hvad arrangører skal huske for at få mest muligt ud af deltagelsen på Folkemødet.    

Gode råd til event-arrangører

Råd 1: Meld events ind i god tid
Hvis du venter til sidste øjeblik, kan du være uheldig ikke at komme med i det trykte program.

Råd 2: Gå sammen med flere organisationer om et fælles telt
Folkemødeanalysen viser at arrangører, der går sammen om at afholde events, får mere ud af deres deltagelse. Både i form af netværk og styrkede relationer, og ved at være flere organisationer om at dele udgifterne kan man også spare lidt penge.

Råd 3: Tænk ud af boksen
Tænk kreativt, når du planlægger events. Både i form, deltagere og ordstyrer.

“Vi har cirka 3.000 events, og langt de fleste har et format, hvor fire-fem personer står på en scene, der er en overvægt af mænd – og helt klart en overvægt af hvide mænd, og så er der en moderator, som i mange tilfælde er en eller anden semikendt tv-personlighed. Og det kan sagtens være et rigtigt spændende event. Men det er altså en god idé at overveje, om man kan nytænke formatet lidt,” siger Pelle Nybirk, som er kommunikationsansvarlig for Folkemødet. Han foreslår blandt andet, at man kan tænke mere i at inddrage publikum i ens event eller i at få koblet aktører på tværs af brancher.

Råd 4: Spørg om hjælp
Ring til Folkemødesekretariatet, hvis du har spørgsmål.

“Vi hjælper meget gerne,” siger kommunikationsansvarlig Pelle Nybirk.

De vigtigste deadlines for Folkemødet 2019

15. november: Deadline for ansøgning om en stadeplads på et af de kommunalt ejede områder i Allinge eller en bådplads til et eventskib i Allingehavn.

Hvis jeres organisation missede deadlinen for at ansøge om en stade- eller bådplads, er der stadig andre muligheder for at afholde et event under Folkemødet 2019, man kan eksempelvis indgå aftaler med beboere, foreninger eller virksomheder i Allinge om at leje deres lokaler. Man kan også arrangere et såkaldt pop-up-event, hvor man får stillet et udendørsareal på 2x2 meter til rådighed på festivalpladsen til et mindre set-up med banner, roll-up og et bord. Eller man kan ansøge om at få tid i et af Folkemødets debattelte via Folkemødets Selvbetjening.

20. februar: Sidste frist for at bestille telt, el, lyd og inventar såsom borde, stole, sofaer og kaffemaskiner til ens stade- eller bådplads via Folkemødets selvbetjening (det er muligt at bestille fra den 31. januar).

6. marts: Sidste frist for at navngive stadepladsen samt skrive en kort beskrivelse af indholdet, som Folkemødet kommunikerer ud til gæsterne. Stadepladsbeskrivelserne kommer med i både det trykte program og i appen. Navn og beskrivelse kan indsendes via selvbetjeningen.  

6. marts: Sidste frist for at ansøge om plads i Civiltinget, som er Folkemødets gratis tilbud til små foreninger og organisationer uden økonomisk formåen (ansøgningen åbner 16. januar og kan indsendes via selvbetjeningen).

6. marts: Deadline for ansøgning om at afholde et pop-up-event (ansøgningen åbner den 20. februar og kan indsendes via selvbetjeningen).

1. maj: Sidste frist for at tilmelde events gratis og få dem med i det trykte program. Efter 1. maj koster det penge at tilmelde events, og de kommer ikke med i det trykte program (tilmeldingen åbner 6. marts og kan ske via selvbetjeningen).

13. juni kl. 11.30: Folkemødet begynder, nu skal alt være klar!

I Folkemødets arrangørhåndbog 2019 kan du læse meget mere og få det fulde overblik over alle regler, retningslinjer, datoer og tilmeldingsordninger.

