Lær for Livet: Udsatte børn får ekstra skolehjælp under coronakrisen

NYTÆNKNING: Når skoler lukkes som følge af coronakrisen, rammer det udsatte og anbragte børn hårdest. Med telefoniske livliner, bogpakker og en faglig styrkelse af de mentorer, der løbende følger børnene, har Læringsprogrammet Lær for Livet sat alle sejl til for at bevare kontakten og styrke skolegangen for alle børn og unge i programmet.

Lær for Livet har sendt målrettede bogpakker med læringsmateriale, konkurrencer og bøger tilpasset det enkelte barns niveau og behov, lige som der er taget hensyn til eksempelvis ordblindhed hos det enkelte barn. 
Lær for Livet har sendt målrettede bogpakker med læringsmateriale, konkurrencer og bøger tilpasset det enkelte barns niveau og behov, lige som der er taget hensyn til eksempelvis ordblindhed hos det enkelte barn. Foto: Lær For Livet

Anbragte og udsatte børn er ekstra udsatte i forbindelse med coronakrisen. Mange har i forvejen svært ved at følge med i en normal skolegang. Når skoler lukkes, bliver forhindringerne endnu større, og børnenes chance for at følge med tilsvarende ringere. 

"Vi måtte gøre noget ekstra for børnene"
Det landsdækkende læringsprogram Lær for Livet, der giver cirka 400 børn fordelt på 47 kommuner i Danmark et sæt støttehjul til at gennemføre deres skolegang, har på rekordtid været nødt til at tilpasse sig den nye virkelighed. 

"De her børn har brug for den stabilitet og de ressourcer, skolelivet repræsenterer i deres hverdag. Derfor blev det hurtigt klart for os, at vi måtte gøre noget ekstra for dem," siger direktør Illa Westrup Stephensen. 

Få tager imod nødpasning 
Selv uden coronavirus er chancerne for at tage folkeskolens afgangseksamen væsentlig reduceret for udsatte og anbragte børn. Erfaringerne under nedlukningen af Danmark har også vist, at meget få ender med at tage imod den nødpasning, regeringen har sat i søen til blandt andet de børn, der har det svært. Det er måske ikke så mærkeligt, når man kender målgruppen, forklarer direktør Illa Westrup Stephensen.

"Disse børn er i forvejen rigtig svære at nå med indsatser. De bliver nemt overset, og ofte er de ikke gode til at bede om hjælp. De har ofte ikke ressourcer til at række ud, hvis der er noget, de ikke forstår og dermed kan de tabe terræn læringsmæssigt. De er sværere at nå i indsatser i det hele taget."

Helt konkret har Lær for Livet sendt målrettede bogpakker, hvor der er læringsmateriale, konkurrencer og bøger tilpasset det enkelte barns niveau og behov, ligesom der er taget hensyn til eksempelvis ordblindhed hos det enkelte barn. Ambitionen er, at materialet skal motivere og aktivere dem, så de bliver holdt på sporet. Derudover bliver alle børn ringet op og tilbudt både faglige og sociale livliner, hvor de kan få sparring og høste motivation. 

Det digitale møde mellem lærer og elev
Derudover skruer Lær for Livet op for digitale platforme, så Lær for Livets mentorer kan møde børnene en-til-en og hjælpe dem, hvor de nu er gået i stå i undervisningen. Netop den digitale læring stiller nye udfordringer –  ikke kun til børnene. Mange mentorer er pensionerede skolelærere eller lignende, der ikke alle har lige fintunede virtuelle kompetencer. Endnu. 

Ud over at ruste mentorernes tekniske og virtuelle kompetencer, kræver virtuel undervisning også, at mentorerne har antennerne slået ekstra meget ud for at registrere, hvornår børnene mentalt stempler ud af undervisningen.

"Når undervisningen foregår på en skærm, kan det være rigtig svært at vurdere, hvornår koncentrationen svigter, og børnene mister motivationen. Det betyder, at du som underviser skal gøre endnu mere for at række hånden ud til børnene," siger Illa Westrup Stephensen.  

Camps under nye forhold
I den nære fremtid håber Lær for Livet også at skrabe fondsmidler sammen, så man kan opretholde de camps, der hvert år sender udsatte børn ind i nogle intensive skoleforløb. Der bliver ikke gået på kompromis med sundhedsmyndighedernes anbefalinger til, hvordan vi skal være sammen, understreger direktør Illa Westrup Stephensen. Men i takt med at Danmark åbnes, kan man måske forestille sig at afholde de planlagte camps. Muligvis på flere lokaliteter, så færre er samlet på samme sted. Og måske vil en del af undervisningen foregå på digitale platforme for igen at reducere antallet af mennesker, der mødes på samme tid. 

"Vi står i en situation, hvor vi virkelig bliver nødt til at tænke ud af boksen. Ikke bare nu og her. Vi ser ind i en uforudsigelig fremtid, der kan nå at ændre sig mange gange, inden alle børn igen går i skole. Det er vores opgave at tilpasse os, så vi bedst muligt støtter de udsatte børn og unge inden for de rammer, der løbende udmeldes fra myndighederne. Heldigvis er der er også mange ting, der er mulige." 

Dokumentation

Faktaboks: 

Ud over bogpakker har Lær for Livet skruet op for den digitale rådgivning med tre telefoniske hjælpelinjer:

1. Børn og unge i Lær for Livets program kan nu skrive ind for at få hjælp til lektierne af en såkaldt faglig livline. De bliver derefter ringet op af undervisere, som børnene allerede kender fra Learning Camp. Underviserne kan bruges til inspiration og sparring, og de kan samtidig sende supplerende og tilpasset materiale.

2. Mange børn er ekstra bekymrede i denne tid. Derfor tilbyder Lær for Livet også alle deres brugere at blive ringet op af en de socialpædagoger, som børnene kender fra deres Learning Camp og derfor er trygge ved. Dermed har de mulighed for at dele deres tanker og bekymringer i en svær tid. 

3. Lær for Livets frivillige mentorer har en afgørende, kontinuerlig betydning for børnenes trivsel og læring i programmet. Lær for Livet gør derfor alt, hvad de kan, for at støtte mentorerne i at have (digital) kvalitetstid med børnene. Mentorerne tilbydes 1:1 supervision digitalt, hvor de kan få rådgivning om at være mentor på distancen.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00