Derfor skal brugerne med i forretningsudvikling

BRUGERINDDRAGELSE: Det kan koste dyrt at glemme brugerne i velfærdsteknologisk produktudvikling, forklarer Alexandra Instituttet i forbindelse med workshop om emnet. Læs hvorfor her.
Hjemmeplejen er et eksempel på, at brugerinddragelsen fik afgørende betydning for det endelige produkt.
Hjemmeplejen er et eksempel på, at brugerinddragelsen fik afgørende betydning for det endelige produkt.Foto: Colourbox
Klaus Ulrik Mortensen

En klassisk fejl er, at man sidst i projektforløbet får travlt og derfor vælger helt at springe brugerinddragelsen over, fordi man tror, man ved, hvordan virkeligheden forholder sig.

Anne Bøgh Fangel
Forsknings- og innovationsspecialist, Alexandra Instituttet
Fakta
UNIK er et 4-årigt partnerskab etableret i 2010, som i maj 2012 havde 85 partnere.
Partnerskabet består af Region Syddanmark, Region Midtjylland, Rådet for Teknologi og Innovation samt en række private virksomheder.
Budgettet er på 56 millioner kroner.
Netværket har fokus på udvikling og vækst inden for fire områder:
  • Hjerte-kar-sygdomme
  • Diabetes
  • Muskel- og skeletlidelser
  • Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL)

Kilde: Alexandra Instituttet

Husk brugerne.

Det er budskabet til produktudviklere og andre, der ønsker at tjene penge på velfærdsteknologi.

Torsdag samledes cirka 25 aktører fra den velfærdsteknologiske sfære til en workshop på Syddansk Universitet i Sønderborg. Temaet for seminaret var, hvilke særlige vilkår der gælder i forhold til at skabe forretning inden for velfærdsteknologi: Herunder især hvilken rolle brugerne af de nye teknologier og services spiller - og hvorvidt de kan og bør inddrages i udvikling af forretningsmodellen?

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00