Bilkommission holder road pricing ud i strakt arm

VEJAFGIFT: Elbil-kommissionen vil i første omgang kun anbefale vejafgifter til den tunge transport, da et road pricing-system for personbilerne er en "vanskelig og uprøvet" opgave. Regeringens støttepartier vil dog sætte hurtigere skub i udviklingen, end kommissionen anbefaler.

Ingeniører mener, at teknologien er parat til at udvikle gps-styret kørselsafgift for personbiler i Danmark.
Ingeniører mener, at teknologien er parat til at udvikle gps-styret kørselsafgift for personbiler i Danmark.Foto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Der er alt for store risici forbundet med at indføre road pricing for personbiler på nuværende tidspunkt.

Det slår elbil-kommissionen fast i sine anbefalinger, der blev præsenteret mandag middag.

Kommissionen anbefaler, at der kun indkræves kørselspenge for den tunge transport fra 2025, mens privatbilismen i første omgang slipper for at betale vejafgifter. 

"Det er en vigtig milepæl, at vi nu foreslår det indført for lastbiler. Når man har kørt med det i nogle år, synes jeg, at det er et godt tidspunkt at overveje, om man kan udbrede det," siger kommissionens formand Anders Eldrup på pressemødet mandag morgen.

Vi har teknologien, der rent faktisk kan håndtere denne her opgave. Selvfølgelig er IT-løsningen ikke på plads, så vi kan indføre det i morgen. Men jeg anser det ikke som specielt vanskeligt

Thomas Damkjær Petersen
Formand i IDA

"Trædesten"
I anbefaleringer lægges der såkaldte "trædesten" til, at persontrafikken senere hen kan blive omfattet.

En af årsagerne til at vente med persontrafikken er, at man ikke i andre lande har erfaring med en sådan ordning, samt at opgaven vil kræve vanskelige digitale løsninger.

"Ingen lande er sprunget ud på det dybe vand og har indført roadpricing i fuldt gps-styret system. Vi har ikke altid de bedste erfaringer med at indføre store IT-systemer, så vi synes måske, at nogle andre lande kunne øve sig på det, så vi senere kan høste på deres erfaringer," siger Anders Eldrup.

Ingeniører: Vi kan løfte opgaven
Men den forklaring giver man ikke meget for i ingeniørforeningen IDA, der gerne ser en omlægning af afgifterne fra registrerings- og vægtafgifter til kørselsafgifter ske hurtigst muligt.

”Vi har teknologien, der rent faktisk kan håndtere denne her opgave. Selvfølgelig er IT-løsningen ikke på plads, så vi kan indføre det i morgen. Men jeg anser det ikke som specielt vanskeligt," siger formand i IDA, Thomas Damkjær Petersen.

Dokumentation

Det siger kommissionen om road pricing

Kilometerbaserede vejafgifter for tung transport fra 2025. Det foreslås at indføre kilometerbaserede vejafgifter for den tunge transport til afløsning af den nuværende vignetordning. Den nye ordning vurderes mulig at implementere fra omkring 2025 og forventes at indbringe et årligt merprovenu på ca. 1 mia. kr.

”Trædesten” til kilometerbaserede vejafgifter for personbiler. Kommissionen har vurderet mulighederne for generelt at indføre kilometerbaserede vejafgifter for personbiler, men finder, at de projektmæssige risici på nuværende tidspunkt er for store. Intet land har endnu indført sådan en afgiftsordning i fuld skala for personbiler. Kommissionens afgiftsforslag er dog udformet, således at det vil lette overgangen til kilometerbaserede vejafgifter. I lyset af udviklingen af teknologien for kilometerbaserede vejafgifter bør det til den tid vurderes, om de samfundsmæssige gevinster opvejer de fordelingsmæssige konsekvenser, administrative omkostninger og de projektmæssige risici, som vil være knyttet til implementeringen.

Kommissionens medlemmer

Kommissionen består af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: 

Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
Otto Anker Nielsen fra DTU
Ninette Pilegaard fra DTU
Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt seks eksterne medlemmer består kommissionen af fire afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport- og Boligministeriet samt Klima-, Energi-, Forsyningsministeriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Læs kommissionens anbefalinger her.


0:000:00