Vi skal leve af det usædvanlige og ualmindelige

ANALYSE: I fremtidens økonomi skifter fokus fra det masseproducerede og standardiserede til det usædvanlige og personligt tilpassede. Når det forudsigelige kan automatiseres, bliver det det udsøgte og specielle, som driver økonomien. Læs ugens analyse fra Peter Hesseldahl, der er redaktør for digital omstilling på Mandag Morgen.

Peter Hesseldahl

De fleste kender den klokkeformede kurve over normalfordelinger – the bell curve. Sådan fordeler vores forbrug sig også. Markedet domineres af bestsellere og mærkevarer, og de fleste virksomheder forsøger naturligt nok at tilkæmpe sig en plads i indkøbskurven hos det brede publikum.

Men logikken er under forandring. I industrisamfundet var det standardisering og masseproduktion, der gjorde det muligt at sænke priserne og nå et større marked.

Og sådan vil det også være fremover, der vil stadig blive produceret masser af standardvarer, og formentlig vil markedet for standardiserede varer blive yderligere koncentreret om stadig færre og større spillere.

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00