Debat

Dansk Elbil Alliance: Sådan genstarter vi elbilsalget

DEBAT: Onsdag skal politikerne evaluere sidste års elbilsaftale. Aftalen har haft store negative konsekvenser for salget af elbiler, skriver Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance. Hvis politikerne for alvor vil have gang i elbilsalget igen, så skal der hjælp til, lyder det.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Elbilsalget i Danmark kører i krybesporet, efter vi som det første land i verden indførte registreringsafgift på elbiler. Hvis afgiften hæves igen til nytår, risikerer vi, at salget går helt i stå.

I morgen, den 14. december, mødes skatteministeren med Socialdemokraterne og de Radikale for at evaluere effekten af aftalen fra sidste oktober, der indfaser afgifter på elbiler.

Elbilsalget er faldet markant
For Dansk Elbil Alliance er der ingen tvivl om, hvad konklusionen bør være: Afgifterne kom for tidligt, og i hele 2016 har elbilsalget kørt i krybesporet, sammenlignet med tidligere år. Hvis registreringsafgiften hæves igen til nytår, som loven p.t. siger, vil elbilsalget gå helt i stå. Det viser erfaringerne fra i år.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

I de første 11 måneder af 2016 blev der solgt 958 elbiler. Det lyder ikke af meget, men faktisk kunne det meget let have været langt lavere. For mere end halvdelen af bilerne er købt af den nystarterede bybilsordning Green Mobility og af biludlejningsselskabet Avis. Private kunder har kun købt 107 nye elbiler. 

Forventningen i oktober 2015, da aftalen om afgifter på elbiler blev indgået, var, at der ville blive solgt 1.800 elbiler i 2016 og 3.100 elbiler i 2017. Det er de forventninger til salg, som industrien har forholdt sig til i forhold til investeringer i ladeinfrastruktur mv. 

Elbilsalget i Danmark kører i krybesporet, efter vi som det første land i verden indførte registreringsafgift på elbiler. Hvis afgiften hæves igen til nytår, risikerer vi, at salget går helt i stå.

Lærke Flader
Dansk Elbil Alliance

Der er samtidig allerede afsat finansiering til de lavere afgifter for elbilerne. Og da der slet ikke er solgt så mange elbiler som forventet, er der ubrugte midler tilbage i oktoberaftalen fra sidste år.

Udskyd indfasningen af afgifter
Derfor er Dansk Elbil Alliance enige med Socialdemokraterne og de Radikale i, at den finansiering, man allerede nu kan se, ikke vil blive brugt med de gældende regler, bruges til at udskyde indfasningen af elbilafgifter, til der igen er kommet gang i elbilsalget. 

I første omgang kan man udskyde stigningen i afgifterne indtil måltallet for 2016 og 2017 er nået, det vil sige ca. 5.000 elbiler: Altså lade afgiftsindfasningen komme an på den økonomiske forventning frem for salget i et bestemt år.

Men hvis der for alvor skal gang i elbilsalget igen, så skal der mere til. 

Salget skal have hjælp til at komme i gang
For det første kan man give elbiler et tilskud på samme måde, som man kender det fra mange andre lande. Et tilskud på eksempelvis 40.000 kr. betyder, at biler i VW Golf-størrelsen kom ned i en pris, der er sammenlignelig med benzin- og dieselbiler i samme størrelse.

For det andet kan man gøre firmabilskatten afhængig af bilernes CO2-udledning, så en opladningshybridbil eller elbil får et lavere skattegrundlag end en benzin- eller dieselbil. Det har man gjort i Holland, Sverige, Norge og mange andre lande. Firmabiler kører ofte mange kilometer om året, og derfor giver det en stor CO2-besparelse, når firmabiler bliver grønnere.

For det tredje kan man forlænge fritagelsen for elafgift på el til elbiler indtil 2019. Elafgiften er 91 øre per kilowatt-time i 2017 – plus moms. Det svarer til, at afgiften på en liter diesel var 9 kr. og ikke de 2,7 kr., vi betaler i dag. Elbiler er lidt dyrere end benzin- og dieselbiler, men de kan tjene forskellen hjem fordi de er billigere at køre i. Det kræver dog, at afgiften på el til elbiler ikke er højere end afgiften på diesel.

Socialdemokraterne og de Radikale har allerede nu meldt ud, at de vil udskyde indfasningen af afgifter på elbiler. Dermed er det nu op til skatteminister Karsten Lauritzen, om elbilerne skal have fordoblet afgifterne til næste år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00