Velkommen til Civilsamfundets Videnscenter

VÆRKTØJSKASSE: Altinget lancerer i dag en ny sektion, hvor fonde, foreninger og andre organisationer i civilsamfundet kan finde redskaber til at løse hverdagens udfordringer.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Er der koks i kommunikationen og fnidder i fundingen? Og hvordan går det egentlig med samarbejdet mellem de frivillige og de ansatte?

Der er opgaver nok, og de stritter i mange retninger. Men bare rolig; hjælpen er på vej.

I dag lancerer Altinget et online videnscenter fyldt med værktøjer til at løse de mange udfordringer, der fylder i hverdagen i civilsamfundets organisationer.

Civilsamfundets Videnscenter er en ny gratis sektion under Altinget: civilsamfund. Og sektionen vil være en stadigt voksende samling af journalistisk bearbejdede guides og værktøjsartikler, best practise, video-tutorials, lydklip og andre former for handlingsanvisende artikler.

”Vi mener, at civilsamfundets organisationer spiller en stadigt vigtigere rolle for udviklingen af vores samfund. Derfor er det af stor betydning, at de er gearet til at løse deres opgaver. Og det vil vi gerne give en hånd med,” siger Mette Rosendahl, strategi- og udviklingschef på Altinget og ansvarlig for projektet.

Værktøjerne fra Civilsamfundets Videnscenter bliver publiceret i et ugentligt nyhedsbrev, der udkommer hver onsdag til alle modtagere af Altinget: civilsamfund.

Eksisterende viden skal gøres levende
Der findes i forvejen meget akkumuleret viden rundt om i civilsamfundet. Men en stor del er gemt af vejen i støvede skuffer og på websites, der aldrig når projektørernes spotlight. Derfor opfordrer Altinget alle aktører i civilsamfundet til at bidrage til det nye videnscenter og dele gode såvel som dårlige erfaringer til gavn for andre.

En del af materialet i den nye online værktøjskasse vil da også bestå af bearbejdede guides, der forsynes med henvisninger til, hvor den interesserede læser kan finde mere detaljeret information.

Civilsamfundets Videnscenter bliver støttet økonomisk af Tuborgfondet, som har givet et beløb på 550.000 kroner til udvikling og drift af den nye videnssektion frem til efteråret 2018.

”Vidensdeling blandt civilsamfundets mange organisationer og ildsjæle er en prioritet for os i Tuborgfondet. Vi vil gerne bidrage til, at vigtige erfaringer deles på tværs af organisationer og sektorer, fordi vi på den måde kan sikre, at endnu flere mennesker får glæde af civilsamfundets værdifulde indsatser,” siger Tuborgfondets direktør Anne-Marie Skov.

Civilsamfundets Videnscenter er redaktionelt uafhængig og en del af Altinget: civilsamfund.

Vil du være sikker på at modtage det ugentlige nyhedsbrev fra Civilsamfundets Videnscenter, kan du skrive dig op her: www.altinget.dk/civilsamfundetsvidenscenter

 

For yderligere oplysninger kontakt:
Mette Rosendahl, strategi- og udviklingschef, Altinget: 2846 3483, mette@altinget.dk

Anni Lyngskær, kommunikationsansvarlig, Tuborgfondet: 2073 8076, al@tuborgfondet.dk

Forrige artikel Nu er videnscentret i luften Nu er videnscentret i luften Næste artikel Stafetten: Fem skarpe til Frivilligrådet Stafetten: Fem skarpe til Frivilligrådet
To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

Borger-alliancen Medborgerne fra Nørrebro/Nordvest drejede nærmest lydløst nøglen rundt i forsommeren. Den platform, der skulle samle civilsamfundet lokalt og styrke nærdemokratiet, overlevede ikke. Men hvorfor? Og hvor bør man justere, hvis andre vil prøve kræfter med Community Organising i Danmark? Det har Civilsamfundets Videnscenter spurgt to centrale kræfter i Medborgerne om.

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.