Lær for Livet: Udsatte børn får ekstra skolehjælp under coronakrisen

NYTÆNKNING: Når skoler lukkes som følge af coronakrisen, rammer det udsatte og anbragte børn hårdest. Med telefoniske livliner, bogpakker og en faglig styrkelse af de mentorer, der løbende følger børnene, har Læringsprogrammet Lær for Livet sat alle sejl til for at bevare kontakten og styrke skolegangen for alle børn og unge i programmet.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Anbragte og udsatte børn er ekstra udsatte i forbindelse med coronakrisen. Mange har i forvejen svært ved at følge med i en normal skolegang. Når skoler lukkes, bliver forhindringerne endnu større, og børnenes chance for at følge med tilsvarende ringere. 

"Vi måtte gøre noget ekstra for børnene"
Det landsdækkende læringsprogram Lær for Livet, der giver cirka 400 børn fordelt på 47 kommuner i Danmark et sæt støttehjul til at gennemføre deres skolegang, har på rekordtid været nødt til at tilpasse sig den nye virkelighed. 

"De her børn har brug for den stabilitet og de ressourcer, skolelivet repræsenterer i deres hverdag. Derfor blev det hurtigt klart for os, at vi måtte gøre noget ekstra for dem," siger direktør Illa Westrup Stephensen. 

Få tager imod nødpasning 
Selv uden coronavirus er chancerne for at tage folkeskolens afgangseksamen væsentlig reduceret for udsatte og anbragte børn. Erfaringerne under nedlukningen af Danmark har også vist, at meget få ender med at tage imod den nødpasning, regeringen har sat i søen til blandt andet de børn, der har det svært. Det er måske ikke så mærkeligt, når man kender målgruppen, forklarer direktør Illa Westrup Stephensen.

"Disse børn er i forvejen rigtig svære at nå med indsatser. De bliver nemt overset, og ofte er de ikke gode til at bede om hjælp. De har ofte ikke ressourcer til at række ud, hvis der er noget, de ikke forstår og dermed kan de tabe terræn læringsmæssigt. De er sværere at nå i indsatser i det hele taget."

Helt konkret har Lær for Livet sendt målrettede bogpakker, hvor der er læringsmateriale, konkurrencer og bøger tilpasset det enkelte barns niveau og behov, ligesom der er taget hensyn til eksempelvis ordblindhed hos det enkelte barn. Ambitionen er, at materialet skal motivere og aktivere dem, så de bliver holdt på sporet. Derudover bliver alle børn ringet op og tilbudt både faglige og sociale livliner, hvor de kan få sparring og høste motivation. 

Det digitale møde mellem lærer og elev
Derudover skruer Lær for Livet op for digitale platforme, så Lær for Livets mentorer kan møde børnene en-til-en og hjælpe dem, hvor de nu er gået i stå i undervisningen. Netop den digitale læring stiller nye udfordringer –  ikke kun til børnene. Mange mentorer er pensionerede skolelærere eller lignende, der ikke alle har lige fintunede virtuelle kompetencer. Endnu. 

Ud over at ruste mentorernes tekniske og virtuelle kompetencer, kræver virtuel undervisning også, at mentorerne har antennerne slået ekstra meget ud for at registrere, hvornår børnene mentalt stempler ud af undervisningen.

"Når undervisningen foregår på en skærm, kan det være rigtig svært at vurdere, hvornår koncentrationen svigter, og børnene mister motivationen. Det betyder, at du som underviser skal gøre endnu mere for at række hånden ud til børnene," siger Illa Westrup Stephensen.  

Camps under nye forhold
I den nære fremtid håber Lær for Livet også at skrabe fondsmidler sammen, så man kan opretholde de camps, der hvert år sender udsatte børn ind i nogle intensive skoleforløb. Der bliver ikke gået på kompromis med sundhedsmyndighedernes anbefalinger til, hvordan vi skal være sammen, understreger direktør Illa Westrup Stephensen. Men i takt med at Danmark åbnes, kan man måske forestille sig at afholde de planlagte camps. Muligvis på flere lokaliteter, så færre er samlet på samme sted. Og måske vil en del af undervisningen foregå på digitale platforme for igen at reducere antallet af mennesker, der mødes på samme tid. 

