Aktører genkender ikke kritik af Energisparerådet

STOP: Energisparerådet har levet op til sit formål, mener flere aktører, som ikke kan genkende det billede, ministeren tegner for at nedlægge rådet. DI ser til gengæld fordele i en ny tilgang til arbejdet med energibesparelser.

Ikke alle aktører genkender energiminister Lars Chr. Lilleholts (V) billede af Energisparerådet.
Ikke alle aktører genkender energiminister Lars Chr. Lilleholts (V) billede af Energisparerådet.Foto: Sophia Juliane Lydolph / Scanpix
Morten Øyen

Flere aktører kritiserer nu regeringens beslutning om at nedlægge Energisparerådet.

Fakta
Energisparerådet

Klima- og energiminister Lykke Friis (V) nedsatte i efteråret 2010 det uafhængige, rådgivende Energispareråd. Dette skete som led i den nye organisering af energispareindsatsen, som blev vedtaget af Folketinget i december 2009. Loven trådte i kraft den 1. marts 2010.

Energisparerådet skal rådgive energi-, forsynings- og klimaministeren og Energistyrelsen i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede besparelsesindsats. Herunder skal rådet medvirke til en optimal koordinering af energispareindsatsen.

I henhold til kommissoriet for Energisparerådet skal rådet bestå af en formand og omkring 15-20 medlemmer. Op til 5 medlemmer vil være sagkyndige med viden om energibesparelser, markedsintroduktion, m.v. Interesseorganisationer og øvrige aktører med betydning for energispareområdet vil få mulighed for at indstille medlemmer til rådet.

Som led i at Energisparerådet skal medvirke til at styrke energispareindsatsen  kan rådet på eget initiativ komme med forslag til nye energispareinitiativer til energi-, forsynings- og klimaministeren.Energisparerådet afholder årligt 3 møder. Energistyrelsen er sekretariat for Energisparerådet.

Kilde: Energistyrelsen

Ifølge ministeren har rådet ikke levet tilstrækkeligt op til sit formål om rådgivning af ministeren og Energistyrelsen. Men det er ikke erfaringen hos alle, fremgår det af høringssvarene til lovforslaget.

”Vi kan ikke genkende det billede. Dansk Byggeri har oplevet møderne i rådet som konstruktive og med høj kvalitet af de input, som rådet har givet Energistyrelsen og dermed ministeren,” skriver Dansk Byggeris direktør Michael H. Nielsen.

Han forstår ikke ministerens begrundelse for at nedlægge Energisparerådet, og antager i høringssvaret, at det ”er politisk begrundet snarere end begrundet i rådets virke”.

Der skal jo to sider til at skabe en effektiv rådgivning – en afsenderside og en modtagerside.

Søren Dyck-Madsen
Energimedarbejder, Det Økologiske Råd

Uheldig proces
Samme kritik kan læses i Det Økologiske Råds høringssvar.

Miljøorganisationen kritiserer ministeren for at politisere spørgsmålet og for ikke at have inddraget og informeret Energisparerådet tilstrækkeligt om sin hensigt.

”Den gennemførte proces i forbindelse med nedlæggelsen af Energisparerådet har efter vores opfattelse været meget uheldig og har vanskeliggjort, at der blev fundet en pragmatisk løsning, der kunne skabes bred opbakning til,” skriver Søren Dyck-Madsen fra Det Økologiske Råd.

Rådgivning skal også modtages
Ministeren begrunder ønsket om at nedlægge Energisparerådet med, at der sjældent har været enighed blandt rådets medlemmer om anbefalingerne. Men det står der heller ikke i kommissoriet for Energisparerådet, at der nødvendigvis skal, noterer Det Økologiske Råd.

”Rådgivning i (mere eller oftest mindre) uenighed er også rådgivning – og vil trods alt være mere pragmatisk og bredere anvendelig rådgivning end, hvis hver part bare skulle svare for sig selv,” skriver Søren Dyck-Madsen.

0:000:00