Vind KV17 på sociale medier - elsk dine data og drop din Twitter

SOME-GUIDE: Glem din facebookprofil. Drop Twitter. Og vink farvel til dit velassorterede vokabularium. KV17 vindes på sociale medier, men spillereglerne har ændret sig. Lær af de bedste SoMe-eksperter.

De sociale mediers algoritmer ændrer sig konstant, og kampen om pladsen på den virtuelle markedsplads har aldrig været større. Derfor skal du stå tidligt op, hvis du skal vinde kommunalvalget til november på de sociale medier. Men det er muligt. Det fortæller to af landets førende eksperter i sociale medier, Benjamin Rud Elberth og Astrid Haug.

Ingen data - ingen sejr
Facebook er kongen af sociale medier. Derfor skal du som kandidat først og fremmest droppe din private facebookprofil og få dig en facebookside. Her kan du analysere data og målrette alt fra alder, køn og geografi på dine fans. Og du kan i detaljer se, hvor langt og til hvem dine posts kommer ud til. Lyder det for besværligt, så har du tabt på forhånd. For bag dit polerede newsfeed på de sociale medier gemmer sig en såkaldt algoritme. Den bestemmer, hvad der kommer i folks feed. Ingen ved med sikkerhed, hvordan algoritmen fungerer, men du kan selv gøre en del for at påvirke den og dermed nå den målgruppe, du søger. Men det kræver, at man analyserer sine data og skræddersyr sit indhold derefter.

Bacon er din konkurrent
På Facebook konkurrerer flere tusinde posts om at komme i dit feed hver dag, og Facebook selekterer hårdt i, hvilke der passerer. Derfor skal du som kandidat begynde med at erkende, at både baconreklamer og den nyeste trailer fra Game Of Thrones er lige så store konkurrenter som dine modkandidater. Brugerne på de sociale medier bruger kun et splitsekund på at registrere, hvad der sker i deres feed, før de scroller videre. Derfor skal du skabe interesse med det samme, og det kræver dedikation.

Facebook er din bedste taburet
Astrid Haug og Benjamin Rud Elberth rådgiver alt fra det professionelle erhvervsliv og politikere til mindre civilsamfundsorganisationer. De mener begge, at Facebook er stedet, hvor KV17 kan vindes. Her er deres bedste tip til kandidaterne.

Hop ned fra abstraktionsstigen
Dem, der gerne vil diskutere diversitet frem for ligestilling, de taber. Et akademisk sprog dur ikke på Facebook, for algoritmer og facebookbrugernes hang til noget let afkodeligt foretrækker ordet ligestilling frem for ordet diversitet.

De kortbenede vinder
Skær dine tekster og video kort, og formuler dig klart. Hurtige likes, delinger og kommentarer er altafgørende for, om dit post når ud til mange. Og korte beskeder får hurtigere en reaktion.

Bank på, når folk er hjemme
I din facebooksides indblik kan du se, hvornår dine fans er online. Brug det til at time dine posts. Post også uden for kontortid - aften, weekend og morgen. Der er mindre konkurrence om pladsen i feedet.

Annoncer dig selv, hvis du er relevant
Det er nemt at målrette annoncerede posts helt ned til postnummer. Og en annonceret post afskrækker ikke modtageren, hvis den bare er relevant.

Har du penge, når du langt
Hvis man har budget til annoncer, så kan du selv med 10 likes nå langt ud ved at annoncere. Facebook er stadig en af de mest omkostningseffektive kanaler at annoncere på.

Planlæg og spred dig
Lav en plan for, hvilke arrangementer der egner sig til hvilke platforme og kommunikationsformer. Et oplæg kan livestreames med Facebook Live. Den inderlige samtale kan foreviges i et billede, og det skarpe budskab kan klippes hårdt i en kort video.

Facebook straffer dig
Det er uvist, hvornår og i hvilket omfang Facebook begrænser udbredelsen af dit post, hvis du redigerer i billeder eller tekst. Men i kampen mod fake news er det sandsynligt, at redigerede posts bremses. Så tænk dig godt om, før du poster.

