Unity vil være motoren bag den virtuelle verden

Det oprindeligt danske Unity har en meget stærk position inden for computerspil, men de næste trin i selskabets globale vækst handler om at bruge interaktiv tredimensionel computergrafik til alt muligt andet end spil. Men hvad er det egentlig, Unity laver?

Kortfilmen The Heretic blev skabt med Unitys game engine
Kortfilmen The Heretic blev skabt med Unitys game engine
Peter Hesseldahl

Computerspil er ikke kun for sjov. Spil har for længst overhalet filmindustrien på omsætning, men i de kommende år kan mange af de elementer, vi kender i spilverdenen, blive en del af den måde, vi generelt omgås digital information på i hverdagen. 

Interaktiv 3D-grafik og virtuelle verdener, som man træder ind i, styrer rundt i, handler og samarbejder i og undersøger, er helt naturlige for enhver, der er opvokset med at spille computerspil. I de kommende år vil den samme form for interaktion brede sig til byggebranchen, bilindustrien, undervisning, kirurgi, shopping og alle de utallige andre sammenhænge, hvor man kan have nytte af at møde digitale informationer på en mere intuitiv måde. 

Det perspektiv er en væsentlig del af forklaringen på, at Unity, der blev stiftet i en lejlighed på Nørrebro for 16 år siden, i dag har en markedsværdi på 170 milliarder kroner.

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00