Coronakrisen giver et tiltrængt skub til den digitale udvikling i Sydtyskland

Man skulle ikke tro det, men Tyskland har en stor digitaliseringsudfordring. Det er blevet særlig tydeligt under coronakrisen – men omvendt kan det nye opmærksomhed på digitaliseringens muligheder være Tysklands store mulighed for at ’leapfrogge’ ind i den digitale tidsalder.

Af Lina Gandløse Hansen,
Chef for Innovation Centre Denmark i München

Set fra Innovationscenteret i München er her fem bud på områder, hvor vi forventer, at coronakrisen vil sætte yderligere skub i den hårdt tiltrængte udvikling og indførelse af digitale løsninger i Tyskland.

Det er en udvikling, der også giver muligheder for salg af danske digitale løsninger, og som kan føre til større forskningssamarbejder og kommercielle samarbejder mellem Danmark og Tyskland og i særdeleshed Bayern, som er vores udkigspost.

1. Offentlig digitalisering 

Bayern har som delstat ambition om at være førende i Tyskland inden for offentlig digitalisering. Den bayerske regering har udnævnt en digitaliseringsminister for at sætte skub i udviklingen, og en ny lov specificerer, at borgere i Bayern har ret til at blive betjent digitalt. 

Med inspiration fra den danske borgerportal er der etableret en borgerportal, der skal danne rammen om den fremtidige udvikling. Men efter nu seks uger med næsten nedlukkede borgerservicekontorer er det tydeligt, at ikke alle offentlige tjenester kan håndteres digitalt – ikke engang tidsbestilling for de fysiske møder. Her må man p.t. væbne sig med tålmodighed, til der igen åbnes fysisk.

Den offentlige sektor i Tyskland er i høj grad på vej mod at blive digitaliseret, men der er mange aktører på føderalt, delstats- og kommunalt niveau, og deres arbejde skal synkroniseres. Til dette søger de inspiration fra andre lande, særligt Danmark, da vi er blandt first movers i forhold til offentlig digitalisering. Der er derfor fortsat potentiale for danske løsninger. 

2. Digitalisering i skoler og på videregående uddannelsesinstitutioner

Bayern ser også med stor interesse mod Danmark for inspiration til digitale løsninger i uddannelsessektoren. Faktisk havde vi på Innovationscenteret netop inden covid-19 aftalt et besøg i Danmark af den bayerske undervisningsminister – men i øjeblikket er sådan et besøg ikke muligt.

Da skolerne i München lukkede i starten af marts, sendte man undervisningsmateriale til eleverne med posten (!). Men siden er der allerede taget mange initiativer til implementering af mere digital undervisning: Mange lærere har fået adgang til arbejds-e-mail, og som i Danmark mødes elever og studerende på digitale platforme.

Til omstillingen mobiliseres i øjeblikket særlige finansielle hjælpepakker, både fra det private og det offentlige. Bilfabrikanten BMW har eksempelvis doneret 1 million euro til Technische Universität München (TUM) øremærket digitalisering af undervisningen på universitetet.  Uddannelsesministeriet i Tyskland har bevilliget 500 millioner euro til at hjælpe skoler og elever digitalt. Behovet er akut og vil kun vokse fremadrettet. Positivt er det, at både skoleledere, lærere og elever har appetit på mere digital undervisning, og bekymringen om beskyttelse af data synes lige nu at fylde mindre. 

3. Omstilling af virksomheder og arbejdspladser

Da vi sidste år analyserede ”fremtidens arbejdsplads” i Tyskland, var det med en forventning om, at udviklingen til en virtuel og digital hverdag med hjemmearbejdspladser ville tage nogle år. Men allerede nu ser vi, at virksomheder og arbejdspladser på kort tid har skullet ændre mange arbejdsgange. 

På Innovationscenteret havde vi allerede før covid-19 indført foranstaltninger, der muliggør

Fjernarbejde, så her er der ikke forskel på, om vi er på kontoret eller arbejder hjemmefra. Men det er ikke hverdagen for mange ansatte i Sydtyskland. Vi forventer dog, at denne digitaliseringsbølge inden længe også kommer traditionelle, sydtyske arbejdspladser og deres medarbejdere til gavn. På baggrund af de positive erfaringer taler den tyske arbejdsminister om indførelse af en lov, der fremadrettet (efter covid-19-krisen) giver medarbejderne ret til at arbejde hjemme i privaten. 

Det er særligt de såkaldte hidden champions (familieejede SMV’ere), der har et digitaliserings-efterslæb. Det giver mulighed for danske aktører, idet Tyskland er Danmarks største eksportmarked for salg af software. Danske løsninger til digitalisering af arbejdsgange og forretningsmodeller vil fortsat have et marked i Tyskland.  

4. Etablering af digitale platforme

På de sydtyske universiteter er nytænkningen stor. Eksempelvis har Karlsruhe Institute of Technology sammen med en af universitetets spinoffs, Risklayer, gennem overvågning af mere end 5.000 datakilder udviklet en platform til monitorering af coronasmittede på et mere lokalt og detaljeret niveau, end myndighederne aktuelt kan tilbyde. 

Overordnet set er man i Tyskland også godt i gang med at udvikle en såkaldt corona-app, som skal bane vejen for at komme hurtigere ud af covid-krisen. Ideen er at bremse infektionskæderne tidligere, end det i dag er tilfældet. Det sker ved at advare brugerne om inficerede personer i nærheden. Corona-appen forventes at tages i brug i maj måned.

Digitale platforme som Capmatcher.com, Startupanywhere, Glassdollar og selv Bits & Pretzels (Sydtysklands største startupkonference, som nu er blevet til en digital platform) tilbyder uanede muligheder for promovering, tiltrækning af kapital og samarbejdsmuligheder med etablerede virksomheder i Tyskland. 

Det er heller ikke overraskende, at platformsorienterede startups og techvirksomheder, især inden for mobilitet og fintech, igen begynder at opleve fremgang på indtjeningssiden. Man kan forsigtigt sige, at digitale forretningsmodeller for alvor synes at vise vejen frem.

5. Digital betaling

Også i forhold til betalingstransaktioner spår vi en accelereret udvikling. Vi har altid opfordret danske besøgende til at huske at medbringe kontanter til brug på caféer og restauranter, til taxa, i butikker, hos bageren osv. I en undersøgelse fra Bundesbank (2019) fremgår, at to tredjedele af alle indkøb i detailhandel i Tyskland stadig bliver betalt med kontanter. 

Men covid-19 har sat fokus på at mindske spredning af bakterier og kontakt mellem mennesker. Dette har også betydet, at borgere nu i højere grad opfordres til at betale med kort af hygiejnehensyn, og en lang række butikker har de seneste par måneder indført mulighed for kortbetaling. Selv i mit lille lokale marked, hvor jeg bor, kan jeg nu betale med kort.

Hvem ved, måske ender det med, at sommerens øl også kan købes med en app og ikke kun med kontanter ...

Forrige artikel Hækkerup afviser ny lovgivning om sociale mediers ansvar inden sommerferien Hækkerup afviser ny lovgivning om sociale mediers ansvar inden sommerferien Næste artikel Digitaliseringsklar lovgivning – det skal lige læres Digitaliseringsklar lovgivning – det skal lige læres