Sådan prioriterer du dine opgaver som frivilligkonsulent

VÆRKTØJ: Som frivilligkonsulent er arbejdsopgaverne ikke altid veldefinerede. Det giver den enkelte konsulent masser af frihed til at definere egne opgaver. Men hvordan skal du prioritere? Her får du et værktøj, der kan hjælpe dig i hverdagen.

I den nye håndbog "Frontløbere for frivillighed", der udkommer i dag, har Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA) udviklet en række værktøjer til at hjælpe kommunale frivilligkonsulenter i deres daglige arbejde og udfordringer.

En udfordring for mange er prioritering af de mange arbejdsopgaver. Her får du et af CFSA’s værktøjer, som kan hjælpe dig til at prioritere i hverdagen.

Hvordan skal jeg prioritere mine opgaver?
Som frivilligkonsulent skal du finde balance mellem opgaver på tre niveauer: Det operationelle, det taktiske og det strategiske niveau. Din prioritering skal være i overensstemmelse med din leders prioriteringer, samtidig skal de give mening for dine samarbejdspartnere uden for kommunen. Og så skal der være balance mellem dine egne og din leders ambitioner og den tid og de ressourcer, du har til rådighed.

Refleksioner på tre niveauer
En god måde at prioriterer dine opgaver er gennem spørgsmål og refleksioner på tre niveauer, som svarer til de tre niveauer i kommunens arbejde:

1. Strategisk niveau
Hvad er formålet med min stilling? Hvorfor er jeg ansat? Hvilke mål forventes jeg at nå? Hvilke forventninger er der til mig, hvilke skal jeg leve op til, og hvilke skal jeg ikke forsøge at leve op til? Hvem af mine kommunale samarbejdspartnere er strategisk vigtige for mig?

2. Taktisk niveau
Hvad skal der til, for at jeg kan nå mine mål? Hvilke handleplaner skal jeg lave? Hvilke milepæle kan jeg sigte efter i mit arbejde? Hvornår kan jeg se, at jeg lykkes? Hvem kan hjælpe mig med at nå mine mål? Hvordan kan jeg skabe anledninger til at arbejde sammen med strategisk vigtige personer?

3. Operationelt niveau
Hvilke konkrete opgaver og aktiviteter skal jeg prioritere for at nå mine mål? Hvilke områder og samarbejdspartnere skal jeg prioritere for at nå målene? Hvilke opgaver skal jeg løse, hvad kan andre løse, og hvad skal måske slet ikke løses?

Disse spørgsmål og efterfølgende refleksioner kan du selv tænke over, men det er endnu vigtigere, at du tager din leder med ind i refleksionerne og drøfter mål og retning for dit arbejde. Uden disse drøftelser og pejlinger er der risiko for, at du famler i blinde, ikke får anerkendelse for de resultater, du opnår, og måske i sidste ende brænder ud. Du kan også risikere, at din leder ikke ser og forstår, hvordan du får de bedste rammer for at lykkes med din indsats.

Find flere værktøjer i håndbogen "Frontløbere for frivillighed", som du kan downloade gratis eller bestille her.

--

I denne artikel får du gode råd til at tackle hverdagens udfordringer og dilemmaer som frivilligkonsulent. Og her kan du læse et uddrag af bogen "Frontløbere for frivillighed".

Forrige artikel Planlægningsværktøjer og skabeloner til workshops Planlægningsværktøjer og skabeloner til workshops
Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

KRISEHJÆLP: Poul Due Jensens Fond har til en vis grad måttet lægge mantraer om god processtyring til side for lynhurtigt at kunne støtte coronarelaterede projekter. Når året er omme vil cirka 75 procent af pengene være gået til projekter relateret til coronakrisen. Kim Nøhr Skibsted giver her indblik i, hvordan krisehåndtering ser ud fra maskinrummet i en fond.

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

CORONALÆRING: Erhvervskvinden Stine Bosse ser tilbage på tre måneders krisehåndtering i diverse bestyrelser. Hun ser et civilsamfund med behov for flere fusioner, mindre greenwashing og meget mere fokus på virksomhedspartnerskaber med reel impact for begge parter. Og så er det i øvrigt slut med nemme penge og dovne bestyrelser, mener hun.

Bliv sponsor

Bliv sponsor

BIDRAG: Støt Civilsamfundets Videnscenters arbejde med at kapacitetsopbygge og sikre videndeling i det danske civilsamfund.

Videnscenteret Live

Videnscenteret Live

VÆR MED: Styrk dit netværk til vores åbne arrangementer, hvor vi debatterer emner, der er aktuelle for civilsamfundet.

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

UNDER PRES: Censur, overvågning, indskrænkning af forsamlingsfrihed og tilbageholdelse af aktivister. Coronakrisens undtagelsestilstande har presset civilsamfundet i mange dele af verden og indskrænket civilsamfundets globale råderum. Mandeep Tiwana, som er programchef i den globale alliance af civilsamfundsorganisationer, Civicus, giver her en overflyvning. 

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

EN HJÆLPENDE HÅND: At lave informationskampagne eller drive egentlige sygehuse og sundhedsklinikker i udviklingslande er ikke noget, man bare lige gør. Og slet ikke når en krise raser. Her fortæller Dansk Røde Kors om at navigere i en verdensomspændende pandemi og giver gode råd, hvis du vil gøre en forskel ude i verden.

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

MØDELEDELSE: Møderne er rykket online, og tekniske vanskeligheder og sociale barrierer skal håndteres rundtom i det civile Danmark. Civilsamfundets Videnscenter har derfor bedt en professionel mødeledeler om hans bedste bud på god virtuel mødeledelse i en coronatid. Så hæng på, og bliv dus med alt fra energizers til break-outs og dyk ned i den store guide om virtuelle møder.

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

BEST PRACTICE: Forvaltningen i Aalborg Kommune fik hurtigt politisk opbakning til at komme økonomisk trængte foreninger og ngo’er til hjælp under coronakrisen. Lær her af, hvordan Aalborg Kommune tackler de udfordringer, covid-19 har medført for civilsamfundet.

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

DINGELING: Da Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned, besluttede Dansk Blindesamfund at ringe til samtlige 7.000 medlemmer for at høre, hvad organisationen kunne gøre for dem. "De her samtaler er så værdifulde, at det er svært at sætte ord på," fortæller en regionskonsulent. Her er Dansk Blindesamfunds lavpraktiske håndtering af coronakrisen.