"Vi står i en situation, hvor vi virkelig bliver nødt til at tænke ud af boksen. Ikke bare nu og her. Vi ser ind i en uforudsigelig fremtid, der kan nå at ændre sig mange gange, inden alle børn igen går i skole. Det er vores opgave at tilpasse os, så vi bedst muligt støtter de udsatte børn og unge inden for de rammer, der løbende udmeldes fra myndighederne. Heldigvis er der er også mange ting, der er mulige." 

Forrige artikel Hurtig omstillingsevne banede vejen for værnemiddel-produktion i Kalundborg Hurtig omstillingsevne banede vejen for værnemiddel-produktion i Kalundborg Næste artikel Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem” Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”
Kommuner investerer i foreningsudvikling

Kommuner investerer i foreningsudvikling

DGI's hovedorganisation har besluttet at indgå endnu flere strategiske samarbejdsaftaler med landets kommuner. Som en udløber af den ambition spirer en tendens frem med professionelle foreningsudviklere finansieret delvist af kommuner. DGI Østjylland fortæller her om deres erfaring med foreningsudviklere.

Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse

Lær af andelsboligforeningen SABs grønne rejse

En køreklar og detaljeret strategi er det vigtigste værktøj for at omstille en boligforening i en bæredygtig retning, mener formand for Sønderborg Andelsboligforening, Vivian Engelbredt.

Boligforeninger: Kom godt i gang med den bæredygtige omstilling

Boligforeninger: Kom godt i gang med den bæredygtige omstilling

Sønderborgs almene boligforeninger er midt i processen med at omstille deres boligmasse til en mere energivenlig og bæredygtig version. Her deler Torben Esbensen, rådgivende ingeniør bag projektet, ud af erfaringer og giver råd til, hvordan din boligforening kan følge det grønne fodspor.

Trækker det op til uvejr? Sådan bremser du en ulmende mediestorm

Trækker det op til uvejr? Sådan bremser du en ulmende mediestorm

Som organisation i civilsamfundet lever man i høj grad af sin egen troværdighed, og en alvorlig mediesag kan koste både medlemmer og samarbejdspartnere. Bliv klogere på mediestorme, og hvordan du bedst bremser en krise, inden den gør stor skade.

Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når en mediestorm rammer, står din organisation i en alarmsituation, der kræver øjeblikkelig handling. Her har du kommunikationsekspert Henrik Kragelunds tjekliste til, hvordan du hurtigt kommer på den anden side af krisen.

Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken

Guide: Sæt aftryk på kommunalpolitikken

Civilsamfundsorganisationer har et uudnyttet spillerum, og med kommunalvalget lige rundt om hjørnet, kan det give god mening at arbejde med at få mere indflydelse på den lokalpolitiske dagsorden. Det siger Maria Steno, medforfatter til bogen 'Lokal Lobbyisme'.

Skab lokale forandringer: Lær af naturelskerne i Furesø

Skab lokale forandringer: Lær af naturelskerne i Furesø

Man kan tage ved lære af Danmarks Naturfredningsforening i Furesø, når det kommer til at arbejde lokalpolitisk. De har i samarbejde med lokale ildsjæle og Furesø Kommune startet initiativet Vilde haver, som skal sikre mere biodiversitet.

Ledelse: Lær at dirigere bæredygtige samfundsløsninger frem

Ledelse: Lær at dirigere bæredygtige samfundsløsninger frem

Komplekse samfundsproblemer kræver fælles og systematisk ledelse på tværs af civilsamfund, det private og det offentlige Danmark. To nye uddannelser sætter ledelse af systemisk forandring og social innovation på programmet dette efterår.

Gode råd: Hjælp den sociale innovation på vej

Gode råd: Hjælp den sociale innovation på vej

Bliv bedre til at tage livtag med komplekse samfundsproblemer. Civilsamfundets Videnscenter har bedt Anders Folmer Buhelt fra Akademiet for Social Innovation og Anne-Mette Steinmeier fra Mobilize om gode råd til, hvordan du som leder tænker social innovation ind i din organisation.