Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

TILBAGEBLIK: Hvis du som civilsamfundsorganisation gerne vil sætte dagsorden og skabe forandring, går vejen ofte gennem en SoMe-kampagne. Vi genbesøger her tre ikoniske kampagner.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

The Ice Bucket Challenge
Hvad har Bill Gates, Cristiano Ronaldo og Noma-stifter René Redzepi til fælles? 

I 2014 medvirkede de alle i den verdensomspændende SoMe-kampagne “The Ice Bucket Challenge”, hvor deltagerne frivilligt hældte en spand isvand i hovedet på sig selv, mens det blev filmet.

Se her hvordan Bill Gates modtager udfordring fra Facebooks Mark Zuckerberg og udfører The Ice Bucket Challenge.

Målet med øvelsen var at støtte forskningen i nervesygdommen ALS.

I kølvandet på de kendte fulgte en masse helt almindelige sociale mediebrugere trop, og i nogle måneder var videoerne et tilbagevendende syn på SoMe.

Faktisk endte i alt 17 millioner mennesker med at deltage i udfordringen. 

Kampagnen er et skoleeksempel på, hvordan virale videoer kan bruges på SoMe og skabe opmærksomhed om en sag.

ALS Association fik 115 millioner dollars i støtte efter kampagnen, og ifølge en rapport fra RTI International gjorde donationerne patientforeningen i stand til at øge sin årlige funding til forskning i sygdommen med 187 procent.

Du kan læse mere om kampagnens effekter her. 

#JegErDansk
“Du er ikke dansker.”

Sådan lyder beskeden til en gruppe børn i en video, der i 2017 skabte store diskussioner på sociale medier og fik politikere til at reagere.

Det var Gorilla Media, der lavede den tre minutter lange video, hvor danske børn med rødder i andre kulturer fortæller, at de opfatter sig selv som danske.

I slutningen af videoen får børnene besked på, at de ikke er danske.

Børnene bliver tydeligt berørte, og nogle af dem begynder at græde.  

Videoen var svar på en udtalelse fra Folketinget, hvor man fandt det bekymrende, at der “er områder i Danmark, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande er over 50 procent. Det er Folketingets opfattelse, at danskere ikke bør være i mindretal i boligområder i Danmark.”

Find videoen her.

Det københavnske mediebureau slog videoen op med følgende tekst: “Eftersom Folketinget har besluttet, at vores børn ikke er danske, har vi besluttet at fortælle dem det #JegErDansk.«

Videoen skabte røre. Den blev på en og samme tid udskældt for at være for hård og lovprist for at være rørende.

Også udlandet lagde mærke til videoen, der blev omtalt i mere end 120 medier verden over og opnåede mere end 10 millioner visninger.

Til sidst blev Folketingets udtalelse revideret.

Læs mere om baggrunden for kampagnen her.

Da Danmarks Naturfredningsforening var den truede art
I slutningen af 2018 fremsatte Dansk Folkeparti forslag om, at Danmarks Naturfredningsforening skulle fratages retten til at foreslå fredninger i naturen.

Som den eneste organisation i Danmark kan foreningen foreslå, at specifik natur bør fredes, hvis dyr eller planter er truet. 

I dag kalder foreningen i spøg forslaget fra Dansk Folkeparti en gave. For svaret på truslen blev en SoMe-kampagne, hvor foreningen red på en bølge af opbakning.

Folk blev vrede og skrev i stor stil under på, at DN skulle beholde sin fredningsret. 

Her finder du DN’s kampagne Fredninger i Fare.

En video slog kampagnen an, og ude i DN’s underafdelinger viste man lokale fredninger frem.

Kampagnen betød, at foreningen indhentede tusindvis af underskrifter fra folk, der ikke i forvejen var en del af kernemålgruppen. Foreningen voksede også i medlemstal.

Forrige artikel Sådan håndterer du smitte i din forening Sådan håndterer du smitte i din forening Næste artikel Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen
To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

Borger-alliancen Medborgerne fra Nørrebro/Nordvest drejede nærmest lydløst nøglen rundt i forsommeren. Den platform, der skulle samle civilsamfundet lokalt og styrke nærdemokratiet, overlevede ikke. Men hvorfor? Og hvor bør man justere, hvis andre vil prøve kræfter med Community Organising i Danmark? Det har Civilsamfundets Videnscenter spurgt to centrale kræfter i Medborgerne om.

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.