Signaturprojekter skal øge erfaringerne med kunstig intelligens i kommuner og regioner

Kommuner og regioner skal gennem 15 signaturprojekter afprøve kunstig intelligens inden for sundheds-, social- og beskæftigelsesområdet. Ifølge formand for Danske Regioner kan kunstig intelligens give bedre faglig behandling og frigøre varme hænder.

Formand for Danske Regioner, Stephanie Lose (V)
Formand for Danske Regioner, Stephanie Lose (V)Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Laura Hattens

Kunstig intelligens kan forbedre den offentlige service, men der er få erfaringer med teknologien i den offentlige sektor. Derfor er regeringen, KL og Danske Regioner i økonomiaftalerne for 2020 blevet enige om 15 signaturprojekter, der skal give erfaringer med kunstig intelligens i kommuner og regioner.

Formand for Danske Regioner, Stephanie Lose, ser frem til at følge de regionale projekter:

”Vi er glade for at kunne være med til at udvikle og afprøve projekterne. De bedste 'kunstige og intelligente løsninger' kan hjælpe fremtidens patienter. De vil kunne give bedre faglig behandling, samtidig med at de kan være med til at frigøre nogle af de varme hænder, vi har så hårdt brug for, til pleje og omsorg,” siger Stephanie Lose.

Dokumentation

De 15 signaturprojekter i regioner og kommuner 

Projekter i regionerne
Kunstig intelligens til hurtigere og bedre diagnostik af akutte patienter (Sygehus Lillebælt)

Kunstig intelligens til kvalitetsudvikling i almen praksis (MedCom)

Prædiktion af sygdomsforværring blandt KOL-patienter (Region Nord)

Realtidsprognoser og essentiel information til klinikere (Regionshospitalet Randers)

Kunstig intelligens til forebyggelse af sygelighed efter tarmkræftkirurgi (Region Sjællands Universitetshospital)

Kunstig intelligens til bedre tilrettelæggelse af behandlingsstrategi for kræftpatienter (Rigshospitalet)

Bedre diagnosticering af prostatacancer (Odense Universitetshospital)

Reduktion af stråledosis ved scanninger brugt i kræftbehandling (Rigshospitalet)


Projekter i kommunerne
Intelligent rehabilitering og målrettet tilbud til borgere (Aalborg Kommune)

Korrekt og ensartet sagsbehandling ved spørgsmål om sanktionering af ledige borgere (Frederiksberg Kommune)

Målrettede beskæftigelsesindsatser til ledige borgere (Odense Kommune)

Bedre match mellem ledige borgere og virksomheder (Københavns Kommune)

Intelligent fordeling og journalisering af mails kan give borgere hurtigere sagsbehandling (Norddjurs Kommune)

Kortere svartid på byggeansøgninger og hjælp til indsendelse af rette dokumenter (Københavns Kommune)

Borgere kan få hurtigere visitering af rengøringshjælp med ny teknologi (Esbjerg Kommune)


Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00