Q&A: Mød idémageren bag kæmpe crowdfunding-succes

En håbefuld idé satte gang i en viral crowdfunding-kampagne, der resulterede i åbningen af Danmarks første emballage-fri butik. Mød hovedpersonen bag succesen.

En emballage-fri butik i hjertet af Vesterbro. Kun med økologiske varer og med fokus på at nedbringe madspild og plastproduktion. Det var drømmen for den franske iværksætter Frédéric Hamburger. Men banken spændte ben med et krav om 350.000 kroner til finansiering – og det var dér, at Hamburger fik idéen om at finde pengene hos folket.

Den utopiske plan endte som en kæmpe crowdfunding-succes, og åbningen af LØS Market sidste år satte det endelige punktum for den ambitiøse iværksætterplan. Hamburger fortæller her, hvorfor han tror, det blev en succes.

Hvordan fik du idéen til at anvende crowdfunding som finansiering?
Konceptet med emballage-frie butikker er ikke nyt i hverken Frankrig, Tyskland eller USA, men det er det i Danmark. Og derfor synes jeg, at crowdfunding var en god måde at introducere og finansiere projektet på. Jeg er utrolig glad for, at folk har villet co-finansiere det her og involvere sig i det.

Hvor stor betydning har jeres rewards haft på succesen?
Vi lavede en ordning med medlemskort, hvor man ved at støtte med 150 kroner fik 10 procents rabat i butikken hele det første år. Det har helt klart været afgørende, og det var jo en win-win-situation for dem og os.

Hvor vigtig er markedsføringen, når man laver indsamlinger?
Det er altafgørende, at man har en kommunikationsstrategi. Kampagnen var hårdt arbejde, og man kan ikke regne med, at det bare kører af sig selv. Vi brugte utrolig meget tid på det, og vi netværkede hele tiden for at finde folk, der ville involvere sig og dermed gøre netværket endnu større. Da vi startede en Facebook-side op, skete der en masse. Vi fik 17.000 følgere, og vi fik kendte politikere og skuespillere med på vognen – det gjorde også en forskel.

Hvilke udfordringer oplevede I i processen?
Vi oplevede, at vi måtte forlænge indsamlings-perioden og ændre i både reward- og markedsføringsstrategien. Da vi først indførte systemet med medlemskort, eksploderede støtten til projektet, fordi folk på den måde også kunne se en fordel for dem selv i projektet.

Hvorfor tror du, at LØS Market blev så stor en succes?
Jeg tror for det første, at konceptet har appelleret til rigtig mange. Altså det her med ingen emballage, og ingen madspild, 100 procent økologisk og cirkulær økonomi. For det andet så har det sociale aspekt også interesseret folk. Vi er en social virksomhed med ti udsatte borgere ansat. Så folk syntes, at det var en god sag at investere i.

Havde du regnet med, at det ville gå så godt?
Jeg havde håbet på det. Vi var bagud med 100.000 kroner to uger inden deadline. Så vi var mildest talt lidt i panik. Men sådan er det ofte med crowdfunding. Det starter stort, så daler interessen for derefter at stige til sidst. Vi endte faktisk med at opnå et højere beløb, end de 350.000 kroner som vi skulle bruge.

Hvilke gode råd, kan du give andre håbefulde crowdfunding-iværksættere?

1. Fællesskab er drivkraft
Du skal ramme folkets hjerte i selve projektet. Det skal være personligt og spændende. Det skal være noget, der giver mening for folk. Hvis du ikke gør det i fællesskab, så får du ikke succes.

2. Ærlighed er nøglen
Det er vigtigt, at man er helt ærlig omkring projektet. Der må ikke være noget, som er skjult eller virker usikkert. Så vil folk ikke være med. Det skal være transparent og informativt.

3. Markedsføring er afgørende
Vi havde ikke erfaring med markedsføring, så vi lavede blot nogle simple videoer. Men selvom de var amatør-produceret, så var de enormt vigtige. I en et-minuts video skal man forklare kort og kontant, hvad projektet går ud på. Folk skal nemlig hurtigt kunne forstå, hvad det går ud på.

Forrige artikel URK: Vi vil hellere have jeres tid end jeres penge URK: Vi vil hellere have jeres tid end jeres penge Næste artikel Arbejdsmiljø: Plan Danmark gik fra påbud til grøn smiley på et år Arbejdsmiljø: Plan Danmark gik fra påbud til grøn smiley på et år
Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

KRISEHJÆLP: Poul Due Jensens Fond har til en vis grad måttet lægge mantraer om god processtyring til side for lynhurtigt at kunne støtte coronarelaterede projekter. Når året er omme vil cirka 75 procent af pengene være gået til projekter relateret til coronakrisen. Kim Nøhr Skibsted giver her indblik i, hvordan krisehåndtering ser ud fra maskinrummet i en fond.

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

CORONALÆRING: Erhvervskvinden Stine Bosse ser tilbage på tre måneders krisehåndtering i diverse bestyrelser. Hun ser et civilsamfund med behov for flere fusioner, mindre greenwashing og meget mere fokus på virksomhedspartnerskaber med reel impact for begge parter. Og så er det i øvrigt slut med nemme penge og dovne bestyrelser, mener hun.

Bliv sponsor

Bliv sponsor

BIDRAG: Støt Civilsamfundets Videnscenters arbejde med at kapacitetsopbygge og sikre videndeling i det danske civilsamfund.

Videnscenteret Live

Videnscenteret Live

VÆR MED: Styrk dit netværk til vores åbne arrangementer, hvor vi debatterer emner, der er aktuelle for civilsamfundet.

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

UNDER PRES: Censur, overvågning, indskrænkning af forsamlingsfrihed og tilbageholdelse af aktivister. Coronakrisens undtagelsestilstande har presset civilsamfundet i mange dele af verden og indskrænket civilsamfundets globale råderum. Mandeep Tiwana, som er programchef i den globale alliance af civilsamfundsorganisationer, Civicus, giver her en overflyvning. 

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

EN HJÆLPENDE HÅND: At lave informationskampagne eller drive egentlige sygehuse og sundhedsklinikker i udviklingslande er ikke noget, man bare lige gør. Og slet ikke når en krise raser. Her fortæller Dansk Røde Kors om at navigere i en verdensomspændende pandemi og giver gode råd, hvis du vil gøre en forskel ude i verden.

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

MØDELEDELSE: Møderne er rykket online, og tekniske vanskeligheder og sociale barrierer skal håndteres rundtom i det civile Danmark. Civilsamfundets Videnscenter har derfor bedt en professionel mødeledeler om hans bedste bud på god virtuel mødeledelse i en coronatid. Så hæng på, og bliv dus med alt fra energizers til break-outs og dyk ned i den store guide om virtuelle møder.

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

BEST PRACTICE: Forvaltningen i Aalborg Kommune fik hurtigt politisk opbakning til at komme økonomisk trængte foreninger og ngo’er til hjælp under coronakrisen. Lær her af, hvordan Aalborg Kommune tackler de udfordringer, covid-19 har medført for civilsamfundet.

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

DINGELING: Da Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned, besluttede Dansk Blindesamfund at ringe til samtlige 7.000 medlemmer for at høre, hvad organisationen kunne gøre for dem. "De her samtaler er så værdifulde, at det er svært at sætte ord på," fortæller en regionskonsulent. Her er Dansk Blindesamfunds lavpraktiske håndtering af coronakrisen.