Flertal vil ikke betale mere for flybilletten for klimaets skyld

MÅLING: Knap hver tredje dansker synes, det er en god idé at lægge afgifter på flyrejser for at begrænse CO2-udledningen, viser ny meningsmåling.

Fredag havde Københavns lufthavn Kastrup den travleste dag nogensinde med 110.000 rejsende. I de kommende uger vil yderligere tusindvis af danskere sætte sig ind i et fly for at drage på ferie, og bag sig efterlader de et solidt CO2-udslip.

Men de fleste er tilsyneladende så tilfredse med det lave prisniveau for flybilletterne i dag, at de ikke ser nogen grund til at lægge afgifter på klimabelastningen fra flytrafik.

Det fremgår af en ny måling udført af Norstat for Altinget og Jyllands-Posten.

Her siger 53 procent af de adspurgte, at det er en dårlig idé at lægge afgifter på flyrejser, mens 31 procent synes, det er en god idé. 16 procent svarer ’ved ikke’.

Nej til den svenske model
Som Altinget beskrev mandag, anbefaler fremtrædende eksperter ellers politikerne at arbejde for at gøre det dyrere at flyve. Flytrafikken stiger voldsomt, rejseformen er den absolut mest klimabelastende, og samtidig skiller flytransport sig ud fra blandt andet biler og tog ved, at der er ikke er nogen afgift på brændstoffet.

Derfor vil det være en god idé at arbejde for afgifter på CO2-udledningen fra fly, der letter fra eller lander i Europa, siger eksperterne samstemmende.

I vores naboland Sverige har man per 1. april indført en national afgift på fly, der letter fra Sverige. Her er der tre takster, afhængig af om man skal flyve indenrigs, udenlands på op til 6.000 kilometer eller udenlands mere end 6.000 kilometer.

Men den snævre, nationale model tror de danske eksperter ikke på.

”Så flytter trafikken bare til nabolandene,” siger blandt andre medlem af Klimarådet Niels Buus Kristensen.

Mange røde vælgere klar til afgifter
I målingen fra Norstat er der markante forskelle i holdningen til dyrere flybilletter, når man samtidig ser på svarpersonernes politiske tilhørsforhold. Her er antallet af svarpersoner små, så mønstrene skal tages med et stort gran salt, men der er en tydelig tendens til, at de røde vælgere er større tilhængere af afgifter end de blå.

Blandt SF’s og Enhedslistens vælgere er et stort flertal klar til afgifter, mens Radikales og Alternativets vælgere er delt i to lige store grupper. Blandt dem, der stemmer på regeringspartierne, går højst hver femte ind for afgifter for klimaets skyld.

Deler man folk op efter uddannelsesniveau, er der kun blandt dem med en lang videregående uddannelse tendens til at gå ind for dyrere flyrejser. Til gengæld ser svarpersonernes husstandsindkomst ikke ud til at betyde noget for deres svar.

I artiklen herunder kan du se politikernes argumenter for, hvorfor de – i tråd med befolkningens ønsker – ikke har tænkt sig at følge eksperternes anbefaling om afgifter på flytransport.

Forrige artikel Overblik: Den politiske kalender for resten af 2018 Overblik: Den politiske kalender for resten af 2018 Næste artikel Overblik: Kom godt i gang efter sommerferien! Overblik: Kom godt i gang efter sommerferien!
Med trusler skal klimalov bygges

Med trusler skal klimalov bygges

NYHEDSANALYSE: Det fremstår ofte som et teknisk problem at nå klimamålet om 70 procents reduktion af drivhusgasserne i 2030. De seneste dages trusler om at vælte klimaministeren og regeringen vidner om, at det i lige så høj grad bliver et politisk problem.