Debat

DI: Offentlig digitalisering uden byrder

DEBAT: Forretning og offentlig digitalisering bør høre sammen. Desværre har fokus i de hidtidige digitaliseringsstrategier primært været på offentlige besparelser. Og det har medført flere byrder for erhvervslivet, skriver Adam Lebech, branchedirektør i DI ITEK.

De hidtidige digitaliseringsstrategier har medført flere byrder for erhvervslivet, skriver Adam Lebech, branchedirektør i DI ITEK.
De hidtidige digitaliseringsstrategier har medført flere byrder for erhvervslivet, skriver Adam Lebech, branchedirektør i DI ITEK.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Adam Lebech
Branchedirektør i DI ITEK

Samlet koster administrative byrder hvert år danske virksomheder 29 milliarder kroner. Det er alt for meget. Digitalisering skal bidrage til at mindske, ikke øge disse byrder. 

”Offentlig digitalisering skal ske i offentligt-privat samarbejde”.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020. Er Danmark rustet til digitaliseringen? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Så klare var ordene fra økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) på en konference, som DI ITEK afholdt i samarbejde med regering, kommuner og regioner 27. april.  

Det er et budskab, som vi tager imod med kyshånd. For forretning og offentlig digitalisering bør høre sammen. Desværre har fokus i de hidtidige digitaliseringsstrategier primært været på, at den offentlige sektor skulle spare penge. Det har digitaliseringen været uovertruffen til. For eksempel sparer det offentlige en milliard kroner på at overgå til obligatorisk digital post.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Byrder for erhvervslivet
Det er jo godt, at det offentlige sparer penge, men med indførelsen af digital post har man ikke indtænkt, hvilken påvirkning digital post har på borgere og virksomheder. Med digital post overføres der forpligtelser til virksomhederne, og det har en negativ effekt – især hvis de offentlige løsninger halter bagefter på brugervenlighed, oppetider med mere. Så bliver offentlig digitalisering forvandlet fra et effektiviseringsværktøj til en omfordeling af byrder.

Samlet koster administrative byrder hvert år danske virksomheder 29 milliarder kroner. Det er alt for meget. Digitalisering skal bidrage til at mindske, ikke øge disse byrder. Derfor bør det være en målsætning for kommende digitaliseringsstrategi, at den ikke lægger byrder på erhvervslivet.

Så sent som i marts 2015 kom 115.000 selskaber i klemme, da it-systemerne til at indberette moms havde langvarige driftsproblemer. Det medførte, at mange virksomheder forgæves måtte forsøge at indberette moms med risiko for at blive straffet ikke blot tidsmæssigt, men også økonomisk, hvis indberetningerne ikke blev udfyldt i tide.

Til sidst blev presset fra de frustrerede virksomheder så stort, at SKAT måtte tage konsekvensen af de problemfyldte systemer og forlænge indberetningsfristen.

It er et uundværligt effektiviseringsværktøj for det offentlige, men digitalisering skal også tage hensyn til eventuelle byrder for brugerne – borgere og virksomheder.

Bedre brugervenlighed
De offentlige digitaliseringsløsninger skal også være mere brugervenlige. Offentlig digitalisering skal ikke være afsenderorienteret, men tage hensyn til modtagernes behov. I dag vurderes it-systemerne dog til at være særdeles byrdefulde for virksomhederne.

Det skyldes især, at de ofte ikke er særlig brugervenlige, supportfunktionerne er begrænsede, og der er utilstrækkelig fleksibilitet i brugen i forhold til virksomhedernes behov.  Det bør der rettes op på. Det kræver en stærk, løbende og permanent dialog mellem erhvervslivet og de offentlige parter.

Vi håber derfor, at Morten Østergaards ord om offentligt-privat samarbejde bliver gjort til virkelighed. Erhvervslivet er klar til at tage ansvar for Danmarks digitale fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00