Aktører om regeringens klimaplan: Højt ambitionsniveau, åbenlys mangel og brug for hurtig handling

REAKTIONER: Regeringens klimaudspil bliver modtaget vidt forskelligt, alt efter hvem i energibranchen man spørger. Altinget giver et overblik over nogle af dagens reaktioner.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Tirsdag formiddag præsenterede regeringen udspillet ”Sammen om en grønnere fremtid”, som skal være med til at forbedre klimaet og mindske luftforureningen i Danmark.

Udspillet indeholder en blandet buket på 38 forslag, der rækker vidt.

Blandt aktørerne på energiområdet er der delte meninger om udspillet.

Altinget giver et overblik.

I den danske industri er der hovedsageligt ros til den danske regering. DI mener, udspillet kan bringe Danmark i "overhalingsbanen", når det gælder den grønne omstilling af transportsektoren. Her støtter man regeringens målsætning om at udfase biler, som udelukkende kører på benzin og diesel. Men DI opfordrer til, at der også kommer initiativer, som kan indfri klimagevinster ved at gøre vores bygninger mere energieffektive.

"Med dette udspil viser Danmark lederskab i de internationale klimaforhandlinger, og planen sikrer, at Danmark opfylder sin klimaforpligtelse i forhold til EU. Samtidig får vi taget hul på den grønne omstilling af transportsektoren. Der vil ske en spændende teknologisk udvikling i de kommende år, og nu bliver vi en del af den udvikling. Det er også et signal til vores europæiske samarbejdspartnere. Vi skal have EU med for at få løst denne store opgave," siger Tine Roed, direktør i DI.

Drivkraft Danmark, som repræsenterer 99 procent af energiforsyningen til transportsektoren, glæder sig over, at regeringen lægger op til, at biobrændstoffer og andre VE-brændstoffer skal spille en større rolle for transportens grønne omstilling.

I stedet for forbud og tilskud til enkeltteknologier mener vi, at der bør opstilles teknologineutrale krav til emissioner, som teknologierne kan konkurrere med hinanden om at opnå bedst, billigst og smartest. Det er brændstoffet og ikke bilen, som er udfordringen her! Vi må for alt i verden undgå, at der lukkes ned for udvikling af de teknologier, der netop kan blive værdifulde løsninger i omstillingen af transporten. Samtidig skal vi se udfordringen i et europæisk perspektiv og søge europæiske løsninger, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte, og tilføjer:

"Det er positivt, at regeringen vil nedsætte en transportkommission. Som repræsentant for en branche, der står for 99 procent af energiforsyningen til transporten, ønsker Drivkraft Danmark at bidrage til dette arbejde. Det er vigtigt, at en transportkommission også bibringes praktisk indsigt i transportens energiforsyning."

0:000:00