Debat

Elbiler: Klimaet venter på en grønnere firmabilskat

DEBAT: Firmabilskatten giver for nuværende intet økonomisk incitament til at købe klimavenligere biler. Skal transportsektoren leve op til EU-målene, er det et oplagt sted at starte, mener Dansk Elbil Alliance.

Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Firmabilskatten i Danmark er skruet sådan sammen, at det aldrig kan betale sig for medarbejderen at vælge en bil, der kører længere på en liter benzin, hvis det betyder, at bilen koster mere.

Man skal vælge en bil med masser af ekstraudstyr, men gerne spare på benzinøkonomien – vælg aldrig ”ecoline” eller ”bluemotion”, hvis det koster ekstra.

Firmabilskatten beregnes efter bilens pris, mens benzin og diesel normalt betales af virksomheden, så besparelsen ved bedre brændstoføkonomi ser medarbejderen aldrig.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Styrk omstillingen med grøn skat
Det er brandærgerligt for klimaet, men forhåbentlig kommer Konservative igennem med deres finanslovsforslag om en grønnere firmabilskat.

Netop blandt de lidt større biler, som ofte benyttes som firmabil, lanceres der flere og flere elbiler med længere rækkevidde og opladningshybridbiler, som både kan køre på el og på benzin.

Firmabilskatten beregnes efter bilens pris, mens benzin og diesel normalt betales af virksomheden, så besparelsen ved bedre brændstoføkonomi ser medarbejderen aldrig.

Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Det betyder, at bilerne bliver lidt dyrere, når der både skal være en benzinmotor og en elmotor eller et stort batteri.

Til gengæld kører opladningshybridbiler meget længere på en liter benzin, og de fleste medarbejdere vil kunne pendle til og fra arbejde alene på el, mens de længere ture kan ske med en blanding af el og benzin.

Udskiftes en dieselbil, der kører 23 km/l og 40.000 kilometer om året, med en opladningshybridbil, der kører 62 km/l benzin, reduceres CO2-udledningen med op til 3,5 tons om året – selv når man medregner CO2-udledningen fra elforbruget i opladningshybridbilen.

Omstillingen fra benzin- og dieselbiler til hybrid- og elbiler vil desuden have en positiv effekt på den danske opfyldelse af EU-målsætningen om 10 procent vedvarende energi i transportsektoren i 2020.

Vores nabolande er langt foran
Når det er vigtigt at gøre en særlig indsats for at gøre firmabiler grønnere, så er det, fordi firmabiler typisk kører mange flere kilometer end andre biler. Tager man et kig på FDM’s ”Firmabil indikator”, ser man, at man typisk skal køre 30-40.000 kilometer om året, før det kan betale sig skattemæssigt at have en firmabil.

Det er langt mere, end en gennemsnitlig bilejer kører på et år.

Derfor har lande som Sverige, Tyskland, Frankrig og ikke mindst Holland særlige tilskyndelser til at vælge opladningshybridbiler eller elbiler som firmabil.

I Holland betalte man sidste år indkomstskat af 7 procent af en firmabils værdi, hvis den udleder mindre end 50 gram CO2 per kilometer, og 4 procent, hvis bilen udleder 0 gram CO2 per kilometer – typisk en ren elbil. For normale fossile biler betales der i Holland skat af 21-25 procent af bilernes værdi.

I Danmark betales der tilsvarende indkomstskat af 20-25 procent af bilernes værdi.  

Den hollandske model resulterede i, at næsten hver tiende bil,er der blev solgt i Holland i 2015, var en elbil eller opladningshybridbil.

I Danmark var det kun 1 ud af 50 nyregistrerede bil, der var en elbil eller opladningshybrid, selv med afgiftsfritagelse for elbiler i 2015. I år er firmabilskatten i Holland hævet til 15 procent for opladningshybridbiler, og salget af el- og opladningshybridbiler er faldet til omkring 2,4 procent. Et niveau, som i Danmark ville være ny rekord.

Et grønt og billigt tiltag
Danmark bør gøre noget særligt for, at firmabilerne bliver grønnere. Det er biler, som kører langt, og potentialet for CO2-besparelser er derfor stort. Og så er det billigt.

Skatteministeriet har beregnet, at Konservatives forslag om 15 procent firmabilskat for opladningshybridbiler og 10 procent for elbiler kun koster 15 mio. kr. i 2017.

Det er bare med at komme i gang.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00