Hold øjnene på borgerne, fyr de dårlige chefer og politikere, bland jer udenom: Her er de 28 råd til bedre ledelse

ANBEFALINGER: Regeringens ledelseskommission har fremlagt deres 28 anbefalinger til bedre ledelse, som skal gavne borgerne.

Innovationsminister Sophie Løhde (V) modtog tirsdag kommissionens anbefalinger. Nu indgår de i regeringens arbejde med den store sammenhængsreform for den offentlige sektor, som Løhde har varslet til efteråret.
Innovationsminister Sophie Løhde (V) modtog tirsdag kommissionens anbefalinger. Nu indgår de i regeringens arbejde med den store sammenhængsreform for den offentlige sektor, som Løhde har varslet til efteråret.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Kristine KorsgaardSine Riis Lund

Ledere i det offentlige skal fokusere mere på, hvordan deres arbejde og ledelse giver bedre behandling på sygehuset, en god hverdag for børnene i vuggestuen og tilfredse brugere af borgerservice – frem for kun at se på budgetter og vagtplaner.

Det er ét af de centrale råd fra regeringens Ledelseskommission, som tirsdag har givet sine 28 anbefalinger til, hvordan vi får bedre ledelse i det offentlige. 

Du finder dem alle 28 i boksen til højre.

Og herunder får du nogle af de vigtigste af kommissionens budskaber, som formand Allan Søgaard Larsen gav til innovationsminister Sophie Løhde (V) og de mange tilhørere ved dagens pressemøde.

Ledere skal fokusere på borgerne
Det er hørt før, at borgeren skal i centrum, erkendte kommissionformanden. Ikke desto mindre er det hovedbudskabet fra Ledelseskommissionen, at de offentlige ledere skal huske borgernes behov i alt, hvad de gør.

"Vores pointe er, at der skal komme noget ud af det. Det skal skabe værdi for borgeren. Det nytter ikke noget at lægge vagtplaner, så medarbejderne får de bedst mulige vagter. Det er ikke det, det handler om. Det, det handler om, er værdiskabelsen for borgerne og for samfundet," sagde Allan Søgaard Larsen.

Han har tidligere peget på, at det blandt andet handler om at måle på sine resultater, for eksempel hvor godt børnene trives, eller om socialt udsatte får gavn af den indsats, man giver dem.

Politikerne skal blande sig mindre
Ét af temaerne i kommissionens anbefalinger er, at politikerne skal give de offentlige ledere mere plads. De skal holde sig i skindet, når enkeltsager giver dem lyst til at indføre nye regler. I stedet skal de betragte sig som en slags bestyrelse, der nøjes med at sætte mål og retning for lederne i det offentlige.

Det er kommissionen "stærkt optaget af", betonede Allan Søgaard Larsen:

"Det, der virkelig er svært, er, hvis politikerne indirekte signalerer, at der ikke er tillid til ledelsen," sagde han og pegede på, at "det rum, den politiske ledelse stiller til rådighed for den offentlige leder, er ret afgørende."

Sophie Løhde tog budskaberne til sig:

"En af vejene til bedre offentlig ledelse er, at vi politikere lærer at styre os selv. Og det er sværere, end man skulle tro, skulle jeg hilse og sige," erkendte hun over for kommissionsmedlemmerne og publikum i salen.

Læs også

Væk fra et system med 42 overenskomster
Kommissionen anbefaler også at, overenskomstsystemet skal gøres enklere – for eksempel så den enkelte leder ikke skal forholde sig til så mange forskellige overenskomster blandt medarbejderne.

Allan Søgaard Larsen nævnte erfaringerne fra et andet kommissionsmedlem, nemlig Dorthe Gylling Crüger, som er topdirektør på Sygehus Lillebælt.

"Vi bad hende tælle det antal overenskomster, hun skal håndtere i sit arbejde, og hun nåede op på 42. Det er mange. Så det er et felt, hvor forenkling kunne have en interesse," sagde formanden. 

De høje chefer skal løsrive sig fra budgetstyring og være mere synlige
En række af anbefalingerne gælder specifikt for nogle af de højest placerede ledere: Forvaltningscheferne, som for eksempel er ledere for daginstitutionslederne, plejehjemslederne eller kontorcheferne i et ministerium.

De skal koncentrere sig mindre om at leve op til kravene højere oppe fra. I stedet skal de fokusere mere på at være synlige ledere for deres underordnede og på at få dem til at skabe resultater for borgerne, lød budskabet fra kommisionen. 

"Vores analyser viser, at forvaltningscheferne ofte kigger opad, og institutionslederne kigger nedad. Det er selvfølgelig karikeret, men det er her, der skal tages fat," sagde Allan Søgaard Larsen.

"Når vi har talt med ledere af daginstitutioner og så videre, så siger de: Vi føler os alene hjemme," forklarede han.

"Derfor siger vi, der er behov for, at forvaltningscheferne leder. Det er jo ikke ligegyldigt, hvad der foregår i vores institutioner. Den faglighed, der er hos pædagogerne og skolelærerne, skal udfoldes i bedst mulig udstrækning," sagde kommissionsformanden.

Ansæt flere ledere og fyr de ringeste
Den sidste del af kommissionens anbefalinger handler om selve lederens evner til at lede.

Her er nogle af forslagene, at der skal indgås nye aftaler om ledernes løn- og ansættelsesvilkår. At der skal være flere ledere, så den enkelte leder ikke har for mange under sig til at kunne være synlig for dem. Og at kulturen i det offentlige skal ændres, så man fyrer ledere og ansatte, hvis de er for dårlige til deres arbejde.

Kommissionen har været meget påvirket af ét af resultaterne i deres spørgeskemaundersøgelse, siger Allan Søgaard Larsen. Her siger omkring fire ud af ti ledere, at det ikke er en del af kulturen, at man afskediger dem, der ikke er gode nok.

