Social iværksætter giver gode råd til dig, der drømmer om selv at starte op

GODE RÅD: Vær klar til at investere hele dit liv i projektet, sæt en deadline for, hvornår det skal løbe rundt, og sørg for at sætte det rigtige hold fra start. Sådan lyder nogle af rådene fra en af initiativtagerne bag den succesfulde socialøkonomiske virksomhed Baisikeli.

“Det var ikke sådan, at jeg vågnede en morgen og tænkte: ‘Jeg vil starte en socialøkonomisk virksomhed',” siger Henrik Smedegaard Mortensen. Tilbage i 2003, da han og fætteren Niels Bonefeld gik og legede med idéen om at starte “noget”, som kunne fremme cyklismen i Afrika, fandtes der ikke for alvor noget, der hed socialøkonomi eller socialt iværksætteri. 16 år senere er Henrik Smedegaard Mortensen imidlertid blevet netop dét: socialøkonomisk iværksætter – og ovenikøbet en succesfuld af slagsen.

De to fætre ejer i dag den socialøkonomiske virksomhed “Baisikeli” (swahili for cykel). Virksomhedens mission er at gøre cykler tilgængelige for verdens fattigste. Helt konkret sætter fætrene med hjælp fra deres ansatte og praktikanter brugte cykler i stand og sælger og lejer dem ud i Danmark. Samtidig bruger de deres viden, erfaring og indtjening på at åbne afdelinger i Mozambique, hvor Baisikelis cykelbutikker blandt andet skaber arbejdspladser for lokale, der oplæres som cykelsmede.

“Vi var presset økonomisk fra dag et. I dag er der flere finansieringsmuligheder for socialøkonomiske virksomheder. Men dengang var der ingen banker, der ville låne os penge, så vi turnerede rundt og pitchede idéen igen og igen, og det var jo ellers i opsvingsårene, hvor bankerne var meget flinke til at låne penge ud, men der var ikke nogen, der troede på idéen,” siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Til sidst var der én bank, der gik med på at låne fætrene penge. Henrik Smedegaard Mortensen trækker på smilebåndet, mens han siger: “Og det er jo bare ærgerligt for dem, der sagde nej tak, for i dag driver vi en relativt stor virksomhed og betaler mange renter.”

Det er nemlig lykkedes de to fætre at bygge en forretning op, som generer penge til det sociale formål, de oprindeligt drømte om at støtte. Her deler Henrik Smedegaard Mortensen ud af sine bedste råd og dyrekøbte erfaringer til andre, der ønsker at gøre en forskel ved at starte en socialøkonomisk virksomhed.

Råd 1: Du skal være klar til at investere hele dit liv i projektet
Går du rundt med en socialøkonomisk iværksætter i maven, så er Henrik Smedegaard Mortensens første råd, at du skal være klar til at investere hele dit liv i det, hvis du kaster dig ud i projektet.

“Baisikeli er det første, jeg tænker på, når jeg vågner om morgenen, og det sidste, jeg tænker på, når jeg lægger mig til at sove. Nogle gange vågner jeg også om natten og tænker på det, og jeg sover ofte dårligt, fordi tankerne ikke vil slippe mig. Min kæreste er træt af at høre mig tale om cykler, og når andre sætter sig for at se en god tv-serie og slappe af om aftenen, sætter jeg mig ofte for at arbejde. Så du skal være forberedt på, at du har ikke fri, når du går hjem fra arbejde,” siger Henrik Smedegaard Mortensen, som understreger, at det både kræver en stålsat vilje og en god portion stamina at lykkes med en socialøkonomisk virksomhed:

“Det får du brug for, og så får du brug for en god partner derhjemme, som støtter dig, og som er frisk på at hjælpe, når der er brug for det.”

Råd 2: Find nogen at gøre det sammen med
Henrik Smedegaard Mortensens andet råd lyder: Det er svært at klare alene, så find en eller flere gode partnere at starte virksomheden op sammen med.

“Jeg synes, det har været godt at være to. Man skal have én, man kan fejre sine sejre med, og når man er ved at gå død, skal der være én, der kan tage over og trække læsset,” siger han.

Råd 3: Pitch ideen til så mange som muligt
Begynd med at prøve din idé af i lille skala.

“Lav en miniversion af virksomheden, og prøv konceptet af i en uge. Ring rundt og hør, om folk synes, det er en god idé. Mange tror, at de skal være meget påpasselige, så andre ikke stjæler deres idé. Glem alt om det. Du skal fortælle din idé til så mange som muligt, for hver gang du pitcher idéen, udvikler den sig en lille smule,” siger Henrik Smedegaard Mortensen:

“Men du må heller ikke give op, når nogen siger, at det ikke kan lade sig gøre. For en idé kan kun blive til virkelighed, hvis man har viljen til det, og det er ikke altid, at dem, du pitcher idéen til, har viljen til netop din idé.”

