Clean: Vi skal handle mere, end vi taler

DEBAT: Danmark er et attraktivt udstillingsvindue for den grønne omstilling, men desværre går de store ordrer på grønne løsninger for ofte til konkurrenter i udlandet. Det skal et gearskifte, der sætter samarbejde i højsædet, ændre på, skriver Carsten Orth Gaarn-Larsen. 

Af Carsten Orth Gaarn-Larsen
CEO hos Clean - Danmarks grønne energi- og miljøklynge

I maj dannede København og Malmø rammen om Nordic Clean Energy Week, som skal accelerere verdens omstilling til vedvarende energi.

Deltagerne var beslutningstagere, ministre, virksomheder, investorer, forskere og eksperter inden for energiområdet. Gennem hele ugen var der fokus på, hvordan vi globalt kan samarbejde, inspirere og gribe til handling.

Initiativer som Nordic Clean Energy Week er vigtige platforme for, at danske virksomheder når ud til verden med bæredygtige energiløsninger. Men eksporten starter hverken ved Nordic Clean Energy Week, nye rammevilkår eller en ny energipolitik.

Den starter og sker stadigvæk ude hos den enkelte virksomhed, og her er vi stadigvæk for dårlige til at indfri det store eksportpotentiale – og vi er ved at have travlt.

460 milliarder i 2035
Danske cleantech-virksomheder har ikke tid til at vente på politikerne og nye rammevilkår, hvis det store potentiale skal indfries.

Skal eksporten ud over rampen, kræver det en ny måde, hvorpå vi tænker og arbejder med salg til udlandet.

For langt mere kan omsættes til eksport og arbejdspladser, hvis de store ambitioner og visioner – både blandt politiske og kommercielle aktører – omsættes til reel viden, netværk og projektsamarbejder, der forener bæredygtige og økonomiske interesser, og omsætter grøn omstilling til sorte tal på bundlinjen.

Ifølge tal fra Damvad Analytics kan Danmarks samlede grønne omsætning potentielt overstige 460 milliarder kroner i 2035, hvis de mest ambitiøse scenarier for udviklingen i den globale efterspørgsel efter grønne løsninger bliver opfyldt.

En stor del af disse milliarder kan hentes, hvis danske virksomheder begynder at arbejde med eksport på en helt anden og mere proaktiv facon.

Telefonen ringer ikke med milliardordren
Vi skal kort sagt handle mere, end vi taler. Vi skal videre fra den løse dialog og de gode intentioner, der ofte ikke fører videre end erfaringsudveksling, inspiration og bytte af visitkort.

På vores egen hjemmebane arbejder vi på højtryk med at gøre den grønne omstilling til virkelighed.

Cleans bidrag er blandt andet at formidle og drive projekter og partnerskaber. Sætte store såvel som små virksomheder i kontakt med universiteter og offentlige aktører – og skabe projekter, der flytter noget. Det skaber ikke blot mere innovative løsninger herhjemme – det skaber også et afsæt for at komme ud i verden og skabe en forskel.

Det økonomiske potentiale er enormt, og forudsætningerne er allerede til stede. I dag vælter det eksempelvis ind med mere end 14.000 organisationer og delegerede til Danmark, som kommer for at se på vores grønne løsninger.

De danske virksomheder er fantastiske til at vise rundt og komme med den gode fortælling.

Men efterfølgende tager delegationen hjem, og virksomhederne venter spændt ved computeren og telefonen på, at den helt store ordre tikker ind. Det gør den desværre sjældent, og andre – ofte mere aggressive udenlandske aktører - vinder opgaven og den store pose penge.

Søg de reelle partnerskaber
Danmarks grønne eksport kræver derfor et gearskifte, hvis vi fortsat skal være i stand til at bibeholde og omsætte vores teknologiske førerposition til direkte salg af grønne løsninger.

Det kan ske ved at bringe de rette aktører og personer sammen i projekt- og eksportsamarbejder, som kan levere på den internationale efterspørgsel af energi- og miljøløsninger. Løsninger, som ganske vist indeholder danske komponenter, men som fordrer andet og mere end komponentsalg drevet af den enkelte virksomhed.

Efter nogle års fokuseret indsats begynder vi nu at have succes med dette hos Clean, men det kræver, at de danske virksomheder går seriøst ind i partnerskaberne – og at man har det lange perspektiv.

Noget, mange virksomheder har det svært ved, da de ofte fokuserer på egen forretning og kortsigtede salgsmål og derfor forsøger at klare tingene selv.

I jagten på de hurtige gevinster snubler alt for mange aktører over hinanden for at ”hjælpe” virksomhederne, men når det kommer til interessen for de større løsninger, er opfølgningen for dårlig, og i sidste ende koster dette både virksomheder og Danmark milliarder af kroner.

Søg derfor de reelle eksportpartnerskaber, kære danske virksomheder. Kun herved kan vi gøre brug af hinandens kompetencer og sikre de bedst mulige eksportmuligheder og milliardindtægter til Danmark.

I Clean er vi klar til at gøre vores til at realisere potentialet.

Forrige artikel Dansk Miljøteknologi: EU-målsætning er vital i kampen mod fossile brændsler Dansk Miljøteknologi: EU-målsætning er vital i kampen mod fossile brændsler Næste artikel Pia Olsen Dyhr: Grønne virksomheder trives med krav, ikke skyklapper Pia Olsen Dyhr: Grønne virksomheder trives med krav, ikke skyklapper
Regeringen vil gerne tælle private midler med i klimafinansieringen

Regeringen vil gerne tælle private midler med i klimafinansieringen

COP24: Reglerne skal være klare, men private midler skal tælle med i klimafinansieringen til ulandene, siger udviklingsminister Ulla Tørnæs (V). Bare det ikke er talgymnastik, lyder det fra ngo i Katowice, hvor forhandlingerne mellem rige og fattige lande spidser til.