Sådan leder du frivillige med succes

5 GODE RÅD: Stil krav, afgiv kontrol, og vær tæt på dine frivillige. Sådan lyder nogle af rådene fra forfatter og frivillighedskonsulent, når det handler om, hvordan foreninger og organisationer får succes med at lede frivillige.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Hvis samarbejdet med frivillige skal fungere optimalt for foreninger og organisationer, kræver det en indsats af frivilliglederen. Altinget: Civilsamfund har derfor bedt Rie Frilund Skårhøj give fem gode råd til, hvordan foreninger og organisationer får størst succes med at lede frivillige. 

Rie Frilund Skårhøj er selvstændig frivilligkonsulent og foredragsholder samt medforfatter på de anmelderroste håndbøger "Ledelse af frivillige" og "Nye redskaber til ledelse af frivillige i praksis".

1: Stil krav og lav en klar forventningsafstemning
Som frivilligleder skal man ikke være bange for at stille krav. Når lederen stiller krav, ved den frivillige, at der er nogen, som har styr på processen. Frivillige spørger ofte sig selv ”Gør jeg det godt nok?” Hvis der ikke er sket en klar forventningsafstemning, kan frivillige blive demotiverede, fordi der måske vælter opgaver over til dem, som de ikke vidste, de havde ansvaret for.

2: Glem alt om at være perfekt
Frivilligledere kommer af og til med arbejdspapirer og planer, som er færdige, fordi de prøver at gøre det så godt, de kan. Men det kan efterlade den frivillige med en oplevelse af, at der ikke er plads til eller behov for dem. Derfor bør frivilliglederen ind imellem skrue ned for sin forberedelse og i stedet komme med et forslag, som de frivillige kan diskutere. Eller frivilliglederen kan bede om hjælp på de områder, hvor lederen ikke selv har kompetencer.

3: Involvér frivillige i problemløsning
Mange ledere vil gerne beskytte deres frivillige, så de ikke skal bryde deres hoveder med problemer. Men man kan få rigtig meget ud af, at de frivillige er med til at håndtere og løse problemerne. I stedet for at sætte sig ned selv og udtænke en plan, kan frivilliglederen med fordel invitere de frivillige til at tænke med: ”Ok, vi har en udfordring. Hvad synes I, vi kan gøre?” Det giver et stærkt ejerskab for de frivillige at få præsenteret et problem, som de selv er med til at løse.

4: Afgiv kontrol
På bestyrelsesniveau kan man beslutte, at de frivillige skal udføre nogle konkrete opgaver de næste to år og så sætte en konsulent til at få det til at ske. Men man kan også prøve at vende den om og sige: “Vores mål er, at vi eksempelvis skal have flere penge til et projekt i Afrika” - og så spørge de frivillige: “Hvordan tror I, vi kan nå vores mål?” Det er ikke sikkert, man kan bruge alle de frivilliges idéer, men måske nogle af dem. Processen kan på den måde blive et samarbejde mellem alle led i organisationen. Det kræver dog, at organisationen er gearet til, at arbejdet med frivillige ind imellem kan gå i nogle retninger, som man ikke lige var forberedt på.

5: Vær tæt på dine frivillige
Du skal kende dine frivillige. Du skal vide, hvad der driver dem, så du kan hjælpe dem med at genfinde motivationen, hvis de kører sur i det. Det kan være, at du skal minde dem om, hvorfor en bestemt opgave er spændende og vigtig - hvad man lærer af opgaver, som er udfordrende, eller hvad brugerne får ud af den frivilliges indsats.
For at det skal lykkes, er det vigtigt, at du ikke har 500 frivillige, du er ansvarlig for. Det skal organiseres, så du har en mindre gruppe af koordinatorer, du kender godt, og som hver især har en større gruppe frivillige, de styrer – evt. via nogle teamledere, som de kender rigtig godt. Har man rigtig mange frivillige, skal man ikke undervurdere betydningen af, at indsatsen er godt organiseret.

Forrige artikel 6 vigtige overvejelser i det strategiske arbejde med frivillige 6 vigtige overvejelser i det strategiske arbejde med frivillige Næste artikel Lynguide til opstart af en forening Lynguide til opstart af en forening
Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

En god interessevaretager kender de politiske positioner i et forhandlingslokale og ved, hvornår man skal slå til. Simon Nyborg er mangeårig rådgiver for Enhedslisten og har siden været ansvarlig for Mødrehjælpens politiske kommunikation. Han giver her fem svar på, hvordan du kan forbedre din organisations interessevaretagelse.