Projekthåndbog til unge kulturskabere: Sådan bliver du bedre til ideudvikling

BOGGUDDRAG:"HACK DET!" er en projekthåndbog til unge kulturskabere og beskriver, hvordan kulturprojekter bevæger sig fra A til Z. Bogen indeholder en række værktøjer i forhold til projektledelse, ideudvikling, organisering, markedsføring med mere. Her får du et uddrag fra bogen med værktøjer til ideudvikling. 

I bogkapitlet "Ideudvikling" kan du få nogle praktiske værktøjer til at blive bedre til idegenerering, idetestning og kvalificering af dine ideer.
I bogkapitlet "Ideudvikling" kan du få nogle praktiske værktøjer til at blive bedre til idegenerering, idetestning og kvalificering af dine ideer.Foto: Sophie Haack

Uddrag til Altinget Civilsamfundets Videnscenter fra bogen "HACK DET!" af Julie Melgaard Smidt, Stine Skjødt Mygind og Torben Vinter, Frontløberne 2019.

Kapitel 3: Ideén
Ethvert projekt bygger på en god idé. Læs med her, hvis I ikke har fundet den helt rigtige idé endnu, eller hvis I sidder med en genial tanke, som bare trænger til at blive pudset af. I dette kapitel får I værktøjer til at sætte tankerne i gang og finde den idé, I skal løbe videre med. 

DE FIRE FASER I IDÉUDVIKLING
Hvis I har en fælles vision eller et fælles formål men ingen fast idé endnu, skal I i gang med at generere projektidéer. Og ikke mindst kvalificere dem. I kan få en masse gode og mindre gode idéer, som I til sidst skal sortere og kombinere, til der kun er én tilbage. Forestil jer idéfasen som en tragt, I hælder en masse input ned i. Ud løber den idé, der bliver til projektet.

  1. Stil det gode spørgsmål
  2. Generer idéer
  3. Kvalificer idéerne
  4. Udvælg en idé

STIL DET GODE SPØRGSMÅL
Læg ud med at stille det spørgsmål, I skal generere idéer ud fra. Det er det vigtigste punkt, fordi spørgsmålet danner ramme for de idéer, I skal arbejde videre med. Gå tilbage til jeres vision eller formål, og opstil et idégenereringsspørgsmål, der er relateret til en af dem.

Fakta
LILLE ØVELSE: GÅ PÅ OPDAGELSE I BYEN:
Gå på opdagelse i jeres by. Uanset om I synes, at I bor i en kedelig by, kan I ved at gå en tur finde en masse steder, der kunne være sjove at gøre noget ved. Prøv at gå en tur i byen, og find på idéer til, hvordan den også kunne se ud. Måske ser I pludselig, hvordan I kan kombinere kulturoplevelser på en ny måde. For eksempel kunne pizzamandens butik blive til ’disco and slices’, den syriske frisørs salon blive til ’klip en forfatter – syrisk street food og litteraturoplæsning’, eller en gammel baggård kan blive tryllet om til byens sjoveste forhindringsbane. Øvelsen kræver, at I stopper op nogle udvalgte steder og kan holde fokus. Overvej for eksempel at lave en rute på forhånd, og afgræns tiden for jeres gåtur. Tag billeder af de gode steder med jeres telefoner. Print dem så ud til et moodboard over jeres drømme for byen.

EKSEMPEL

VISION:
Alle mennesker i vores by skal leve mere bæredygtigt.

IDÉGENERERINGSSPØRGSMÅL:
Hvad kan vi skabe, der kan få folk i vores by til at leve mere bæredygtigt?

GENERER IDÉER
Når idégenereringsspørgsmålet er på plads, er I klar til at få idéer. I denne fase åbner I helt op, så hav tre grundprincipper i baghovedet:

  • I siger altid ja.
  • Alle indspark er tilladt.
  • Intet er for dumt at sige.


Når I genererer idéer, handler det om at smide så mange idéer på bordet som muligt. Også de dårlige! De første mange idéer er som regel ikke særligt gode eller nytænkende. Men de skal siges, så de kan komme ud af systemet, og I kan åbne op for guldkornene. De ligger oftest og
gemmer sig, til hjernen er kommet i sving. Prøv for eksempel øvelsen Negativ brainstorm til at få dårlige idéer, der kan transformeres til gode.

KVALIFICER IDÉERNE
Når I har genereret en masse idéer, gælder det om at få dem kvalificeret, se dem fra forskellige vinkler og bygge på. Det gør I ved at gå alle idéerne igennem og spørge: “Hvad nu hvis…?”, og “Hvad skal der til for, at [idé] bliver muligt?”. I åbner stadig op, men bruger alle de idéer, I hver især har genereret, som udgangspunkt for at bygge helt nye ting på og gøre idéerne til fælleseje. Værktøjet Brainwalking tager jer gennem processen.

TEST IDÉERNE AF
Når I har udvalgt en eller flere gode idéer, bør I teste dem af. Hvad tænker dem, I gerne vil henvende jer til? Tag en snak med målgruppen: Hvad er deres behov? Kunne de have lyst til at deltage i en litteraturoplæsning? Hvad er vigtigt for dem? Hvad kunne gøre dem interesserede? Og hvad ville skræmme dem væk? Spørg også jer selv, om andre laver noget sejt, der kan spille sammen med jeres idé.

UDVÆLG EN IDÉ
Når I har testet idéerne, skal I udvælge den, I har lyst til at gå videre med. Hvad brænder I mest for? Hvad giver kriller i maven? Hvad er visionært men samtidig muligt at realisere med den tid og de ressourcer, I har? Når I har kvalificeret jeres idéer, kan I ofte mærke, hvad der er energi i. Kan I slet ikke blive enige om den bedste idé? Så kan I lave en simpel afstemning om det eller måske kombinere flere idéer.

...

Første oplag af bøgerne "HACK DET!" skrevet af Julie Melgaard Smidt, Stine Skjødt Mygind og Torben Vinter er allerede udsolgt. 2. oplag bliver crowdfundet og sendt ud, så snart bogens kampagne opnår sit crowdfundingmål. 

"HACK DET!" er 300 sider lang og koster som minimum 300 kroner, som man kan donere til bogens crowdfunding-side, som du kan finde her. Den korte version af bogen "Den lille projekthåndbog – til unge kulturskabere" er 100 sider lang og kan også købes for minimum 100 kroner via linket til crowdfunding-siden ovenfor.

"Den lille projekthåndbog – til unge kulturskabere" kan også downloades gratis som PDF-fil her.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torben Vinter

Udviklingskonsulent, Uddannelses- og Forskningsministeriet, fhv. leder, Frontløberne
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 2016)

0:000:00