Debat

IT-branchen: Det er ikke for sent at genvinde danskernes tillid til digitaliseringen

Danskeres tillid til, at det offentlige passer godt på deres data, styrtdykker. Men øget gennemsigtighed og højere sikkerhed i behandlingen af borgernes data skal genvinde tilliden – vi må nemlig ikke stoppe digitaliseringen, skriver Natasha Friis Saxberg.

Arkivfoto. Præsentation af Danmarks nye digitale id, MitID.
Arkivfoto. Præsentation af Danmarks nye digitale id, MitID.Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Natasha Friis Saxberg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den offentlige sektor behandler et utal af data om danskerne. Data, der er fundamentet for hele vores digitale forvaltning og velfærdssamfund. Men disse data er også følsomme. Uanset om det handler om vores sundhed, sociale ydelser eller indkomst, så er det data, som det offentlige skal passe godt på, ikke falder i de forkerte hænde.

I den tidligere regerings nationale strategi for kunstig intelligens blev der fastlagt et mål om, at 90 procent af danskerne skal have tillid til myndighedernes håndtering af personlige oplysninger. Sidste år viste en opgørelse fra Danmarks Statistik, at målet var indenfor rækkevidde, da 81 procent af danskerne svarede, at de havde tillid til myndighedernes håndtering af personlige oplysninger.

I en ny undersøgelse, som Digitaliseringsstyrelsen netop har offentliggjort, er danskernes tillid faldet dramatisk. Kun 51 procent af danskerne er nu enige eller meget enige i, at det offentlige passer godt på deres personlige oplysninger.

Tilliden er altafgørende

Digitalisering skal give bedre kvalitet, mere bekvemmelighed og øget service til borgerne

Natasha Friis Saxberg
Direktør for IT-Branchen

Der er ingen tvivl om, at den faldende tillid til det offentliges håndtering af data til dels skyldes begivenheder udenfor den offentlige sektor som store datalæk og øget digital kriminalitet. Men de offentlige myndigheder har med sager om dårlig it-sikkerhed og skødesløs anvendelse af offentlige data også selv været med til at skabe den stigende mistillid.

Målsætningen om høj tillid i befolkningen er helt rigtig. Vi har i Danmark helt generelt en unik tillid til både myndighederne og offentlige digitale løsninger. En tillid, der har været en afgørende forudsætning for at kunne digitalisere vores samfund og indfri de digitale potentialer.

Det er afgørende, at der bliver sat en prop i de næsten ugentlige historier om offentlige myndigheder, der ikke har styr på deres datahåndtering eller it-sikkerhed. Ellers forsvinder den tillid, man har brugt årtier på at opbygge.

Hele den offentlige sektor skal prioritere sikkerhed, hvor det især er i kommunerne, der håndterer en lang række af de følsomme borgerdata, man har brug for et markant løft på sikkerhedsfronten. Derudover er der brug for langt mere gennemsigtighed i den offentlige forvaltning, så borgerne kan se, hvilke data det offentlige gemmer om dem, hvad de bliver brugt til, og hvem der må se dem.

Vi skal passe bedre på – uden at stoppe op

Påpasselighed, omtanke og sikkerhed betyder dog ikke, at man skal stoppe helt op med de digitale projekter. Tværtimod.

Vi har i Danmark helt generelt en unik tillid til både myndighederne og offentlige digitale løsninger

Natasha Friis Saxberg
Direktør for IT-Branchen

Hvis vi fremadrettet skal holde fast i den høje tillid til de digitale løsninger og samtidig skal genvinde tilliden til det offentliges datahåndtering, er det afgørende, at vi prioriterer at digitalisere for borgernes skyld. Borgerne skal for eksempel kunne følge deres sag online, som var det en pakke fra PostNord, og de skal gennem digitale samtykker kunne styre, hvem der må se og bruge deres data.

Digitalisering skal give bedre kvalitet, mere bekvemmelighed og øget service til borgerne. Et for ensidigt fokus på en effektiviseringsdagsorden, der blot handler om at spare penge i det offentlige, er ikke længere nok i Danmark, og kan i sidste ende være med til at fremmedgøre borgerne yderligere fra vores fælles digitale projekt.

Det er heldigvis ikke for sent at vende udviklingen og genvinde tilliden til den offentlige datahåndtering. Men det kræver, at vi tilpasser vores digitale indsats, så vi fremadrettet passer bedre på borgernes data og digitaliserer på borgernes præmisser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00