Q&A: Mød idémageren bag kæmpe crowdfunding-succes

En håbefuld idé satte gang i en viral crowdfunding-kampagne, der resulterede i åbningen af Danmarks første emballage-fri butik. Mød hovedpersonen bag succesen.

En emballage-fri butik i hjertet af Vesterbro. Kun med økologiske varer og med fokus på at nedbringe madspild og plastproduktion. Det var drømmen for den franske iværksætter Frédéric Hamburger. Men banken spændte ben med et krav om 350.000 kroner til finansiering – og det var dér, at Hamburger fik idéen om at finde pengene hos folket.

Den utopiske plan endte som en kæmpe crowdfunding-succes, og åbningen af LØS Market sidste år satte det endelige punktum for den ambitiøse iværksætterplan. Hamburger fortæller her, hvorfor han tror, det blev en succes.

Hvordan fik du idéen til at anvende crowdfunding som finansiering?
Konceptet med emballage-frie butikker er ikke nyt i hverken Frankrig, Tyskland eller USA, men det er det i Danmark. Og derfor synes jeg, at crowdfunding var en god måde at introducere og finansiere projektet på. Jeg er utrolig glad for, at folk har villet co-finansiere det her og involvere sig i det.

Hvor stor betydning har jeres rewards haft på succesen?
Vi lavede en ordning med medlemskort, hvor man ved at støtte med 150 kroner fik 10 procents rabat i butikken hele det første år. Det har helt klart været afgørende, og det var jo en win-win-situation for dem og os.

Hvor vigtig er markedsføringen, når man laver indsamlinger?
Det er altafgørende, at man har en kommunikationsstrategi. Kampagnen var hårdt arbejde, og man kan ikke regne med, at det bare kører af sig selv. Vi brugte utrolig meget tid på det, og vi netværkede hele tiden for at finde folk, der ville involvere sig og dermed gøre netværket endnu større. Da vi startede en Facebook-side op, skete der en masse. Vi fik 17.000 følgere, og vi fik kendte politikere og skuespillere med på vognen – det gjorde også en forskel.

Hvilke udfordringer oplevede I i processen?
Vi oplevede, at vi måtte forlænge indsamlings-perioden og ændre i både reward- og markedsføringsstrategien. Da vi først indførte systemet med medlemskort, eksploderede støtten til projektet, fordi folk på den måde også kunne se en fordel for dem selv i projektet.

Hvorfor tror du, at LØS Market blev så stor en succes?
Jeg tror for det første, at konceptet har appelleret til rigtig mange. Altså det her med ingen emballage, og ingen madspild, 100 procent økologisk og cirkulær økonomi. For det andet så har det sociale aspekt også interesseret folk. Vi er en social virksomhed med ti udsatte borgere ansat. Så folk syntes, at det var en god sag at investere i.

Havde du regnet med, at det ville gå så godt?
Jeg havde håbet på det. Vi var bagud med 100.000 kroner to uger inden deadline. Så vi var mildest talt lidt i panik. Men sådan er det ofte med crowdfunding. Det starter stort, så daler interessen for derefter at stige til sidst. Vi endte faktisk med at opnå et højere beløb, end de 350.000 kroner som vi skulle bruge.

Hvilke gode råd, kan du give andre håbefulde crowdfunding-iværksættere?

1. Fællesskab er drivkraft
Du skal ramme folkets hjerte i selve projektet. Det skal være personligt og spændende. Det skal være noget, der giver mening for folk. Hvis du ikke gør det i fællesskab, så får du ikke succes.

2. Ærlighed er nøglen
Det er vigtigt, at man er helt ærlig omkring projektet. Der må ikke være noget, som er skjult eller virker usikkert. Så vil folk ikke være med. Det skal være transparent og informativt.

3. Markedsføring er afgørende
Vi havde ikke erfaring med markedsføring, så vi lavede blot nogle simple videoer. Men selvom de var amatør-produceret, så var de enormt vigtige. I en et-minuts video skal man forklare kort og kontant, hvad projektet går ud på. Folk skal nemlig hurtigt kunne forstå, hvad det går ud på.

Forrige artikel Forsker: Danmark har potentiale til at blive førende crowdfunding-land Forsker: Danmark har potentiale til at blive førende crowdfunding-land Næste artikel Sådan red Røde Kors shitstormen af Sådan red Røde Kors shitstormen af
Bankgebyrers himmelflugt dræner foreningers pengekasser

Bankgebyrers himmelflugt dræner foreningers pengekasser

PRISSTIGNINGER: Gebyrer på foreningskonti har taget himmelflugten, og foreninger skal nu betale op til 5.000 kroner for at oprette en bankkonto. Det viser en prisundersøgelse, som Altinget har lavet. Jyske Bank er blandt de allerdyreste.