Facebook elsker sig selv
Vil du vise video, så upload den på Facebook. Linker du til Twitter eller Vimeo, er det muligt, at Facebook føler sig snydt og begrænser din posts rækkevidde.

Hastighed kan være afgørende
Meget tyder på, at Facebooks algoritme er i gang med at straffe posts, der linker til hjemmesider, der loader langsomt. Så har dit parti en langsom eller overbelastet server, kan det være en ide at hoste sin hjemmeside et andet sted.

Twitter for de store - Snapchat er de hurtige
Twitter er til topkandidaterne for at nå pressen og det professionelle netværk. For den lille lokalpolitiker giver det ingen mening. Snapchat og Instagram er for de unge eller ældre med flair for de hurtige medier. Linkedin giver mening for de fleste, og Facebook er for alle.

 

Forrige artikel Nu kommer Tinder til Folkemøde-segmentet Nu kommer Tinder til Folkemøde-segmentet Næste artikel Underskriftindsamlinger skaber opmærksomhed, men giver sjældent politisk indflydelse Underskriftindsamlinger skaber opmærksomhed, men giver sjældent politisk indflydelse
Trygfonden kaster redningskrans til sociale virksomheder i knibe

Trygfonden kaster redningskrans til sociale virksomheder i knibe

LÅNEGARANTI: Med en lånegaranti på 20 millioner kroner spænder Trygfonden et sikkerhedsnet ud under kriseramte sociale virksomheder. Det vil forhindre konkurser, men branchen har stadig brug for hjælp fra staten, mener Selveje Danmark. 

Gode råd: Kriser kræver klar kommunikation

Gode råd: Kriser kræver klar kommunikation

GUIDE: En krise stiller krav til god ledelse og klar kommunikation. Undgå at bevæge dig ud i spekulationer, og husk vigtige mellemregninger, lyder rådene blandt andet fra Kragelund Kommunikation, der har mere end 20 års erfaring i krisekommunikation.

Tidligere generalsekretær: Fem corona-råd til civilsamfundets ledere

Tidligere generalsekretær: Fem corona-råd til civilsamfundets ledere

DEBAT: Medier og politikere har alt for lidt fokus på, hvordan virus og karantæne kan ramme ngo'er, foreninger, højskoler og efterskoler. Tidligere generalsekretær i Unicef, Steen M. Andersen, kommer her med fem punkter, der kan hjælpe ledelsen gennem coronakrisen.

Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen

Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen

DEBAT: De fleste fonde har i dag større formue, bedre ledelse og andre samarbejdsrelationer i dag set i forhold til finanskrisen 2008-2009. Men hvordan den nuværende krise kommer til at påvirke fondene, kommer an på recessionens dybde og længde, skriver Markus Bjørn Kraft.

Sådan håndterer din forening eller civilsamfundsorganisation coronakrisen

Sådan håndterer din forening eller civilsamfundsorganisation coronakrisen

GUIDE: Store dele af Danmark er lukket ned for at forhindre covid-19 i at sprede sig. Den nye situation rejser en række spørgsmål for civilsamfundet: Hvordan mødes vi digitalt? Hvordan kommunikerer vi klart? Og hvad gør vi med generalforsamlinger og andre frister, vi under normale omstændigheder skal overholde? Få en del af svarene her. 

Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation

Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation

ERFARINGER: Covid-19 har for alvor sat sit præg på vores samfund, og store dele af befolkningen mødes ikke længere på job, i skoler eller i fritiden. Her fortæller Danske Gymnastik- og Idrætsforeningers formand, Charlotte Bach Thomassen, hvordan man som stor civilsamfundsorganisation navigerer i en krisesituation. Vi begynder fortællingen om de otte tumultariske døgn fredag 6. marts, hvor statsministeren gradvist lukker vores samfund ned. 

Astrid Krag lancerer nye coronatiltag for socialt udsatte

Astrid Krag lancerer nye coronatiltag for socialt udsatte

TILTAG: En nyoprettet hotline skal vejlede personale og faggrupper, der arbejder med socialt udsatte, om håndtering af myndighedernes anbefalinger til at undgå coronasmitte. Senere i dag meldes der nye retningslinjer ud til kommunerne.