Nyt, gratis undervisningsforløb: Sådan hjælper frivillige bedst flygtninge med at lære dansk

ONLINE-KURSUS: I vores nye undervisningsforløb lærer du, hvordan frivillige på forskellige måder kan støtte flygtninge i at lære dansk, og hvordan man som frivillig bedst retter fejl. Undervisningsforløbet er udviklet i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp og er baseret på erfaringer fra hele Europa med at inddrage frivillige i flygtninges sprogtilegnelse.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Flygtninge møder mange udfordringer, når de kommer til et nyt land. Men noget af det vigtigste for dem er normalt at lære sproget, fordi sprog er nøglen til at finde sig til rette, opbygge nye netværk og udtrykke sig.

Frivillige er en værdifuld ressource i sprogtilegnelsen, fordi frivillige blandt andet kan agere samtalepartnere, hjælpe til i klasselokalet, tage på ture og udflugter med flygtninge og inddrage dem i aktiviteter og foreningsliv.  

I vores nye undervisningsforløb lærer du, hvordan frivillige bedst hjælper flygtninge med at lære dansk. 

Undervisningsmaterialet er blevet til i et samarbejde med Dansk Flygtningehjælp
Civilsamfundets Videnscenter udvikler digitale undervisningsforløb og -materialer i samarbejde med forskningsinstitutioner, fagpersoner og civilsamfundsaktører. Det nye undervisningsforløb er baseret på erfaringer med at inddrage frivillige i flygtninges sprogtilegnelse fra hele Europa. Civilsamfundets Videnscenter har i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp bearbejdet det danske undervisningsmateriale (du kan læse hele baggrunden for undervisningsmaterialets tilblivelse i boksen nederst).

Sådan kommer du i gang med undervisningsforløbet
Undervisningsforløbet er inddelt i tre moduler og består blandt andet af øvelser, tjeklister, gode råd, videoforelæsninger og quizzer. Forløbet kan tages fra A til Z, eller du kan plukke de elementer ud, som er mest relevante for dig.

Nedenfor finder du en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet, hvor du hurtigt kan klikke dig frem til de dele af materialet, som er mest relevante for dig.  

Indhold i undervisningsforløbet 

INTRO 


MODUL 1: Hvad kan du som frivillig bidrage med i sprogundervisningen af flygtninge? Og er det overhovedet noget for dig?


MODUL 2: Hvordan hjælper du som frivillig bedst med sprogtilegnelsen? 

MODUL 3: Ideer til aktiviteter og innovativ sprogstøtte  

 

Hjælp os med at gøre fremtidige undervisningsforløb endnu bedre
Når du er færdig med undervisningsforløbet – eller de dele af det, som er relevante for dig – håber vi, at du har lyst til at hjælpe os med at svare på tre spørgsmål om forløbet, så vi kan justere og forbedre fremtidige undervisningsforløb:

 

Forrige artikel Indhold i undervisningsforløbet: Sådan hjælper frivillige bedst flygtninge med at lære dansk  Indhold i undervisningsforløbet: Sådan hjælper frivillige bedst flygtninge med at lære dansk
Ekspert om at afskedige en frivillig: Det skal gøres ordentligt og værdigt

Ekspert om at afskedige en frivillig: Det skal gøres ordentligt og værdigt

I den nye udgave af antologien ”Samtaler der kræver mod” bevæger Center for Frivilligt Socialt arbejde sig ind på et område, som har relevans langt ud over de foreninger, som driver socialt arbejde – nemlig hvordan man ”fyrer” en frivillig, som ikke fungerer, og ikke mindst, hvordan man gør det på en ordentlig måde.

Han udgiver digte til fordel for udsatte børn. Selv ville han ønske, han var blevet fjernet fra sit barndomshjem

Han udgiver digte til fordel for udsatte børn. Selv ville han ønske, han var blevet fjernet fra sit barndomshjem

Trods synlige tegn på vold og vanrøgt blev drengen Jimmy Gørtz og hans bror aldrig fjernet fra deres dybt alkoholiske far. På mirakuløs vis voksede Jimmy Gørtz op og blev topleder, terapeut, frivilligleder og forfatter. Senest er han sprunget ud som digter. Selvom meget er blevet bedre siden hans egen barndom, mener han, at systemet stadig kan lære af den smerte, han blev forvoldt som barn.

Frie Grønne skabte mobiliseringsmirakel i Vollsmose, mens Liberal Alliance blev de unges foretrukne parti. Begge succes’er kalder sig mere bevægelse end politisk kampagne

Frie Grønne skabte mobiliseringsmirakel i Vollsmose, mens Liberal Alliance blev de unges foretrukne parti. Begge succes’er kalder sig mere bevægelse end politisk kampagne

I Vollsmose fik Frie Grønne 27,8 procent af stemmerne – mod 0,9 procent i resten af landet. For mens valgfesten udeblev på landsplan, fik partiet vendt op og ned på det politiske landskab i flere af landets udsatte boligkvarterer ved folketingsvalget i november. Og hvis unge vælgere skulle bestemme, var Liberal Alliance landets blevet landets største parti. Læs her, hvordan de to partier gjorde det umulige.

Mangfoldigheden halter bagefter i civilsamfundet

Mangfoldigheden halter bagefter i civilsamfundet

En ny undersøgelse foretaget af Groupcare viser, at kun cirka hver fjerde forening eller organisation herhjemme arbejder målrettet med inklusion og diversitet. Det tyder også på, at det danske civilsamfund halter bagud, når vi sammenligner os med Sverige og Norge.

Marie blev aktivist, da hun stod i vuggestuen: ’Det lå ikke i blodet, men da mærkede jeg på min egen krop, at noget var helt galt’

Marie blev aktivist, da hun stod i vuggestuen: ’Det lå ikke i blodet, men da mærkede jeg på min egen krop, at noget var helt galt’

At være aktivist er under et valg er et ’altabsorberende monster’. Men at være det under to valg og tiden imellem er kaotisk, opslidende og en proces, der får folk til at brænde sammen. Så hvorfor står en mor til to endnu en gang og pakker banners og hoodies ud med den ene hånd og sms’er med journalister med den anden, imens nattesøvn er en by i Rusland og penge altid er en mangelvare?