Overblik: Her er Den Sociale Kapitalfonds tilbud til socialøkonomiske virksomheder

FORRETNINGSUDVIKLING: Hvis din socialøkonomiske virksomhed har en god business case og kan dokumentere effekten af sit arbejde, kan Den Sociale Kapitalfonds programmer hjælpe dig med at udvikle forretningen og øge væksten. Her kan du læse hvordan.

Socialøkonomiske virksomheder har mulighed for at få hjælp til forretningsudvikling og en kapitalindsprøjtning i form af investeringer via Den Sociale Kapitalfond.

Den Sociale Kapitalfond hjælper virksomheder med at kombinere kommerciel vækst med socialt ansvar og investerer med egne ord i virksomheder, som kan “forene social og forretningsmæssig succes”.

Her får du et overblik over, hvordan din socialøkonomiske virksomhed kan få gavn af Den Sociale Kapitalfonds programmer.

Der findes især to måder, hvorpå socialøkonomiske virksomheder kan hente hjælp og finansiering hos Den Sociale Kapitalfond: acceleratorforløb og sociale effektinvesteringer.

1.  Acceleratorforløb
Idéen bag Den Sociale Kapitalfonds acceleratorforløb er, at hvis en virksomhed vokser og er villig til at tage socialt ansvar, så har den også potentiale til at tage endnu mere socialt ansvar. Hvis forretningen ikke hænger sammen, risikerer man modsat, at de jobs til udsatte, der måtte være, forsvinder. Den Sociale Kapitalfond tilbyder derfor en række forskellige acceleratorforløb til socialøkonomiske virksomheder.

Hvad er et acceleratorforløb?
Et acceleratorforløb kan vare mellem tre måneder og halvandet år og er et skræddersyet forløb, hvor virksomheden får hjælp til at blive gearet til vækst, samtidig med at den bliver gearet til at tage socialt ansvar.

I acceleratorforløbet får virksomheden konkret hjælp af Den Sociale Kapitalfonds forretningsudviklere til at analysere, hvad der skal til for at øge virksomhedens vækst. Det kan eksempelvis være via bedre markedsføring eller andre tiltag. Samtidig får virksomheden hjælp til at identificere, hvilke jobfunktioner der kan varetages af udsatte grupper, og hvordan man kan tilrettelægge arbejdet, så der er opgaver til dem.

Acceleratorforløbene er typisk regionalt eller lokalt forankrede og foregår i tæt samarbejde med den kommune, virksomheden rekrutterer medarbejdere fra. Kommunen fungerer således som en vigtig rekrutteringspartner i forhold til de udsatte ledige.

En del af programmet består desuden typisk af en række camps, hvor alle virksomhederne i programmet deltager. Der er tale om en slags akademi, hvor man kommer igennem en masse elementer af virksomhedsdrift og kan erfaringsudveksle.

Hvad kræver det af den socialøkonomiske virksomhed at deltage?
Når Den Sociale Kapitalfond skal vurdere, om en socialøkonomisk virksomhed kan deltage i et acceleratorforløb, kigger de både på virksomhedens kommercielle og sociale potentiale og på, om de mener, at virksomhedens ledelse er klar til at drive en udvikling.

Den Sociale Kapitalfond vurderer altså, om de mener, at den socialøkonomiske virksomhed har nok vækstpotentiale, potentiale for at skabe arbejdspladser til udsatte og ledelsesmæssigt potentiale, til at virksomheden kan deltage i programmet.

Nogle af programmerne kræver desuden, at den socialøkonomiske virksomhed betaler et startbeløb for at deltage – typisk 10.000 kroner. Beløbet er symbolsk og skal sikre, at virksomheden virkelig ønsker at deltage og har viljen til at udvikle sig og lægge den ledelsesmæssige indsats, som udviklingen kræver. Nogle af programmerne er skruet sammen, så man får startbeløbet retur, hvis man generer den ønskede vækst og sociale effekt – og altså får ansat flere udsatte medarbejdere.

Etablerede virksomheder skal desuden have cirka ti ansatte og en årlig omsætning på mindst 10 millioner kroner for at kunne deltage. Det gælder dog selvfølgelig ikke for programmer målrettet startupper.

Hvordan kommer man med i programmet?
Hvis du tænker, at din socialøkonomiske virksomhed kan have gavn af et acceleratorforløb, opfordrer Den Sociale Kapitalfond dig til at kontakte dem for at høre mere om, hvilke konkrete acceleratorforløb de tilbyder netop nu.  

2. Sociale effektinvesteringer
Socialøkonomiske virksomheder har også mulighed for at deltage i et af Den Sociale Kapitalfonds helt nye forsøg med sociale effektinvesteringer.

Hvad er sociale effektinvesteringer?
En social effektinvestering er et partnerskab mellem en udbyder, en leverandør og en investor, der er enige om at løse en social udfordring. Udbyderen kan eksempelvis være en kommune, der har en gruppe ledige borgere, som de skal have i et forløb med henblik på at få dem i arbejde. Og leverandøren kan eksempelvis være en socialøkonomisk virksomhed, som gennemfører forløb for ledige og hjælper dem med at komme i arbejde.  

