Værs’go: Tre gratis værktøjer til frivillige ledere

LEDELSE: Her er tre ledelsesværktøjer - lige til at printe ud - udviklet af Roskilde Festival og Tuborgfondet.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

I et nyt antropologisk studie af frivillige ledere har konsulentvirksomheden Antropologerne i samarbejde med Roskilde Festival, Tuborgfondet og seks frivillige foreninger udarbejdet tre ledelsesformer, seks ledertyper og tre konkrete ledelsesværktøjer.

Det skal være med til at give frivilligledere større indsigt og støtte i ledelse af frivillige, fortæller folkene bag materialet. Og det hele er ganske gratis.

“Alle værktøjer er fysiske, intuitive og nemme at printe ud. Alle kan bruge dem. De er udviklet sammen med frivillige ledere til frivillige ledere baseret på deres konkrete behov,” siger Gitte Mikkelsen, der er er senioretnolog og projektchef hos Antropologerne.

Feltarbejdet afslørede uklarheder
Hun har sammen med et hold af etnologer og antropologer lavet feltobservationer og interviews med frivilligledere og frivillige under Roskilde Festival i 2016 og 2017 samt faciliteret en række workshops med frivillige foreninger for at finde frem til foreningernes behov for ledelsesværktøjer og viden.

“Vi har ikke opfundet noget komplekst, men alle tre værktøjer er noget praktisk og konkret, som de frivillige ledere har haft brug for. De har bare haft svært ved at finde en måde at organisere det på, for det kan være svært at finde tiden til at lave formatet og samtidig få det indarbejdet i arbejdet,” siger Gitte Mikkelsen om de tre ledelsesværktøjer til frivillige ledere.

Læs studiet og download værktøjerne her.

Antropologernes feltarbejde viste, at der ofte ikke var en fast måde at lede på i mange af foreningerne. Det gode ved det er, at det kan være ret dynamisk afhængig af den enkelte leder. Det negative er, at det kan være meget uklart, hvad der forventes af både den frivillige leder og den frivillige, når der ikke er en fælles tilgang eller et fælles sprog, fortæller etnologen.

“I vores arbejde kunne vi se, at der var mange gode og stærke ledere. Men typisk arbejder de enten med ledelse til dagligt eller har mange års erfaring med frivillig ledelse. Mange af de nye ledere var usikre på, hvad der var det rigtige at gøre i mange situationer og manglende konkrete værktøjer til at støtte dem,” siger Gitte Mikkelsen.

Stort behov for motivation og fastholdelse
Hun og hendes team har brugt utallige timer på interviews og observation af nogle af de mere end 30.000 frivillige, der besøgte Roskilde Festival i 2016 og 2017. Og behovet for ledelsesværktøjer og viden er nødvendigt, understreger Gitte Mikkelsen.

“De fleste frivillige var motiveret af opgaverne, men der var et behov for at støtte op om gejsten med en god solid ramme,” siger hun og fortsætter.

“Mange af de frivillige ledere fortalte, at de kendte til forskellige bøger om ledelse, men at der bare ikke altid er tid til at læse dem og omdanne teorien til praksis.”

“Viden går tabt”
Tanken med hele projektet er at gøre det nemt og sjovt at lede og derigennem gøre det nemt og sjovt at være frivillig, fortæller hun.

“Et af de store udfordringer viste sig at være, at viden og erfaringer typisk ikke blev skrevet ned undervejs. Så det kræver enten en god hukommelse eller præcis det samme team for at indarbejde forbedring og nye løsningsmodeller år efter år, for at viden ikke går tabt,” siger Gitte Mikkelsen.

I 2016 udviklede Antropologerne sammen med Tuborgfondet, Roskilde Festival og en række andre foreninger de første værktøjer, som blev testet under festivalen i 2016. Herefter gik et større analysearbejde i gang. Og i 2017 var de nye værktøjer klar til at blive testet igen og justeret, så de opfyldte foreningernes behov.

“De her værktøjer lægger op til, at man leder ud fra de samme værktøjer og får et fælles sprog, der styrker fællesskabet med dialog løbende. Vores feltarbejde viser helt tydeligt, at når der er en fælles forståelse for ledelse, og der er plads til dynamisk udvikling og løbende dialog, så sikrer du bedre fastholdelse af frivillige, og engagementet stiger,” understreger Gitte Mikkelsen. 

Næste artikel Når frivilligledelse også praktiseres på toilettet Når frivilligledelse også praktiseres på toilettet
Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

En god interessevaretager kender de politiske positioner i et forhandlingslokale og ved, hvornår man skal slå til. Simon Nyborg er mangeårig rådgiver for Enhedslisten og har siden været ansvarlig for Mødrehjælpens politiske kommunikation. Han giver her fem svar på, hvordan du kan forbedre din organisations interessevaretagelse.