Elbil-alliance: Skat på firmabiler skal tilskynde til grønne biler

DEBAT: Firmabiler udgør en stor del af nykøbte biler, og derfor skal skatten på firmabiler tilskynde ansatte til at vælge el- og klimavenlige biler. Det kræver handling fra politisk side, skriver Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Af Lærke Flader
Branchechef for Dansk Elbil Alliance

Danske virksomheder køber næsten halvdelen af alle de nye personbiler, der bliver solgt her i landet. Disse firmabiler kører ofte mere end 35.000 kilometer årligt, hvilket er dobbelt så langt som en gennemsnitlig personbil.

Kickstart marked for brugte elbiler
I CO2-regnskabet betyder det en stor besparelse, hvis vi får flere eldrevne firmabiler ud på vejene i stedet for benzin- og dieselbiler. Samtidig vil grønne firmabiler hurtigere få attraktive elbiler ud på brugsvognsmarkedet, hvilket yderligere bidrager til den grønne omstilling.

Erfaringerne fra Norge og Sverige viser, at grønne firmabiler er en vigtig løftestang i arbejdet med at sætte strøm til transporten.

Derfor er det uforståeligt, at politikerne ikke kunne indgå en aftale om firmabilskatten i de netop afsluttede forhandlinger om regeringens klimaplan for transport.

Til trods for, at et overvældende stort flertal i Folketinget faktisk var enige om at gennemføre en grøn firmabilsbeskatning, så den i højere grad baserer sig på bilens CO2-udledning og i mindre grad på bilens værdi.

Skattesystem er stopklods
Danske virksomheder arbejder målrettet på at nedbringe deres CO2-udslip – herunder udledninger fra transport – og bidrager til at opfylde samfundets klimamålsætninger.

De er villige til at betale ekstra for, at deres medarbejdere vælger en grønnere firmabil eller at begrænse udvalget af firmabiler, så deres medarbejdere kun kan vælge de mest klimavenlige biler.  

Men vores skattesystem er en stopklods. Det straffer medarbejderne med højere skat for at vælge en grøn firmabil og belønner valget af en billigere bil med højere brændstofforbrug.

Det betyder, at virksomhedernes tilbud til medarbejderne og tilskyndelse til at vælge elbiler og opladningshybrider ikke bliver anvendt i tilstrækkelig grad. I stedet vælger medarbejderne dieselbiler, som bliver på de danske veje de næste 15 år.

Det skal laves om, mener Dansk Elbil Alliance og en række store danske virksomheder. Det er ganske enkelt sund, grøn fornuft.

Regeringens klimaplan løfter ikke elbilsalget nok
Vi er glade for, at partierne vil fastfryse den lave registreringsafgift på elbiler de næste to år. Det betyder, at den positive udvikling i salget af opladningshybridbiler og elbiler kan fortsætte.

Men det vil ikke bringe salget af elbiler op på niveau med vores nabolande. I lande som Sverige, England og Holland drøner elbilerne derudad, fordi de har en attraktiv firmabilbeskatning af grønne biler.

For slet ikke at tale om Norge, der er et årti foran os på det grønne transportområde.

Virksomhederne er klar til at bidrage og til at træde på den grønne speeder. Danskerne er klar. Nu venter vi bare på, at politikerne samler klimafrugten op fra vejen.

Forrige artikel ARC efter COP24: Byerne må tage over, når staterne svigter ARC efter COP24: Byerne må tage over, når staterne svigter Næste artikel Cepos: Concito er blandt de mest seriøse stemmer i klimadebatten Cepos: Concito er blandt de mest seriøse stemmer i klimadebatten