I dag foregår det typisk sådan, at en kommune køber forløb for de ledige hos en såkaldt “anden aktør”, som kan være en socialøkonomisk virksomhed, og så håber alle parter, at forløbet ender med, at de ledige rent faktisk kommer i job.

Sociale effektinvesteringer er bygget op omkring et andet princip: I stedet for at kommunen betaler per forløb, uanset hvilken effekt forløbet har, betaler kommunen først den dag, de ledige rent faktisk er i job – altså når effekten er skabt. Det betyder imidlertid, at anden aktør (ofte en socialøkonomisk virksomhed) først får penge, når forløbet er overstået, og borgeren er kommet i job – måske halvandet år senere. Og det har de færreste socialøkonomiske virksomheder den nødvendige likviditet til. Her kommer investoren derfor ind i billedet. Investoren vurderer indsatsen og siger “jeg tror på, at den her model kan lykkes. Jeg investerer i leverandørens indsats”. Investoren kan eksempelvis være Den Sociale Kapitalfond, en pensionskasse, et pengeinstitut eller et forsikringsselskab. Investoren tager altså risikoen, men får også mulighed for at skumme fløden, hvis det lykkes, fordi en del af pengene i givet fald går til investoren.

Samarbejdet er bygget op omkring en resultatkontrakt. Investor tjener, hvis effekten opnås – for eksempel at mere end 50 procent af borgerne kommer i job. Hvis effekten ikke opnås, skal udbyderen ikke betale. Idéen med modellen er både, at kommunerne på den vis sparer penge, og at incitamentet for at skabe forløb, som har en effekt, øges.

Hvad kræver det af den socialøkonomiske virksomhed at deltage?
Når Den Sociale Kapitalfond udvælger socialøkonomiske virksomheder, som de mener vil være egnede til modellen med sociale effektinvesteringer, kigger de især på virksomhedens evne til at skabe effekt. Den socialøkonomiske virksomhed skal altså have en velafprøvet business case med dokumenterede gode effekter for at komme i betragtning.

Den Sociale Kapitalfond har indtil videre lavet de to første forsøg med sociale effektinvesteringer i Danmark, og i hele verden er der kun blevet gennemført cirka 100 forsøg med modellen.

Hvis man ønsker at blive leverandør, skal man derfor være med på, at der er tale om ny metode, som man skal turde prøve af, selvom der ikke ligger en fast model, og man skal derfor være klar over, at der i høj grad vil være tale om en slags udviklingspartnerskab.

Hvordan kommer man med i programmet?
Hvis du tænker, at sociale effektinvesteringer kunne være noget for din socialøkonomiske virksomhed, opfordrer Den Sociale Kapitalfond dig til at kontakte dem.  

Ud over vækstforløb og sociale effektinvesteringer tilbyder Den Sociale Kapitalfond også direkte investeringer i socialt ansvarlige virksomheder via Den Sociale Kapitalfond Invest. For at komme i betragtning til de direkte investeringer skal virksomheden dog typisk have en omsætning på 30 - 200 millioner kroner, og virksomheden skal desuden generere et betydeligt overskud, som kan give afkast til investor. Krav, som de færreste socialøkonomiske virksomheder vil kunne leve op til.

Find den Sociale Kapitalfonds værktøjer til støtte af socialøkonomiske virksomheder her.

Læs mere om Den Sociale Kapitalfond her.

Forrige artikel Værsgo: Her er 3 digitale værktøjer, som kan løfte din civilsamfunds­organisation Værsgo: Her er 3 digitale værktøjer, som kan løfte din civilsamfunds­organisation Næste artikel Trin for trin: Sådan starter du en socialøkonomisk virksomhed Trin for trin: Sådan starter du en socialøkonomisk virksomhed
Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

BANKGEBYRER: Der kan være flere tusinde kroner at spare ved at vælge den rette bank. I denne prissammenligning kan du finde bankerne med de laveste priser og få overblik over, hvilke gebyrer du især skal holde øje med.

I Albertslund går 36 borgere til demokrati dette efterår

I Albertslund går 36 borgere til demokrati dette efterår

BORGERSAMLING: Albertslund vil gerne lokke 10.000 nye borgere til kommunen de næste 10 år. Men hvordan skal Albertslund udvikle sig, så der er plads og fællesskaber til alle? Det svar forsøger 36 udvalgte borgere over 16 år, der alle sidder i Albertslunds første borgersamling, at komme frem til hen over efteråret. 

Tre nedslag i europæiske borgerting

Tre nedslag i europæiske borgerting

RUNDTUR: Tilliden til politikere er dalende. Som modsvar eksperimenterer man rundt om i verden med borgerting og borgersamlinger, der har til formål at bringe de politiske beslutninger tættere på borgernes ønsker. Her har du tre eksempler fra Europa. 

