Analyse: Fremstilling, der følger kundens hjerteslag

Hvis en komponent i en maskine går i stykker, er det dumt at erstatte det med en reservedel, der er magen til. I stedet burde man lave en ny del, der er designet, så den ikke går i stykker igen.

Peter Hesseldahl

Masseproduktion på enorme fabrikker og globale forsyningskæder har været den formel, der gjorde det muligt at levere billige produkter til millioner af kunder.

Men den centraliserede fremstilling af varer, der er ens overalt på kloden, kommer i mange tilfælde til kort i forhold til kundernes behov og ønsker – og nye teknologier som 3D-print vil i stedet gøre det muligt at rykke produktionen helt tæt på den enkelte forbruger.

På en måde har industrialiseringen sejret ad helvede til. De fleste af de varer, vi forbruger, kan i dag fås til priser, der er helt i bund, og i en kvalitet, der er god nok til at dække de fleste behov. Produktionen er for længst blevet optimeret og outsourcet, så for de fleste fabrikanter er det vanskeligt og ubehageligt at konkurrere ved at sænke priserne yderligere. 

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00