Civilstyrelsen kritiseres for træg sagsbehandling

ROD: Langsommelighed og rod i sagsgangen præger sagsbehandlingen i Civilstyrelsen, kritiserer fonde og organisationer. Udflytningen til Viborg har markant øget ventetiden på styrelsens svar.

Lang ventetid og dokumenter, der bliver væk, har præget den erfaring, som Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed har haft med Civilstyrelsen de seneste fem år.
Lang ventetid og dokumenter, der bliver væk, har præget den erfaring, som Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed har haft med Civilstyrelsen de seneste fem år.Foto: Colourbox
Sine Riis Lund

I et system, hvor de fuldmægtige rokerer så meget, ligger den faglige hukommelse hos de chefer og souschefer, som alle sammen er udskiftet. Så det er klart, at vi er i en svær periode lige nu.

Nina Koch
Direktør, Civilstyrelsen

Vi må bare konstatere, at Civilstyrelsen er ekstremt langsomme og ekstremt konservative i sin tilgang.

Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark

Lange sagsbehandlingstider. Ansøgninger, der bliver væk. Og simple svar, der trækker ud i månedsvis.

Organisationer og fonde oplever et særdeles trægt samarbejde med Civilstyrelsen, der blandt andet står for at regulere og kontrollere private fonde.

Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed har de seneste fem år haft flere sager, hvor de har været i berøring med Civilstyrelsen.

Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00