Barfoed: Reduktionsmål for transporten må vente
Anders Jerking
RedaktionschefI Miljøministeriet og i Klimaministeriet ønsker man ikke at udtale sig om den nye målsætning. I stedet henviser man til transportminister Lars Barfoed (K).
Lars Barfoed, hvorfor er målsætningen om at transportens CO2-udslip skal reduceres med 25 procent ikke med i regeringens nye bæredygtigheds-strategi?
"Det fremgår tydeligt af vores regeringsudspil om bæredygtig transport og i trafikaftalen fra januar, at vi satser på at reducere CO2-udslippet fra trafikken markant i de kommende år. Vi har taget en lang række tiltag, men vi har ikke sat en bestemt procentsats på."
Hvorfor ikke?
Det var en mere rund målsætning, man fremlagde dengang. Nu nærmer vi os klimahandlingsplanen, og så vil vi hellere vente med at sætte procenter på
Lars Barfoed
Transportminister (K)
"Det er der en god grund til, og det er, at der på et tidspunkt skal laves en samlet klimahandlingsplan, hvor vi skal blive mere konkrete på de ikke-kvote-belagte områder, men der er det jo alles interesse, at vi reducerer der, hvor vi kan gøre det billigst muligt. Vi har behov for at få en samlet kortlægning af omkostningerne for reduktion af CO2 på de enkelte ikke-kvote-belagte områder, inden vi bestemmer, hvor der skal reduceres. Det er derfor, at vi holder os tilbage."
Målsætningen fremgik både i 2002 og 2007, men ikke i jeres nye plan. Betyder det, at de 25 procent ikke længere er målsætningen?
"Det var en mere rund målsætning, man fremlagde dengang. Nu nærmer vi os klimahandlingsplanen, og så vil vi hellere vente med at sætte procenter på."
Så de 25 procent er ikke et mål, I regner med længere?
"Altså, det var et rundt mål, og det er et godt mål at stræbe efter, men når vi skal blive mere skarpe på det, kommer det an på, hvor meget vi kan nedbringe med i de andre sektorer, og til hvilken pris og så er det det, som afgør, hvordan vi vægter mellem de forskellige sektorer."