Vismænd: Rabat på plug-in-hybrider skal fjernes "så hurtigt som muligt"

Politikerne bør stoppe med at give afgiftsfordele til plug-in-hybrid-modeller, skriver Vismændene i ny rapport. Man lokker danskerne til at købe biler, der ikke hører til i fremtidens bilpark, lyder pointen.

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Afgiftsrabatten på de utroligt populære plug-in hybrider bør afskaffes.

Sådan lyder anbefalingen fra De Økonomiske Råd, Vismændene, der i en ny rapport om den danske bilbeskatning føler sig alt andet end sikre på, at hybriderne lever op til de rabatudløsende klimaløfter, som producenterne giver.

Man lokker med afgiftsfritagelsen danskerne til at købe nogle biler, som vi faktisk ikke ønsker som en del af fremtidens bilpark

Lars Gårn Hansen
Miljøøkonomisk vismand

"Pointen er, at hybridbiler ikker er en betydelig fordel CO2-mæssigt. Det står efterhånden ret klart. EU er også på vej til at fratage dem betegnelsen 'grønne biler’," siger professor og miljøøkonomisk vismand, Lars Gårn Hansen.

Vismændene henviser i rapporten til nye studier fra blandt andet Transport & Environment, der peger på, at plug-in-hybridbiler ofte overskrider den maksimale grænse på 50 gram CO2 per kørt kilometer, der som følge af sidste års vejtransportaftale udløser en klækkelig rabat på plug-in-hybrider.

Dertil kommer, at Europa-Kommissionen har besluttet, at plug-in-hybrider fra 2026 ikke længere skal betegnes som "grønne biler". 

Det får Vismændene til at konkludere, at plug-in-hybrider ”potentielt ikke er mere grønne end andre konventionelle biler.”

Derfor bør staten ikke tilskynde til investere i den biltype, mener Vismændene.

”Man lokker med afgiftsfritagelsen danskerne til at købe nogle biler, som vi faktisk ikke ønsker som en del af fremtidens bilpark," siger Lars Gårn Hansen.









0:000:00