Debat

IT-branchen: Regeringen skal sørge for trygge borgere

DEBAT: Hver tredje dansker er utryg ved digital kommunikation med det offentlige, og det skal regering tackle gennem øget sikkerhed og oplysning. Sådan lyder det fra Christian Wernberg-Tougaard fra IT-Branchens sikkerhedsudvalg.

"Nu mangler regeringen blot at
træde i karakter og sørge for en borgercentreret tilgang, hvor man aktivt og
åbent arbejder med at øge trygheden gennem oplysning og undervisning," skriver formand for IT-Branchens sikkerhedsudvalg Christian Wernberg-Tougaard. 
"Nu mangler regeringen blot at træde i karakter og sørge for en borgercentreret tilgang, hvor man aktivt og åbent arbejder med at øge trygheden gennem oplysning og undervisning," skriver formand for IT-Branchens sikkerhedsudvalg Christian Wernberg-Tougaard. 
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Wernberg-Tougaard
Formand for it-sikkerhedsudvalget i IT-Branchen.

 

I går kunne jeg i Rambølls ”IT i praksis” læse, at hver tredje dansker stadig er utryg ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

Det er et problem, hvis man gerne vil skabe aktive digitale borgere i Danmark, og bør være et opråb til regeringen om handling her og nu.

En begrundet frygt?
Min første refleksion, da jeg læste tallene, var: Er utrygheden hos hver tredje overdrevet?

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

En rapport fra Verizon viser, at over halvdelen af alle datalæk i det offentlige stammer fra crimeware, hvor kriminelle bevidst var gået efter personfølsomme data.

Så måske er den manglende tryghed hos borgerne ikke helt grebet ud af den blå luft. Og sager som Se&Hør, samt at rigtig mange kommuner ikke har databehandler-aftaler, har bestemt ikke hjulpet på opfattelsen af, hvordan det offentlige beskytter ens data.


At lære hvordan man gebærder sig i den digitale verden uden uddannelse, svarer til at kræve, at alle skal køre bil - uden træning og vejledning... 

Christian Wernberg-Tougaard
Formand for it-sikkerhedsudvalget i IT-Branchen

Prioriter tryghedsskabende kommunikation
Heldigvis er det offentlige ved at blive bedre og forstå, at IT-sikkerhed er vigtig. 46 % af offentlige ledere siger ifølge IDC, at it-sikkerhed er en af deres top 3 prioriteter i 2015. 

Så der sker noget på området, og jeg er da også sikker på, at der teknisk gøres meget for at sikre data og systemer i det offentlige. 

Men det ændrer ikke ved, at trygheden skal øges, hvis vi skal gøre flere danskere til digitale borgere i et digitalt samfund.

Der skal arbejdes med kvaliteten af sikkerheden og ikke mindst med kommunikationen til borgerne.



Regeringen er nødt til at tage ansvar
Digitalisering har siden 60’erne været en af nøglestenene til en effektiv offentlig sektor. Men man har sjældent taget udgangspunkt i borgernes oplevelser, og det er blandt andet derfor, vi ikke har hver tredje dansker med. 



Myndighederne har haft så travlt med at kræve, at vi alle skal være digitale, at man har glemt det uddannelsesmæssige. At lære hvordan man gebærder sig i den digitale verden uden uddannelse, svarer til at kræve, at alle skal køre bil - uden træning og vejledning... 



Ikke noget under, at så mange danskere er utrygge ved at kommunikere med det offentlige.

 Regeringen må tage ansvar og sørge for mere læring og oplysning til borgerne omkring brugen af digitale platforme. 

Tryghed og sikkerhed går hånd i hånd
Det er en forudsætning, at borgerne føler sig trygge ved brugen af digitale løsninger, ligesom det naturligvis er en forudsætning, at sikkerheden i de offentlige sektorer er i top.

 Derfor skal der arbejdes med en højere kvalitet på begge områder. 

It-cheferne og lederne i det offentlige er allerede i gang med sikkerhedsdelen. Nu mangler regeringen blot at træde i karakter og sørge for en borgercentreret tilgang, hvor man aktivt og åbent arbejder med at øge trygheden gennem oplysning og undervisning.



Det kræver tre ting
For det første bør man finde penge på Finansloven til vedvarende oplysning og information til borgerne omkring, hvad det vil sige at være en digital borger i et digitalt samfund. Vi har efterlyst et tredje ben ud over NC3 og CfCS, der fokuserer på borgeroplysning og borgerbistand.

For det andet skal det i langt højere grad sikres, at IT-sikkerhed inddrages i grundskolen og ungdomsuddannelserne. At et fremragende initiativ som Codex (IT-sikkerhedsmateriale for 5.-6. klasser) alene er finansieret for private midler, råber på mange måder til himlen.

Og for det tredje: det offentlige bør tage ansvar for, at relevante aktører på tværs af sektorer inddrages i et tværfagligt arbejde om, hvordan Fremtidens IT-sikkerhed og privacybeskyttelse bør tilrettelægges.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00