Debat

Digitaliseringsdirektør: Data kan kun bruges, hvis borgerne har tillid

DEBAT: Det kan gavne borgerne, når det offentlige eller erhvervslivet bruger data til at optimere ydelser. Det er dog afgørende, at tilliden til systemet opretholdes, skriver Rikke Hougaard Zeberg, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

Brug af data er med til at optimere offentlige ydelser, men reglerne for brug skal være tydelige, skriver Rikke Hougaard Zeberg.
Brug af data er med til at optimere offentlige ydelser, men reglerne for brug skal være tydelige, skriver Rikke Hougaard Zeberg.
Julie Arnfred Bojesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rikke Hougaard Zeberg
Direktør i Digitaliseringsstyrelsen

Data er en værdifuld og efterspurgt ressource.

Data er en forudsætning for en sammenhængende og effektiv offentlig sektor, der kan levere service og kvalitet målrettet den enkelte dansker. Også i erhvervslivet, hvor data kan anvendes til at udvikle produkter, der skræddersyes til kundernes individuelle behov.

I dag indsamles mange data i den offentlige sektor. Både til registre, til sagsbehandling eller til statistiske formål.

Det kan handle om en fødsel, en ansøgning om offentlige ydelser eller en indlæggelse på sygehuset. Og for at sikre borgerne det bedste møde med det offentlige, kan der være behov for at dele data på tværs af myndigheder.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Bedre service og færre byrder for borgerne
Hvis den rigtige viden er tilgængelig på det rigtige tidspunkt, bliver det grundlæggende nemmere at være borger.

Ved at dele relevante oplysninger kan vi give borgerne en sammenhængende service på tværs af myndigheder, så man for eksempel ikke risikerer at have modsatrettede planer i forskellige forvaltninger i kommunen.

Sagsbehandlernes etiske kodeks og reglerne for sagsbehandling ændres ikke, blot fordi viden nu ligger på en server frem for i et ringbind.

Rikke Hougaard Zeberg
Direktør i Digitaliseringsstyrelsen

På samme måde kan god brug af data gøre, at ydelser - for eksempel boligstøtte og pension - udbetales hurtigere og mere effektivt, fordi borgeren slipper for at aflevere fysiske dokumenter med indkomstoplysninger – fordi det sker digitalt og automatisk.

På samme måde kan vi også stille udvalgte data til rådighed for erhvervsområdet, der hvor det giver mening. Her taler vi ikke om persondata, men for eksempel offentlige geografiske data og vejrdata, som kan anvendes til at udvikle nye apps eller services, som kan gøre borgernes hverdag nemmere.

Data skal behandles med respekt
Øget brug af data kan skabe bedre service for den enkelte dansker. Men vi skal anerkende, at brugen af personoplysninger kan skabe utryghed. Derfor har vi som offentlige myndigheder en vigtig opgave i at gøre det klart for borgeren, hvilke oplysninger vi opbevarer, og hvad de bruges til.

Personlige og private oplysninger skal håndteres med stor omhu og respekt, og vi, der indsamler, opbevarer og bruger data, har det største ansvar.

Vores lovgivning siger, at enhver indhentning af viden kun skal ske, hvis det er relevant og proportionalt til det formål, data skal anvendes til. Ligesom det sker med ikke-digital viden.

Sagsbehandlernes etiske kodeks og reglerne for sagsbehandling ændres ikke, blot fordi viden nu ligger på en server frem for i et ringbind.

Tillid og gennemsigtighed
Åbenhed og respekt om brug af data er helt centralt i en digital offentlig sektor. Der vil løbende opstå etiske dilemmaer, som kræver drøftelser og nye svar.

Det er vigtigt, at vi taler om de bekymringer, der naturligt opstår med de nye digitale muligheder, men også at vi finder løsninger i fællesskab. Det er en forudsætning for, at vi kan fastholde den høje tillid, som danskerne har til den offentlige sektor.

Regeringen har med udspillet Digital service i verdensklasse taget initiativ til indsatser, der skal understøtte borgernes tillid til det offentliges og virksomhedernes etiske og ansvarlige anvendelse af data.

For eksempel nedsættes et Dataetisk råd, der skal komme med anbefalinger og bidrage til en åben og oplyst offentlig debat om dataetiske spørgsmål og dilemmaer.

Rådet skal ligeledes drøfte, hvordan dataetiske tiltag kan forbedre konkurrenceevnen i erhvervslivet. Det er et arbejde og en debat, som vi ser frem til at være en del af.    

Herudover søsættes med reformen flere andre initiativer for at øge gennemsigtigheden i det offentliges indsamling og brug af data. Regeringen vil også sørge for, at det bliver nemmere for borgere at få indblik i, hvilke oplysninger det offentlige indsamler og anvender.

Det er ret ligetil. Data er en meget værdifuld ressource, som kan bruges til gavn for danskeren, virksomhederne og samfundet.

Men vi kan kun bruge den ressource, hvis borgerne har tillid til os. Derfor er det helt afgørende, at vi som offentlige myndigheder passer godt på data og behandler data med stor respekt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rikke Hougaard Zeberg

Direktør, Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
cand.merc.jur. (Aarhus Uni. 1995)

0:000:00