Er Danmark klar til digitaliseringen?

PANELDEBAT: En ny række debattører sætter fokus på den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi og diskuterer, om Danmark er rustet til den digitale udvikling. Mød hele panelet her.

Arbejdet med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020 er i fuld gang.

Hvis alt går efter planen, skal staten, kommunerne og regionerne være klar til at underskrive den nye strategi inden for et halvt år. 

Altinget spørger derfor en ny række debattører: Hvad er de væsentligste udfordringer for et digitalt Danmark?

Hvor skal vi sætte ind, når det kommer til områder som digital velfærd, datasikkerhed, digital undervisning og offentlig forvaltning? Hvad betyder digitaliseringen af det offentlige for danske virksomheder, og er der områder, som vi allerede har styr på, og som derfor kræver mindre opmærksomhed?

Mød hele panelet her.

Birgitte Hass
Adm. direktør i IT-Branchen. Birgitte Hass har tidligere været adm. direktør i it-virksomheden Forsikringens DataCenter og har desuden været leder hos IBM. Hun har i ni år siddet i IT-Branchens hovedbestyrelse. Birgitte Hass er uddannet cand.scient. i fysik, matematik og datalogi.

Bjarne Hastrup
Adm. direktør i Ældre Sagen. Bjarne Hastrup var i 1986 medstifter af Ældre Sagen. Han var formand for Ældrekommissionen, der var nedsat af Social- og Integrationsministeriet og har haft plads i fødevareminister Dan Jørgensens (S) Måltidstænketank. Bjarne Hastrup er cand.polit. og underviser på Københavns Universitets Økonomisk Institut, fortrinsvis i økonomisk historie.

Adam Lebech
Direktør for DI ITEK. Adam Lebech var med til at etablere Den Digitale Taskforce i Finansministeriet i 2001. Siden da har han været kontorchef med ansvar for offentlig digitalisering i Videnskabsministeriet, han har været ansvarlig for it- og telepolitikken og udviklingen af NemID og en række andre offentlige it-projekter som medlem af direktionen i IT-og Telestyrelsen, og han har haft ansvar for digitalisering af den offentlige sektor i Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Ole Kjeldsen og Malou Aamund
Henholdsvis teknologidirektør og direktør for Marketing & Operation i Microsoft Danmark.

Erik Jylling
Sundhedspolitisk direktør i Danske Regioner. Erik Jylling er tidligere ledende overlæge på Odense Universitetshospital og vicedirektør på Gentofte Hospital . Han er uddannet speciallæge og har en Master i Public Management ved Syddansk Universitet samt lederuddannelse fra Stanford University og Harvard Business School.

Pia Færch
Kontorchef for KL’s kontor for Digitalisering og Borgerbetjening. Pia Færch har ansvar for at sikre fremdrift og resultater af den fælleskommunale handleplan, ligesom hun arbejder aktivt med realiseringen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, bl.a. som styregruppemedlem. Hun har tidligere arbejdet med digitalisering på teknik- og miljøområdet.

Sune Lodal
Netværkschef i konsulenthuset CEDI, der tilbyder myndigheder og virksomheder rådgivning og analyser inden for digitalisering og fornyelse af den offentlige sektor. Sune Lodal har tidligere arbejdet med analyser, datadeling og ledelsesinformation i kommunalt regi. Han er uddannet cand.scient.pol.

Mette Bock (LA)
It-ordfører. Mette Bock har været medlem af Folketinget siden 2011. Hun har tidligere været programdirektør for DR og prorektor for vidensdeling ved Aarhus Universitet. Hun er uddannet cand.scient.pol. og mag.art.

Karin Gaardsted (S)
It- og telekommunikationsordfører. Karin Gaardsted har været medlem af Folketinget siden 2011. Hun er tidligere udviklingschef for Kommunernes Skolebiblioteksforening. Karin Gaardsted er uddannet lærer.

 

Forrige artikel LA: Offentlig digitalisering mangler strategisk ledelse LA: Offentlig digitalisering mangler strategisk ledelse Næste artikel PROSA: Big data kan give privatlivsknas PROSA: Big data kan give privatlivsknas
Gavner AI borgeren eller systemet?

Gavner AI borgeren eller systemet?

Hvem vinder, når det offentlige tager kunstig intelligens i brug? Er det borgerne, som kan blive betjent hurtigere, og mere præcist og kvalificeret – eller bliver det snarere myndighederne, der kan overlade kontakten med borgerne til chatbots, og lade maskinen om at træffe afgørelser?