Råd 5: Vær forberedt på, at du må springe lønnen over i måneder
Det er de færreste, der har en kæmpe pose penge i hånden, som de kan starte deres socialøkonomiske virksomhed op for. Derfor er det vigtigt, at du er klar over, at der nok kommer måneder, hvor du er nødt til at springe lønnen over, siger Henrik Smedegaard Mortensen.

“Et godt råd kan være at starte stille og roligt op, mens man studerer, hvor man er vant til at have lave indtægter, og hvor man ikke har fået børn endnu. De første mange år tjente jeg mindre, end jeg fik i SU. Jo lavere udgifter man kan have, desto bedre er ens chancer for at få succes,” siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Råd 6: Sæt en deadline for, hvornår det skal løbe rundt
Når du starter, er det ifølge Henrik Smedegaard Mortensen en god idé at sætte en deadline for, hvordan virksomheden skal køre efter et år.

“Hvis du stadig ikke har nogen kunder efter et år, skal du måske overveje, om det reelt set er en god idé,” siger han.

Råd 7: Lær dig selv at lave budgetter – eller find nogle, der kan hjælpe
Du skal kunne finde ud af at anvende et Excel-ark.

“Hvis ikke du selv har lavet budgetter før, så hiv fat I nogle fra dit netværk, som kan hjælpe dig. Det er vigtigt,” siger Henrik Smedegaard Mortensen:

“Man må ikke undervurdere økonomien i det. Selvom man er socialøkonomisk med tryk på social, er der i den grad også brug for, at man har økonomien med.”

Råd 8: Lad være med at lægge alle æg i en kurv
“Mit råd er: Lad være med at lægge alle dine æg i en kurv. Mere end ti procent af din omsætning må aldrig ligge hos en kunde. Ellers bliver du for sårbar, hvis kunden pludselig trækker sig,” siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Råd 9: Undgå unødvendige fejl ved at huske at evaluere
“Når du starter op, er det selvfølgelig en god idé, at du har tænkt projektet godt igennem, men du skal heller ikke overtænke det. Du er nødt til at kaste sig ud i det,” siger Henrik Smedegaard Mortensen:

“Omvendt kunne vi have undgået rigtig mange fejl ved at have brugt mere tid på evaluering og ved at være mere fokuserede på processen i opstartsfasen.”

Råd 10: Få jer et advisory board
Husk at få hjælp til de ting, I ikke selv er stærke på. Her kan et advisory board være en rigtig god idé:

“Udvælg fem kerneområder som er vigtige, for at I kan komme i luften. Det kan for eksempel være økonomi, salg, logistik, marketing og ledelse. Som socialøkonomisk virksomhed har man mulighed for at trække på nogle virkelig dygtige folk. De fleste siger ja til at hjælpe én, fordi de gerne vil støtte det gode formål,” siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Råd 11: Vær grundige, så I får sat det rigtige hold
“Mit bedste råd, når man skal til at ansætte, er, at man hurtigt kan blive smigret af folk, der kontakter én og siger ‘det er så fedt, det I laver, kan jeg komme med på holdet?’ Men der skal man virkelig passe på med at lade sig smigre. Det er meget bedre at være grundig og sørge for at få lavet et jobopslag, hvor man får defineret, hvad ens behov egentlig er, og hvad den, man ansætter, skal kunne. Og så bør man altid kalde mindst fem til samtale,” siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Når han skal nævne den største fejl, som Baisikeli har begået på deres over 15 år lange rejse, så er det, at de startede ud med det forkerte hold.

“Vi rekrutterede rigtigt meget fra vores netværk og begik den fejl at ansætte de forkerte. Det var meget tæt på at kvæle os dengang. Det var nogle hårde år omkring 2011-12. Vi var 10-12 medarbejdere på det tidspunkt, og vi gav dundrende underskud, så det endte med, at vi måtte fyre dem alle sammen og begynde forfra med fire-fem medarbejdere,” siger Henrik Smedegaard Mortensen.

Foto: Lasse Bak Mejlvang

Forrige artikel Lær af de største bommerter på Bornholm Lær af de største bommerter på Bornholm Næste artikel 10 gode råd: Sådan bliver din organisations indkøb mere bæredygtige 10 gode råd: Sådan bliver din organisations indkøb mere bæredygtige
Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

BANKGEBYRER: Der kan være flere tusinde kroner at spare ved at vælge den rette bank. I denne prissammenligning kan du finde bankerne med de laveste priser og få overblik over, hvilke gebyrer du især skal holde øje med.

I Albertslund går 36 borgere til demokrati dette efterår

I Albertslund går 36 borgere til demokrati dette efterår

BORGERSAMLING: Albertslund vil gerne lokke 10.000 nye borgere til kommunen de næste 10 år. Men hvordan skal Albertslund udvikle sig, så der er plads og fællesskaber til alle? Det svar forsøger 36 udvalgte borgere over 16 år, der alle sidder i Albertslunds første borgersamling, at komme frem til hen over efteråret. 

Tre nedslag i europæiske borgerting

Tre nedslag i europæiske borgerting

RUNDTUR: Tilliden til politikere er dalende. Som modsvar eksperimenterer man rundt om i verden med borgerting og borgersamlinger, der har til formål at bringe de politiske beslutninger tættere på borgernes ønsker. Her har du tre eksempler fra Europa. 

