MODUL 3: Tre forskellige strategier for fortalerarbejde i praksis

VIDEOFORELÆSNING: Hvilke strategier benytter foreninger og organisationer, når de indgår samarbejde med kommuner og samtidig skal tage vare på deres fortalerrolle? Det ser vi nærmere på i forløbets sidste modul.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Introduktion til modul 3

I dette modul ser vi nærmere på de dilemmaer og udfordringer, flygtningeorganisationer møder, når de samarbejder med kommunale aktører. Gennem en videoforelæsning (varighed: 10 minutter), hvor lektor Klaus Levinsen yderligere udfolder resultaterne fra forskningsprojektet ‘Samspillet mellem lokale flygtningeorganisationer og kommunale institutioner’, bliver du klogere på de strategier, flygtningeorganisationer benytter sig af, når de samarbejder med kommunale aktører.

Modulet afsluttes med en opgave.

                                                                     

 

 Baggrund for videoforelæsningen

Forskningsprojektet ‘Samspillet mellem lokale flygtningeorganisationer og kommunale institutioner’ viser, at frivillige fra lokale flygtningeorganisationer sommetider oplever det som en udfordring at skulle håndtere rollen som fortalere for flygtningenes rettigheder og interesser og samtidig have et tæt forhold til de kommunalt ansatte, de samarbejder med.

I analysen af forskningsprojektets datamateriale, der er baseret på feltstudier og kvalitative interviews med frivillige og kommunale ansatte, har forskerne fra SDU sporet, at de lokale frivillige organisationer benytter forskellige strategier, når de samarbejder med kommunen og samtidig skal varetage deres fortalerrolle. Forskerne har opdelt disse i tre forskellige typer af strategier:

 

  

Du kan supplere videoforelæsningen med at læse ‘Kort fortalt: Samspillet mellem lokale flygtningeorganisationer og kommunale institutioner’ (side 7- 12), hvor de tre forskellige strategier bliver yderligere foldet ud med udvalgte cases, der reflekterer over, hvordan de benytter sig af de forskellige strategier.

 

Opgave 1: Hvilken strategi benytter I jer af i jeres samarbejde med offentlige aktører?

  • Med udgangspunkt i videoforelæsningen og publikationen ‘Kort fortalt: Samspillet mellem lokale flygtningeorganisationer og kommunale institutioner’ (side. 7- 12) skal du lave en kort analyse af, hvilken af de tre typer samarbejds- og fortalerstrategier, som forskerne fra SDU har identificeret, din egen organisation arbejder med. Det kan du gøre ved hjælp af nedenstående test.

 

TEST: Hvilken strategi benytter I jer af, når I samarbejder med kommunale aktører?

Hvad er det primære fokus for jeres arbejde?
 
Hvilken type samarbejde har I etableret med jeres kommune?
 
Hvilken type fortalerarbejde har I fokus på i jeres organisation?
 
Hvad legitimerer jeres arbejde?
 
 
1-4 point: Jeres organisation arbejder med en Vagthund-strategi, når det gælder jeres fortalervirksomhed.
5-8 pont: Jeres organisation arbejder med en Mægler-strategi, når det gælder jeres fortalervirksomhed.
9-12 point: Jeres organisation arbejder med en En service- og forretningsorienteret strategi, når det gælder jeres fortalervirksomhed.

 

Opgave 2: Gruppediskussion og refleksion
Inviter dine kollegaer og/eller frivillige til et kort fagmøde/ workshop, eller afsæt 30 minutter af jeres næste medarbejder- eller frivilligmøde til fælles fagdiskussion om, hvordan jeres samarbejder med offentlige aktører udfordrer jeres fortalervirksomhed og selvstændighed.

  • Del videoforelæsningerne fra dette forløb, listen over de konkrete aktiviteter, I udfører, som føder ind i jeres fortalerarbejde (modul 1), og din kortlægning af organisationens udfordringer (modul 2) med dine kollegaer.

  • Med udgangspunkt i det materiale faciliterer du en fælles diskussion om jeres daglige udfordringer og dilemmaer, når I samarbejder med kommunale aktører.

  • Diskuter tre konkrete udfordringer, I har stået overfor, og find tre konkrete mulige løsninger til, hvordan I i fremtiden kan tackle de konkrete udfordringer.
Forrige artikel UNDERVISNINGSFORLØB: Samskabelse udfordrer foreningers uafhængighed UNDERVISNINGSFORLØB: Samskabelse udfordrer foreningers uafhængighed Næste artikel MODUL 2: Roller og arbejdsdeling i samarbejdet på flygtningeområdet MODUL 2: Roller og arbejdsdeling i samarbejdet på flygtningeområdet
To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

Borger-alliancen Medborgerne fra Nørrebro/Nordvest drejede nærmest lydløst nøglen rundt i forsommeren. Den platform, der skulle samle civilsamfundet lokalt og styrke nærdemokratiet, overlevede ikke. Men hvorfor? Og hvor bør man justere, hvis andre vil prøve kræfter med Community Organising i Danmark? Det har Civilsamfundets Videnscenter spurgt to centrale kræfter i Medborgerne om.

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.