"Hvis der er ledere, der ikke fungerer, så skal de gå i dialog omkring, om vi kan gøre dem bedre, om vi kan uddanne dem, om vi kan træne dem, og ultimativt efter en periode, hvis det ikke virker, så må man skifte ledelsen ud, så enkelt er det," siger Allan Søgaard til Altinget.

Dokumentation

Ledelseskommissionens 28 anbefalinger til bedre ledelse i det offentlige

Borgeren skal i centrum
1. De offentlige ledere skal sikre, at værdiskabelsen for borgere og samfundet er det centrale omdrejningspunkt for organisationen.

2. Offentlige ledere skal sikre, at borgerorienteringen er så stærk, at medarbejderne udlever det i det daglige arbejde.

3. Politikere og offentlige ledere på alle niveauer skal skabe klare og sammenhængende forløb på tværs af relevante enheder til gavn for borgerne.

4. De offentlige ledere skal tænke borgere og det omkringliggende samfund ind som aktive partnere i opgaveløsningen.

Politikerne skal have tillid til ledelse
5. Politikerne skal betragte sig selv som den offentlige sektors bestyrelse og være tydelige i at fastlægge mål og retning for den offentlige sektors virke til gavn for borgerne.

6. Politikerne skal være bevidste om, at forandring og innovation kræver ledelsesmæssig opbakning.

7. Politikerne skal anerkende, at ledelse ofte vil være et bedre instrument til at løse enkeltsager end nye regler og procedurer.

8. Politikerne skal have respekt for implementeringsopgaven og give den fornødne tid til gennemførelse af politiske beslutninger.

Samarbejdssystemet skal forenkles
9. De faglige organisationer skal bidrage til, at aftaler og dialog i samarbejdssystemet primært handler om at skabe værdi for borgerne. Vi foreslår et serviceeftersyn af MED-systemet med det sigte.

10. De faglige organisationer skal bidrage til at modernisere og forenkle overenskomster og arbejdstidsregler for dermed at muliggøre en lokalt forankret, tværfaglig, fleksibel og effektiv tilrettelæggelse af arbejdet til gavn for borgerne.

Forvaltningscheferne skal lede driften og udviklingen af driften
11. Topledere og ledere af ledere skal sikre en løbende dialog om driftsnære resultater for borgerne, og de skal styrke ledelse rettet mod driften og faglighederne.

12. Ledere af fagprofessionelle skal i dialog med medarbejderne udøve faglig ledelse baseret på evidens.

13. Ledere af medarbejdere skal styrke deres ledelseskraft på basis af lokale, relevante, kvantitative og kvalitative data om effekten af kerneopgaven.

14. Topledere og ledere af ledere skal afstå fra detaljeret styring, for eksempel via dokumentations- og proceskrav, for at styrke ledelsesrummet. Der skal være fokus på resultater.

Ledere skal sætte retning
15. Alle offentlige ledere skal først og fremmest have en stærk lederidentitet. Lederidentiteten kan kombineres med en faglig indsigt, men ledelsesarbejdet er det afgørende.

16. Den rolle og det ansvar, som de offentlige ledere har, skal betones stærkere. Det kan opnås ved, at arbejdsmarkedets parter indgår nye aftaler om ledernes løn- og ansættelsesvilkår.

17. Alle offentlige ledere skal kunne sætte meningsfuld retning via en klar vision for deres organisation. Hvis ikke du vil og kan det, skal du ikke være leder.

18. At sprede og forankre værdierne er blandt lederens allervigtigste opgaver. Det konkrete arbejde med værdier skal være omdrejningspunktet både i at motivere medarbejderne og i styringsdialogen med egen leder.

19. Offentlige ledere skal være synlige indadtil og udadtil. Indadtil for medarbejdere gennem nærvær og tilstedeværelse. Udadtil for borgere og interessenter ved at være tilgængelig og opsøgende.

20. Offentlige ledere skal være i kontakt med det, de leder. Mange steder er ledelsesspændet alt for stort og skal gøres mindre ved at indsætte flere ledere eller arbejde med organiseringen på andre måder.

Ledere skal sætte holdet
21. Politikerne skal ansætte den øverste administrative chef, som får ansvaret for at sætte sit eget hold.

22. Rekrutteringsprocessen skal være professionel med små ansættelsesudvalg.

23. Ledere og medarbejdere, der ikke kan bringes til at præstere tilfredsstillende, skal afskediges.

Ledere skal udvikle sig
24. Der skal gennemføres en dyberegående analyse af indhold, metode og læringseffekt på de formelle, offentlige lederuddannelser.

25. De formelle lederuddannelser skal styrke udviklingen af ledernes personlige praksis og træne ledernes evne til at gribe ind – også når det er svært.

26. Al ledelsesudvikling skal med udgangspunkt i konkrete organisatoriske målsætninger kombinere viden, refleksion og handling. Ledelsesudvikling skal ikke gives som et personalegode.

27. Topledere og ledere af ledere skal gøre en særlig indsats for at udvikle lederidentiteten hos kommende og nye ledere.

28. Offentlige ledere skal tydeliggøre, hvordan de baseret på organisationens ledelsesgrundlag selv bedriver god ledelse, hvordan de oversætter organisationens strategi, og hvilke personlige værdier deres ledelse bygger på.

Find hele kommissionens rapport her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Allan Søgaard Larsen

Medejer, Duos, medstifter, LøkkeFonden, formand, Welfare Tech, fhv. koncernchef, Falck
cand.mag. (Aarhus Uni. 1981)

Sophie Løhde

Indenrigs- og sundhedsminister, MF (V)
HA (kom.) (CBS 2007)

0:000:00