Forrige artikel Sådan sikrer du, at alle kommer til orde og får en god generalforsamling Sådan sikrer du, at alle kommer til orde og får en god generalforsamling Næste artikel Fem lette trin til et grønnere sekretariat Fem lette trin til et grønnere sekretariat
Fem ngo'er laver guide for bedre succes med strategiske partnerskaber

Fem ngo'er laver guide for bedre succes med strategiske partnerskaber

GUIDE: Hvis ngo’erne vil indgå stærke partnerskaber med virksomheder, skal de kommunikere bedre og tale ind i virksomhedernes forretningsforståelse. Det mener fem danske ngo’er, som sammen med eksperter i partnerskaber har lavet en guide, der skal hjælpe ngo’er til at indgå bedre partnerskaber med virksomheder.

Skyd partnerskabet i gang med et pilotprojekt

Skyd partnerskabet i gang med et pilotprojekt

GUIDE: Hvordan sikrer man, at et strategisk partnerskab mellem en virksomhed og en civilsamfundsorganisation bliver en succes og ikke ender med at være skønne, spildte kræfter? Et pilotprojekt kan hjælpe med at afgøre, om partnerskabet er indsatsen værd. Her får du gode råd til, hvordan du kan starte med et pilotprojekt.

Kom godt i gang med sociale investeringer trin for trin

Kom godt i gang med sociale investeringer trin for trin

GUIDE: De første danske pilotprojekter med sociale investeringer er sat i søen. Her får du en trin for trin-guide med gode råd til, hvordan man kommer godt i gang fra en investor og en kommune, som har kastet sig ud i det største sociale investeringspartnerskab i Danmark.

Syv gode råd: Sådan undgår små fonde irrelevante ansøgninger

Syv gode råd: Sådan undgår små fonde irrelevante ansøgninger

KOMMUNIKATION: Alt for mange små fonde bruger for mange ressourcer på at behandle ansøgninger, der ikke er relevante for deres formål. Skarpere kommunikation kan ifølge projektleder hos Grant Compass Tine Brodersen reducere irrelevante ansøgninger med op til 40 procent. Her giver hun små fonde syv gode råd til bedre kommunikation.

Til små fonde: Sådan tackler I de ekstremt lave renter

Til små fonde: Sådan tackler I de ekstremt lave renter

LAVE RENTER: Mens mange jubler over de ekstremt lave renter i disse år, er tusindvis af små private fonde i krise. De lave renter betyder nemlig, at små fondes afkast er markant reduceret. Advokat Anker Laden-Andersen kender problematikken alt for godt. Her kommer hans gode råd til at tackle de lave renter.

Her er halvanden times ansøgningstips fra tre markante fonde

Her er halvanden times ansøgningstips fra tre markante fonde

FONDSANSØGNING: Ræk ud og spørg om hjælp, vi kan være med til at åbne dørene for jer. Det var bare en af mange opfordringer, som Nordea-fonden, Egmont Fonden og Bikubenfonden gav til 130 deltagere ved Civilsamfundets Videnscenters nye læserarrangement, Videnscentret Live i april.

Her er de tre største forandringer, Foreningsdanmark står overfor

Her er de tre største forandringer, Foreningsdanmark står overfor

TENDENSER: Ældre stormer ud i foreningslivet, mens folk i den arbejdsdygtige alder svigter. Samtidig er Foreningsdanmark i dag mere ligestillet – både når det gælder køn og sociale skel. Professor Lars Skov Henriksen tegner her et landkort over et Foreningsdanmark i forandring og giver sine bud på, hvordan foreningerne ruster sig til fremtiden.

I tal: De sociale skel er blevet mindre i foreningslivet

I tal: De sociale skel er blevet mindre i foreningslivet

SOCIAL ULIGHED: Forskellene mellem rig og fattig og højtuddannede og lavtuddannede er blevet mindre i Foreningsdanmark – både når det handler om frivilligt arbejde og foreningsmedlemskab. Her kan du dykke ned i nøgletallene.