Sådan prioriterer du dine opgaver som frivilligkonsulent

VÆRKTØJ: Som frivilligkonsulent er arbejdsopgaverne ikke altid veldefinerede. Det giver den enkelte konsulent masser af frihed til at definere egne opgaver. Men hvordan skal du prioritere? Her får du et værktøj, der kan hjælpe dig i hverdagen.

En udfordring for mange frivilligkonsulenter er prioritering af de mange arbejdsopgaver. Her får du et værktøj, som kan hjælpe dig til at prioritere i hverdagen.
En udfordring for mange frivilligkonsulenter er prioritering af de mange arbejdsopgaver. Her får du et værktøj, som kan hjælpe dig til at prioritere i hverdagen.Foto: Center for Frivilligt Socialt Arbejde
Norma J. Martinez

I den nye håndbog "Frontløbere for frivillighed", der udkommer i dag, har Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA) udviklet en række værktøjer til at hjælpe kommunale frivilligkonsulenter i deres daglige arbejde og udfordringer.

En udfordring for mange er prioritering af de mange arbejdsopgaver. Her får du et af CFSA’s værktøjer, som kan hjælpe dig til at prioritere i hverdagen.

Hvordan skal jeg prioritere mine opgaver?
Som frivilligkonsulent skal du finde balance mellem opgaver på tre niveauer: Det operationelle, det taktiske og det strategiske niveau. Din prioritering skal være i overensstemmelse med din leders prioriteringer, samtidig skal de give mening for dine samarbejdspartnere uden for kommunen. Og så skal der være balance mellem dine egne og din leders ambitioner og den tid og de ressourcer, du har til rådighed.

Refleksioner på tre niveauer
En god måde at prioriterer dine opgaver er gennem spørgsmål og refleksioner på tre niveauer, som svarer til de tre niveauer i kommunens arbejde:

1. Strategisk niveau
Hvad er formålet med min stilling? Hvorfor er jeg ansat? Hvilke mål forventes jeg at nå? Hvilke forventninger er der til mig, hvilke skal jeg leve op til, og hvilke skal jeg ikke forsøge at leve op til? Hvem af mine kommunale samarbejdspartnere er strategisk vigtige for mig?

2. Taktisk niveau
Hvad skal der til, for at jeg kan nå mine mål? Hvilke handleplaner skal jeg lave? Hvilke milepæle kan jeg sigte efter i mit arbejde? Hvornår kan jeg se, at jeg lykkes? Hvem kan hjælpe mig med at nå mine mål? Hvordan kan jeg skabe anledninger til at arbejde sammen med strategisk vigtige personer?

3. Operationelt niveau
Hvilke konkrete opgaver og aktiviteter skal jeg prioritere for at nå mine mål? Hvilke områder og samarbejdspartnere skal jeg prioritere for at nå målene? Hvilke opgaver skal jeg løse, hvad kan andre løse, og hvad skal måske slet ikke løses?

Disse spørgsmål og efterfølgende refleksioner kan du selv tænke over, men det er endnu vigtigere, at du tager din leder med ind i refleksionerne og drøfter mål og retning for dit arbejde. Uden disse drøftelser og pejlinger er der risiko for, at du famler i blinde, ikke får anerkendelse for de resultater, du opnår, og måske i sidste ende brænder ud. Du kan også risikere, at din leder ikke ser og forstår, hvordan du får de bedste rammer for at lykkes med din indsats.

Find flere værktøjer i håndbogen "Frontløbere for frivillighed", som du kan downloade gratis eller bestille her.

--

I denne artikel får du gode råd til at tackle hverdagens udfordringer og dilemmaer som frivilligkonsulent. Og her kan du læse et uddrag af bogen "Frontløbere for frivillighed".

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00