Coronavirus blusser op: Her er, hvad civilsamfundet skal vide

Coronavirus blusser op: Her er, hvad civilsamfundet skal vide

CORONASTATUS: Efteråret er kommet, og coronavirus påvirker igen store dele af samfundet. Her finder du seneste nyt om forsamlingsforbud, mundbind og hvad du skal gøre, hvis du oplever smittespredning i din civilsamfundsorganisation.

Gode råd: Sådan afrapporterer du bedst til fonde

Gode råd: Sådan afrapporterer du bedst til fonde

GUIDE: At lave en god og effektiv afrapportering til fonde kan være en uoverskuelig opgave for mange civilsamfundsorganisationer. For hvad skal med, og hvordan sikrer vi læring for os selv og fonden? Hanne Brinch er stifter af non-profit virksomheden Foundgood og giver her sine bedste råd.

Fond: Digital afrapportering gør det nemmere at måle “impact”

Fond: Digital afrapportering gør det nemmere at måle “impact”

AFRAPPORTERING: Hos Novo Nordisk Fonden er gammeldags papirrapporter, der samler støv på skriveborde og i vindueskarme, en saga. I stedet skal civilsamfundsorganisationer fortælle om deres resultater i søgbare databaser. Det sikrer transparens og sparer tid og ressourcer hos både fond og bevillingsmodtagere, lyder det.

Normale spilleregler sættes ud af kraft, når frivillige hjælper til i kommuner

Normale spilleregler sættes ud af kraft, når frivillige hjælper til i kommuner

FORSKNING: Professor Bjarne Ibsen og hans kolleger ved Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet har gennem flere år nærstuderet samarbejdet mellem kommuner og frivillige. Mange steder mangler de frivillige og kommuner klare aftaler for samarbejdet, lyder konklusionen.

I Ringkøbing/Skjern er frivillige rygraden i kommunens aktivitetscentre

I Ringkøbing/Skjern er frivillige rygraden i kommunens aktivitetscentre

BEST PRACTISE: Aktivitetscentrene i Ringkøbing/Skjern Kommune er hjemsted for cirka 220 aktiviteter, som frivillige i høj grad selv har defineret og driver. Her giver Janne Nielsen, der er leder af kommunens aktivitetsområde Sundhed og Omsorg, sine bedste råd til, hvordan du bedst fastholder og motiverer de frivillige hjælpere.

Opsang fra forsker: Pas på I ikke kvæler de frivillige med krav og regler

Opsang fra forsker: Pas på I ikke kvæler de frivillige med krav og regler

KRITIK: Frivilliges indsats er i sin natur “utæmmelig” og drevet af lysten til at gøre en forskel. Derfor bør kommuner holde igen med at styre ud fra egne idealer og standarder, lyder det fra CBS-forsker Anders La Cour. Han sætter også spørgsmålstegn ved Frivillighedsrådets store Good Governance-projekt og dens fokus på topledelse, tydelighed og klare strukturer.

Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen

Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen

GUIDE: Kampagner på sociale medier kan rokke politiske ståsteder og fremtrylle penge på finansloven, der ellers ikke fandtes. Astrid Haug og Benjamin Rud Elberth er SoMe-eksperter og giver her deres bedste råd, når du vil søsætte en kampagne, der skal skabe forandringer. 

Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

TILBAGEBLIK: Hvis du som civilsamfundsorganisation gerne vil sætte dagsorden og skabe forandring, går vejen ofte gennem en SoMe-kampagne. Vi genbesøger her tre ikoniske kampagner.

Naturens vogtere: Vi tænker ret højt om vores communities

Naturens vogtere: Vi tænker ret højt om vores communities

BEST PRACTISE: I nutidens medielandskab er SoMe-kampagnen stedet, du for alvor kan samle natur- og klimainteresserede mennesker og kræve forandring. Danmarks Naturfredningsforenings digitale redaktør, Sanne Buggeskov, tager Civilsamfundets Videnscenter med om bag kulissen.

Sådan gøder socialøkonomiske virksomheder kommunalt samarbejde

Sådan gøder socialøkonomiske virksomheder kommunalt samarbejde

GUIDE: Mange kommuner har et småstøvet notat liggende om, at de gerne vil samarbejde med socialøkonomiske virksomheder, men de har samtidig svært ved at knække koden. I denne guide klæder Dorte Bukdahl, der er centerleder i Copenhagen Dome - Videnscenter for socialøkonomi, parterne på til at indgå i gode samarbejder. 

Socialøkonomi: Succeskommunen Silkeborg skruer op for partnerskaber

Socialøkonomi: Succeskommunen Silkeborg skruer op for partnerskaber

BEST PRACTISE: Da John Kvistgaard kom til Silkeborg Kommune, lå der ikke meget andet end en hensigtserklæring om socialøkonomi på et stykke papir. I dag - efter godt fem år - har kommunen succes med at få langtidsledige i job og har sparet millioner. Næste skridt er partnerskaber.