Debat

DI: Fra digital forvaltning til digital forretning

DEBAT: Alt for længe har vi set offentlig digitalisering som noget, der blot skulle gøre det offentlige mere effektivt. Der er brug for mere fokus på virksomhedernes behov, skriver Adam Lebech, branchedirektør i DI ITEK.

Alt for længe har vi set offentlig digitalisering som noget, der blot skulle gøre det offentlige mere effektivt, skriver Adam Lebech, branchedirektør i DI ITEK. 
Alt for længe har vi set offentlig digitalisering som noget, der blot skulle gøre det offentlige mere effektivt, skriver Adam Lebech, branchedirektør i DI ITEK. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Adam Lebech
Branchedirektør i DI ITEK

Desværre opfattes de offentlige digitaliseringsløsninger alt for ofte som byrder og ikke som det enorme serviceløft, det også kan være. 

Adam Lebech
Branchedirektør i DI ITEK

Det er tid til et digitalt sporskifte.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020. Er Danmark rustet til digitaliseringen? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Alt for længe har vi set offentlig digitalisering som noget, der blot skulle gøre det offentlige mere effektivt.

Og der er da heller ingen tvivl om, at digitalisering vitterligt er et uundværligt værktøj til at gøre den offentlige sektor mere effektiv. Det er godt, for vi har brug for en effektiv offentlig sektor, der yder mere med mindre.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Glemmer borgerne og virksomhederne
Problemet er, at hvis vi kun ser på det offentliges bundlinje, når vi digitaliserer samfundet, så glemmer vi at se på borgernes og virksomhedernes bundlinje.

Indførslen af digital post er et godt eksempel. Det offentlige sparede en milliard kroner ved at overgå til obligatorisk digital post. Det er mange penge, men set med samfundets øjne går besparelserne fløjten, hvis digitalisering blot bliver en undskyldning for at flytte administrative opgaver fra staten til virksomhederne.

Og desværre opfattes de offentlige digitaliseringsløsninger alt for ofte som byrder og ikke som det enorme serviceløft, det også kan være.

Vi har i DI spurgt en række af vore medlemsvirksomheder om, hvilke byrder de oplever, og desværre mener godt hver tredje, at offentlige it-systemer er byrdefulde. Det kan vi ikke være tjent med.

Forretning frem for forvaltning
Problemet er, at offentlige digitaliseringsløsninger alt for ofte udtænkes i et lukket forum af stat, kommuner og regioner. Det gør, at løsningerne alt for ofte tager udgangspunkt i afsenderens – det offentliges – og ikke modtagernes – borgernes og virksomhedernes – behov.

Dén tilgang har vi brug for at ændre. Vi mener, at der bør etableres et fast forum med både offentlige myndigheder og virksomheder, så der kommer fokus på både det offentliges og virksomhedernes behov.

På den måde får vi mere fokus på forretning end forvaltning.

Fokus på vækst
Men vi kan tage skridtet endnu videre. For hvorfor ikke tænke på offentlig digitalisering som en kæmpe mulighed for at skabe vækst? Der er mange danske virksomheder, der udvikler it-løsninger til det offentlige, og jo mere digitaliseret den offentlige sektor bliver, jo mere ambitiøse, nytænkende og avancerede løsninger skal der udvikles. Hvis vi får verdens mest avancerede digitale offentlige sektor, får vi også verdens mest avancerede leverandører af digitale løsninger.

Det er helt oplagt, at det kan blive en eksportsucces, for mange andre lande bliver i disse år nødt til at skære deres offentlige sektorer til, så de gennem digitalisering leverer mere med færre midler.

Men også herhjemme kan offentlig digitalisering have større fokus på vækst. F.eks. kan man konkurrenceudsætte statens it og lade den mere effektive private sektor løse opgaverne. Der er ingen grund til, at virksomheder, der håndterer it for globale private koncerner, ikke skulle kunne gøre det samme for den danske offentlige sektor.

Tre bundlinjer
Strategien skal gælde for hele samfundet, og hvis dét mål skal realiseres, skal vi se på tre bundlinjer:

  • Skaber digitalisering værdi for det offentlige?
  • Skaber digitalisering værdi for virksomhederne?
  • Skaber digitalisering værdi for samfundet?

Sådan sikrer vi, at Danmark i 2020 bliver kendt som et ægte foregangsland – også på det digitale område.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00