Sådan får du din sociale innovation til at spire

INNOVATION: Har du en god idé til, hvordan du vil gøre verden til et bedre sted? Så læs med her og få gode råd og inspiration til at komme i gang med at skalere din sociale innovation.

To overordnede veje og en håndfuld gode råd. Dem skal du i følge Lars Fuglsang, professor ved Roskilde Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv have in mente, når du ønske at se din sociale innovation spire.
To overordnede veje og en håndfuld gode råd. Dem skal du i følge Lars Fuglsang, professor ved Roskilde Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv have in mente, når du ønske at se din sociale innovation spire.Foto: colourbox

Det er dog vigtigt, at du er selektiv i forhold til, hvad du vil afprøve, så du går målrettet efter at skabe så meget social forandring som muligt

Lars Fuglsang
Professor på Roskilde Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv
Fakta
3 gode råd: 
  • Erfaring udefra er nødvendig, uanset om man er kommerciel eller ej.
  • En god forretningsmodel er alpha og omega. Bl.a. Eksperimenter, konkurrencer og konsulenter kan hjælpe dig med at få den på plads.
  • Hvis du skal bruge frivillige, så sørg for, at de har de rette rammer, og at du kan forklare dem, hvordan, det de laver, kan komme deres lokalmiljø til gode.

Kilde: Lars Fuglsang, professor på Roskilde Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv

At få en social innovation til at vokse fra tegnebrættet og ud i verden kræver både viden og erfaring ifølge Lars Fuglsang, professor på Roskilde Universitets Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv. Vi har her samlet hans bedste råd til, hvordan man kan gøre netop det: skalere sin sociale innovation.

Lars Fuglsang mener, at der overordnet er to veje at gå, når man vil skalere en social innovation. Den ene vej er en kombination af økonomiske og sociale interesser i eksempelvis en socialøkonomisk virksomhed. Den anden er, at man gennem sociale netværk skaber en forandring ved eksempelvis at etablere en social organisation.

Skalering af socialøkonomiske virksomheder
Har du valgt at gå vejen, der kombinerer økonomiske interesser med sociale, så er det første skridt ifølge Lars Fuglsang at få en forretningsforståelse.  

“Man skal have viden om, hvordan man driver forretning. Det vil sige, at man skal have styr på alt fra, hvordan man laver et budget i Excel til, hvordan man laver en forretningsmodel,” forklarer han.

Hvis du ikke allerede besidder en forretningsforståelse, er der heldigvis steder, du kan gå hen for at få den.

“Du kan tage kurser, deltage i forretningsplankonkurrencer som Venture Cup eller få hjælp fra konsulenthuse. Det kan alt sammen bidrage til, at du også begynder at forme en god strategi, hvor du gør dig det klart, hvem dine brugere er, hvordan du skal tjene dine penge hjem og så videre,” fortæller Lars Fuglsang.

Udover hjælp udefra, er du typisk også nødt til selv at afprøve nogle forskellige ting, når du skal skabe en strategi.

“‘Én tilgang til at skabe strategier er, at man fra start af analyserer sig frem til den helt rette tilgang. Men det har en mindre startup typisk ikke ressourcerne til. Du kan i den situation i stedet opbygge erfaring og få gjort dig nogle overvejelser ved at afprøve forskellige idéer, som du så igen kan bruge til at opbygge den rette strategi og forretningsmodel. Det er dog vigtigt, at du er selektiv i forhold til, hvad du vil afprøve, så du går målrettet efter at skabe så meget social forandring som muligt,” forklarer han.

Når forretningsmodellen er på plads, kan du begynde at pitche dine idéer, og her er der to muligheder.

“Du kan få banker og investorer i tale ved at forklare dem, hvordan du vil få projektet til at køre rundt økonomisk. Derudover kan du satse på, at du gennem fonde og puljer kan få støtte til dit projekt, fordi det tjener et godt formål,” siger Lars Fuglsang.

Skalering gennem sociale organisationer
Hvis din sociale innovation ikke har et kommercielt sigte, er du derimod mere afhængig af fonde og puljer. Desuden har du i mindst lige så høj grad brug for viden udefra ifølge Lars Fuglsang.

“At skalere en social organisation handler i høj grad om, at du skal være i stand til at absorbere viden udefra, mens du samtidigt opbygger et velfungerende netværk af frivillige - typisk et lokalt netværk i første omgang,” fortæller han.

For at få det gode netværk af frivillige skal du have styr på både visionerne og det lavpraktiske, mener Lars Fuglsang.

“Du skal kunne lave en vagtplan for de frivillige, der fungerer, og hvor du rent faktisk får dem til at møde op. Men du skal også kunne forklare din vision: Hvordan kommer det her lokalmiljøet til gode,” siger han.

I forhold til viden udefra anbefaler han, at du ser bredt på, hvad der er af viden.

“Det kan være, at nogen et andet sted har lavet noget, der minder om, hvad du gerne vil. Men det kan også være, at kommercielle virksomheder har noget brugbar erfaring i forhold til at lave en god model for skaleringen,” fortæller Lars Fuglsang.

Lykkes det dig at få viden udefra til at gå hånd i hånd med dit lokale netværk, vil den sociale organisation ifølge Lars Fuglsang vokse og før eller siden også sprede sig til andre steder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00