Fri os fra din anprisning (af dig selv)

Vil du i medierne under kommunalvalget, skal du glemme dit ego og fokusere på dit sprog og din holdning. Sådan lyder anbefalingen fra to chefredaktører, der har ansvaret for debatsiderne under KV17.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Debatredaktørerne på landets debatredaktioner bliver snart bombarderet med debatindlæg fra ivrige kommunalvalgskandidater. Men kvaliteten er svingende, og det gavner ikke debatten, fortæller Lars Norup, chefredaktør på Viborg Stifts Folkeblad, og Mads Sandemann, journalistisk chefredaktør for Jydskevestkysten.

“Vi har netop fået et debatindlæg fra en kandidat, som vi aldrig kommer til at trykke. Hun anpriser sig selv, og det hører til i vores annonceafdeling. Den afdeling trykker alt det, som kunderne ønsker. På redaktionen trykker vi det, der giver værdi for læserne,” siger Mads Sandemann.

“Vi garanterer ikke noget”
Han fortæller, at flere af de debatindlæg, som avisen får, har mere karakter af en valgannonce end et egentligt debatindlæg, og det er han godt og grundig træt af.

“Vi gider ikke bruge kostbar spalteplads til indhold, der ikke bidrager til debatten,” understreger chefredaktøren og uddyber:

“Vi kan og vil ikke garantere, at alle kandidater kan komme til orde i valgkampen. Men hvis de vil gøre et forsøg, så skal de lave indlæg, der indeholder holdninger til lokale sager, som har interesse for borgerne. Meget gerne løsningsorienterede.”

Mads Sandemanns råd til komunalvalgskandidaterne er derfor, at de skal sætte sig ned og arbejde grundigt med deres debatindlæg, inden de sender det. De skal glemme sig selv og bidrage med holdninger, der kan debatteres.

En overraskelse for læseren
Den holdning deler Lars Norup, chefredaktør på Viborg Stifts Folkeblad.

“Hold nu fast, hvis vi bare lod debatindlæggene gå uredigeret i trykken, så ville vores læsere godt nok få sig en oplevelse,” siger Lars Norup.

Men modsat Jydskevestkysten har Viborg Stifts Folkeblad valgt at dele sol og vind lige.

“Ud fra et demokratisk synspunkt har vi valgt, at alle kandidater har mulighed for at skrive det samme antal debatindlæg. Men vi prioriterer selvfølgelig journalistisk,” siger chefredaktøren.

Som lokalmedie skal det handle om aktuelle lokale forhold, der vedkommer vores borgere direkte, understreger Lars Norup, der ligesom Mads Sandemann er træt af selvros og løse holdninger.

Ingen floromvundne vendinger, tak
“Skriv direkte i stedet for de der floromvundne vendinger. Det er der ingen, der får noget ud af. Vi vurderer hvert et debatindlæg, og vi prioriterer ud fra, hvad der er væsentligt. Et uklart debatindlæg er ikke væsentligt,” siger Lars Norup.

Chefredaktøren opfordrer ligeledes til, at kandidaterne formulerer sig klart og eventuelt får andre til at læse deres debatindlæg igennem, inden de sender det til avisen. For selv den mest professionelle politiker kan komme til at formulere sig utydeligt eller indforstået. Og vigtigst af alt opfordrer han kandidaterne til tjekke lokalavisens retningslinjer for debatindlæg.

“Vi har tit kandidater, der skriver for langt. Og hvis et debatindlæg overskrider det maksimale antal anslag, forkorter jeg jo bare. Og det er ikke sikkert, det er kandidatens bedste argumenter, der står tilbage,” siger Lars Norup.

 

Forrige artikel Sådan sparer du 95 procent af udgifterne på foreningens it Sådan sparer du 95 procent af udgifterne på foreningens it Næste artikel 10 gode råd til samarbejdet med almene boligorganisationer 10 gode råd til samarbejdet med almene boligorganisationer
Borgerdrevet købmand skal være Feldballes bankende hjerte

Borgerdrevet købmand skal være Feldballes bankende hjerte

Med et unikt forretningskoncept slog købmandsbutikken Kooperativet på Syddjurs dørene op i sensommeren. Coop, lokale mikroproducenter og frivillige kræfter er hovedingredienserne i en ny butiksform, der arbejder for bæredygtighed og et styrket lokalsamfund. 

Sådan laver du en kooperativ virksomhed

Sådan laver du en kooperativ virksomhed

Få en bæredygtig idé, byg et fællesskab og krydr med en god portion optimisme og stædighed: Kooperationen, der er  arbejdsgiver- og interesseorganisation for kooperative og socialøkonomiske virksomheder, fortæller her, hvordan I starter en virksomhed drevet i fællesskab med andre.

Kommuner investerer i foreningsudvikling

Kommuner investerer i foreningsudvikling

DGI's hovedorganisation har besluttet at indgå endnu flere strategiske samarbejdsaftaler med landets kommuner. Som en udløber af den ambition spirer en tendens frem med professionelle foreningsudviklere finansieret delvist af kommuner. DGI Østjylland fortæller her om deres erfaring med foreningsudviklere.

Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse

Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse

En køreklar og detaljeret strategi er det vigtigste værktøj for at omstille en boligforening i en bæredygtig retning, mener formand for Sønderborg Andelsboligforening, Vivian Engelbredt.

Boligforeninger: Kom godt i gang med den bæredygtige omstilling

Boligforeninger: Kom godt i gang med den bæredygtige omstilling

Sønderborgs almene boligforeninger er midt i processen med at omstille deres boligmasse til en mere energivenlig og bæredygtig version. Her deler Torben Esbensen, rådgivende ingeniør bag projektet, ud af erfaringer og giver råd til, hvordan din boligforening kan følge det grønne fodspor.

Trækker det op til uvejr? Sådan bremser du en ulmende mediestorm

Trækker det op til uvejr? Sådan bremser du en ulmende mediestorm

Som organisation i civilsamfundet lever man i høj grad af sin egen troværdighed, og en alvorlig mediesag kan koste både medlemmer og samarbejdspartnere. Bliv klogere på mediestorme, og hvordan du bedst bremser en krise, inden den gør stor skade.

Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når en mediestorm rammer, står din organisation i en alarmsituation, der kræver øjeblikkelig handling. Her har du kommunikationsekspert Henrik Kragelunds tjekliste til, hvordan du hurtigt kommer på den anden side af krisen.

Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken

Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken

Civilsamfundsorganisationer har et uudnyttet spillerum, og med kommunalvalget lige rundt om hjørnet, kan det give god mening at arbejde med at få mere indflydelse på den lokalpolitiske dagsorden. Det siger Maria Steno, medforfatter til bogen 'Lokal Lobbyisme'.

Skab lokale forandringer: Lær af naturelskerne i Furesø

Skab lokale forandringer: Lær af naturelskerne i Furesø

Man kan tage ved lære af Danmarks Naturfredningsforening i Furesø, når det kommer til at arbejde lokalpolitisk. De har i samarbejde med lokale ildsjæle og Furesø Kommune startet initiativet Vilde haver, som skal sikre mere biodiversitet.