Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Susanne Jakobsen er "vogter" af facebookgruppen Næstehjælperne N, NV og Ø. Det lyder mere alvorligt, end det er, men for at få adgang til gruppens indhold skal du godkendes, og det står Susanne Jakobsen altså for. 

Hun vil først kigge på dit profilbillede, antal af venner og aktiviteten på din profil for at afgøre, om du er en virkelig person, der ønsker adgang til fællesskabet. Hvis du har en privat profil, fordi du måske ønsker at holde lav profil, vil hun ad andre veje prøve at forstå lidt mere om dig. Består du "adgangstesten" og bekræfter, at du har læst Næstehjælpernes regler, vil hun sende dig en besked:

"Kære Du. Du har søgt ind i Næstehjælperne København N, NV og Ø, tak for det. Vi tjekker altid profiler inden godkendelse, og jeg er derfor nødt til at spørge dig, hvorfor du søger ind. Har du brug for hjælp og/eller vil du hjælpe? Eller måske er du bare interesseret, hvilket også er helt i orden. Jeg vil gøre opmærksom på, at gruppen er for de, de er ramt af reformer, og f.eks ikke har råd til mad og tøj, og for dem, der vil hjælpe med den slags. Jeg vil også gerne vide, hvilken bydel du bor i? De bedste hilsner Susanne/admin".

Opstod som reaktion på kontanthjælpsloftet

Næstehjælperne er en protest- og hjælpegruppe, der opstod i kølvandet på indførelsen af kontanthjælpsloftet i 2016.

I dag er der cirka 30 afstikkere af Næstehjælpernes hovedgruppe og lokalgruppen i København administreres af Susanne Jakobsen og 2-3 andre. Hun bruger cirka 15 timer om ugen på at være administrator og hun er inde hver dag for at tjekke om nye personer anmoder om adgang. 

"Jeg hørte første gang om Næstehjælperne i morgen-tv. Det ramte noget i mig, for min egen datter var selv udsat og blevet påvirket af kontanthjælpsloftet. Så det føltes lidt som noget, jeg måtte engagere mig i," forklarer Susanne Jakobsen. 

Den vigtigste regel? Tal ordentligt, tak.

Næstehjælperne har finpudset en lang list af regler hen over årene.

Eksempelvis er det ikke tilladt at bede om penge, for det kan i værste fald betyde, at Facebook lukker gruppen. Du skal også helst undgå at starte diskussioner, der ikke er relevante for gruppen. For Susanne Jakobsen handler den vigtigste regel dog om noget helt andet: 

"Det vigtigste er faktisk, at man skal behandle andre folk ordentligt. Der kan komme nogen, der stiller spørgsmålstegn ved, hvordan andre bruger deres penge. Det skal man ikke blande sig i og helt grundlæggende har vi tillid til, at folk kun spørger om den hjælp, de har brug for," forklarer Susanne Jakobsen. 

Hun fortæller om en brugerskare der helst undgår for meget kontakt med det offentlige og som gang på gang har oplevet "slag over næsen" for deres udsathed. Derfor skal Næstehjælperne være et trygt sted at bede om hjælp, forklarer hun. 

Ikke alle opslag klarer nåleøjet

Når en mor eksempelvis har svært ved skaffe penge til nye vinterstøvler til sit barn, kan hun bede om hjælp i gruppen. Hun vil så lave et opslag, hvor hun efterspørger støvler, hvilken størrelse og måske også kønnet på sit barn. Men opslaget lægger sig ikke automatisk øverst i tråden på gruppens side.

Først skal Susanne Jakobsen eller en af de andre administratorer godkende opslaget. Det sker, at opslag afvises:

"Hvis det skinner for meget igennem at de beder om penge eller gavekort, så vil vi ikke godkende det. Men der også grænser for, hvor langt vi kan gå. Hvad der aftales indbyrdes i folks private beskeder, kan vi jo ikke kontrollere," uddyber Susanne Jakobsen. 

"Det skal man ikke opleve."

Det sker sjældent, at Susanne Jakobsen eller de andre administratorer må skride ind i en debat for at redde trådene ud. Faktisk synes hun, at de mange brugere af lokalgruppen i København har en fin omgangstone og et oprigtigt ønske om at hjælpe hinanden.

Men i det fælles forum for alle administratorer af de lokale Næstehjælper-grupper hører Susanne Jakobsen fra tid til anden om forsøg på at udnytte personer, der i forvejen har det svært. 

"Vi hører om nogle rigtig grimme ting. Vi kan selvfølgelig heller ikke garantere, at der ikke også findes brodne kar hos os. Men vi prøve at være på forkant, blandt andet ved at skrive om de her hændelser, og at folk skal være på vagt. Vi vil også gerne vide, hvis der sker noget uværdigt eller ulovligt. For det skal man ikke opleve."

Forrige artikel Håndtryk, nøgler og god tid – sådan engagerer unge i Næstved andre unge Håndtryk, nøgler og god tid – sådan engagerer unge i Næstved andre unge Næste artikel Med cykel og cykelhjelm fik Jonas skabt Lolland et nyt ungeråd Med cykel og cykelhjelm fik Jonas skabt Lolland et nyt ungeråd
To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

Borger-alliancen Medborgerne fra Nørrebro/Nordvest drejede nærmest lydløst nøglen rundt i forsommeren. Den platform, der skulle samle civilsamfundet lokalt og styrke nærdemokratiet, overlevede ikke. Men hvorfor? Og hvor bør man justere, hvis andre vil prøve kræfter med Community Organising i Danmark? Det har Civilsamfundets Videnscenter spurgt to centrale kræfter i Medborgerne om.

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.