Coronavirus blusser op: Her er, hvad civilsamfundet skal vide

Coronavirus blusser op: Her er, hvad civilsamfundet skal vide

CORONASTATUS: Efteråret er kommet, og coronavirus påvirker igen store dele af samfundet. Her finder du seneste nyt om forsamlingsforbud, mundbind og hvad du skal gøre, hvis du oplever smittespredning i din civilsamfundsorganisation.

Gode råd: Sådan afrapporterer du bedst til fonde

Gode råd: Sådan afrapporterer du bedst til fonde

GUIDE: At lave en god og effektiv afrapportering til fonde kan være en uoverskuelig opgave for mange civilsamfundsorganisationer. For hvad skal med, og hvordan sikrer vi læring for os selv og fonden? Hanne Brinch er stifter af non-profit virksomheden Foundgood og giver her sine bedste råd.

Fond: Digital afrapportering gør det nemmere at måle “impact”

Fond: Digital afrapportering gør det nemmere at måle “impact”

AFRAPPORTERING: Hos Novo Nordisk Fonden er gammeldags papirrapporter, der samler støv på skriveborde og i vindueskarme, en saga. I stedet skal civilsamfundsorganisationer fortælle om deres resultater i søgbare databaser. Det sikrer transparens og sparer tid og ressourcer hos både fond og bevillingsmodtagere, lyder det.

Normale spilleregler sættes ud af kraft, når frivillige hjælper til i kommuner

Normale spilleregler sættes ud af kraft, når frivillige hjælper til i kommuner

FORSKNING: Professor Bjarne Ibsen og hans kolleger ved Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet har gennem flere år nærstuderet samarbejdet mellem kommuner og frivillige. Mange steder mangler de frivillige og kommuner klare aftaler for samarbejdet, lyder konklusionen.

I Ringkøbing/Skjern er frivillige rygraden i kommunens aktivitetscentre

I Ringkøbing/Skjern er frivillige rygraden i kommunens aktivitetscentre

BEST PRACTISE: Aktivitetscentrene i Ringkøbing/Skjern Kommune er hjemsted for cirka 220 aktiviteter, som frivillige i høj grad selv har defineret og driver. Her giver Janne Nielsen, der er leder af kommunens aktivitetsområde Sundhed og Omsorg, sine bedste råd til, hvordan du bedst fastholder og motiverer de frivillige hjælpere.

Opsang fra forsker: Pas på I ikke kvæler de frivillige med krav og regler

Opsang fra forsker: Pas på I ikke kvæler de frivillige med krav og regler

KRITIK: Frivilliges indsats er i sin natur “utæmmelig” og drevet af lysten til at gøre en forskel. Derfor bør kommuner holde igen med at styre ud fra egne idealer og standarder, lyder det fra CBS-forsker Anders La Cour. Han sætter også spørgsmålstegn ved Frivillighedsrådets store Good Governance-projekt og dens fokus på topledelse, tydelighed og klare strukturer.

Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen

Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen

GUIDE: Kampagner på sociale medier kan rokke politiske ståsteder og fremtrylle penge på finansloven, der ellers ikke fandtes. Astrid Haug og Benjamin Rud Elberth er SoMe-eksperter og giver her deres bedste råd, når du vil søsætte en kampagne, der skal skabe forandringer. 

Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

TILBAGEBLIK: Hvis du som civilsamfundsorganisation gerne vil sætte dagsorden og skabe forandring, går vejen ofte gennem en SoMe-kampagne. Vi genbesøger her tre ikoniske kampagner.

Naturens vogtere: Vi tænker ret højt om vores communities

Naturens vogtere: Vi tænker ret højt om vores communities

BEST PRACTISE: I nutidens medielandskab er SoMe-kampagnen stedet, du for alvor kan samle natur- og klimainteresserede mennesker og kræve forandring. Danmarks Naturfredningsforenings digitale redaktør, Sanne Buggeskov, tager Civilsamfundets Videnscenter med om bag kulissen.

Sådan gøder socialøkonomiske virksomheder kommunalt samarbejde

Sådan gøder socialøkonomiske virksomheder kommunalt samarbejde

GUIDE: Mange kommuner har et småstøvet notat liggende om, at de gerne vil samarbejde med socialøkonomiske virksomheder, men de har samtidig svært ved at knække koden. I denne guide klæder Dorte Bukdahl, der er centerleder i Copenhagen Dome - Videnscenter for socialøkonomi, parterne på til at indgå i gode samarbejder. 

Socialøkonomi: Succeskommunen Silkeborg skruer op for partnerskaber

Socialøkonomi: Succeskommunen Silkeborg skruer op for partnerskaber

BEST PRACTISE: Da John Kvistgaard kom til Silkeborg Kommune, lå der ikke meget andet end en hensigtserklæring om socialøkonomi på et stykke papir. I dag - efter godt fem år - har kommunen succes med at få langtidsledige i job og har sparet millioner. Næste skridt er partnerskaber.