Nøglen til OPI-succes er ikke at overopfylde partnerens behov

UDBUD: Partnerskaber mellem offentlige og private aktører på velfærdsområderne er kommet for at blive. Men trods talrige guides og gode råd halter projekterne mange steder stadig. Altinget undersøger hvorfor.

Mange opgaver, som tidligere blev udført af kommunale medarbejdere, udliciteres i dag til private aktører. Mest udbytte af samarbejdet får parterne ifølge forskere fra Syddansk Universitet, hvis man formår at udtænke nye typer løsninger. Men det er ikke altid lige let.
Mange opgaver, som tidligere blev udført af kommunale medarbejdere, udliciteres i dag til private aktører. Mest udbytte af samarbejdet får parterne ifølge forskere fra Syddansk Universitet, hvis man formår at udtænke nye typer løsninger. Men det er ikke altid lige let.Foto: Casper Christoffersen
Klaus Ulrik Mortensen

Vi må desværre konstatere, at mange private virksomheder opbygger for snævre samarbejdsrelationer med den offentlige partner. Man stirrer sig blind på detaljen og ender derfor med en løsning, som måske dur i én kommune, men ikke kan bruges i resten af landet.

Majbritt Rostgaard Evald
Lektor, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Syddansk Universitet

En offentlig institution som et hospital er en kompleks enhed med mange forskellige stakeholders, som har hver deres behov og dagsorden. Hvis man derfor forsøger at imødekomme både ledelse, læger, sygeplejersker, portører og indkøbere, skaber man så mange benspænd for sig selv, at ens løsning aldrig kommer op at flyve.

Ann Højbjerg Clarke
Leder, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Syddansk Universitet

En gruppe på otte forskere fra Syddansk Universitet har de sidste fem år forsøgt at nedbryde skellet mellem offentlige og private aktører.

Måske de selv ville foretrække en knap så udfarende beskrivelse af deres arbejdsopgaver. Men faktum er, at lektor Majbritt Rostgaard Evald fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU i selskab med skiftende kolleger har sat fokus på, hvad der hindrer blandt andet velfærdsteknologiske virksomheder i at bryde muren ned til den offentlige sektor.

“Vi må desværre konstatere, at mange private virksomheder opbygger for snævre samarbejdsrelationer med den offentlige parter. Man stirrer sig blind på detaljen og ender derfor med en løsning, som måske dur i én kommune, men ikke kan bruges i resten af landet,” siger hun.

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00